Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: S60 2012 tilleggsvarmer gir lite varme

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2020
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard S60 2012 tilleggsvarmer gir lite varme

    Har i det siste merket at motoren ikke får driftstemperatur. Har jo ikke varme i instrument, men merket det først at det kom lite varme i kupeen.
    Sjekket temp via en bluetooth
    OBD
    sak
    Ligger på 60-70c
    Forsøkte å bytte termostat(hus) uten hell.
    Det var da det slo meg at tilleggsvarmeren har tullet litt i det siste, eller den funker alltid, men gir ikke mye varme, på timer så er bilen halvlunken. Merker at det ikke blåser like mye i kupeen som det gjorde før.
    Bruker jeg varmer mens jeg kjører merker jeg egentlig ikke så mye, det kan óg virke som om den skrur seg av og på selv om tempen er for lav.(merker at den ikke alltid er på når jeg skrur av bilen)
    Har tenkt å sjekke sirkulasjonspumpa og evt viften på varmeren.
    Noe mer? Verdt å åpne for å rense hele? Må man isåfall bytte pakninger?
    Har ikke vida/Diagnose.
    Eksosen på varmeren er veldig god og varm ihvertfall.
    Hvordan er det å komme til? Bare av med hjulbuen?

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.493
    Antall takk

    Standard

    Hei, du har dessverre parkert i feil forum, det er litt for mye FoMoCo-deler i din S60 i forhold til de modellene som diskuteres her.

    Men siden du allikevel har stoppet her så: Anbefaler jeg å få lest av eventuelle feilkoder med Volvotilpasset diagnoseutstyr, gjerne noe som kan vise hva dieselvarmerens temp-sensorer viser, og har mulighet til å f.eks kjøre sirkulasjonspumpen/varmeren manuelt for testing.
    (å reparere "moderne" biler uten diagnoseutstyr blir gjerne en dyr hobby)

    Varmeren ligger oppe i hjulhuset på passasjersiden ja, ta bort innerskjerm.
    Om det skulle bli nødvendig finner du nok en overhalingsvideo eller to på varmeren din på Y.T. , f.eks noe sånt som denne
    Sist endret av jiha1968; 17/01/24 kl 01:21

  3. Takk Fedde takket for denne posten
  4. #3
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    Innlegg
    2.083
    Antall takk

    Standard

    Her finner du Servicemanual for Webasto tilleggsvarmer som kan lastes ned hvis man trenger å fikse den:
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...06#post1107806
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk 2006 - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  5. Takk Fedde takket for denne posten
  6. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2020
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Takk!
    Ja, ser det ble feil forum nå!
    Tenker å få tak i noen som har vida som evt kan hjelpe å sjekke.
    Men tenkte å sjekke sirkulasjonspumpe først, men klarer ikke helt å finne den. Hadde av hjulbue og deksel under rute igår, fant selvfølgelig webasto, og fulgte slanger, men ingen pumpe.
    Eksosrør hadde endel småhull, så fikk byttet den og blåst igjennom potta. Fikk og renset luftinntak.
    Føler det hjalp noe, klarer å ligge på 80c med behagelig temp i bilen og 10- ute.
    Vet ikke helt hva som er normalt for disse? Skal de klare mer?

  7. #5
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.493
    Antall takk

    Standard

    Hvilken motor har bilen?
    D2/DRIVe med 1,6L Diesel (D4162T) har termostat på 83'C, mens de fleste andre motorene ligger på 90'C, så det vil påvirke forventet kjølevæsketemperatur.

    Høres ut som at Dieselvarmeren din er rimelig ok nå, den skal kjøre på "full gass" til den har varmet kjølevæsken til ca 80'C , deretter gå over på "vedlikeholds fart", eventuelt stenge av varmingen om kjølevæsketemp går over ca 85'C , for så å tenne igjen om temp. synker. under 80'C.

    Kan også hende den får brent seg ren litt lettere med OK eksos og innsug, men skulle den ryke veldig mye i oppstarten eller om den poffer og putrer i eksosrøret så har den godt av videre overhaling.

    Sirkulasjonspumpen er nok ok såfremt du får lunk i bilen når varmeren kjøres før start av bilen.
    Vil du allikevel studere den nærmere, og du ikke fant pumpen oppe i viskertrauet, så har den nok gått og gjemt seg på rammevangen nedenfor støtdempertårnet på førersiden, inn mot torpedoveggen.
    (mener du får tilgang med å ta bort innerskjerm førerside og/eller deksel under motor)
    Strømtrekket til pumpen er ca 1,2A , maks 1,7A
    Sist endret av jiha1968; 19/01/24 kl 01:03

  8. Takk Fedde takket for denne posten
  9. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    131
    Antall takk

    Standard

    Opsss, feil tråd
    Sist endret av årnes; 21/01/24 kl 17:25
    VOLVO V70 II 2.4 D 2007/2008 D 5244 .

  10. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2020
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Er 1.6 D2 ja.
    La også merke til at termostaten sa 83c når jeg byttet den.
    Det virker som om brenneren har blitt noe bedre når jeg har fått brukt den i noen dager nå. Virker som om den har fått brenne seg ren(ere)

    Klarer som sagt å holde god temp i kupe og motor holder 80c, men dropper til 70 i noen lengre bakker.
    Vet ikke om det er normalt eller ikke, men tenker jeg lar det være foreløpig, om noe en god rens til våren når jeg ikke trenger den.
    Er vel en grunn til at noen biler ikke kommer med temp display

  11. #8
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.493
    Antall takk

    Standard

    Uten å ha gjort sammenligningsmålinger så høres det ganske så normalt ut om det er skikkelig kaldt ute, og det dermed ikke er mye "overskuddsvarme" i systemet.
    (varmeapparatet tar "alt" overskudd)

    I nedoverbakker der bilen ruller så lett at du slipper gasspedalen, så produserer motoren så og si ingen "ny" varme (når du slipper gasspedalen så kuttes drivstofftilførselen, inntil den nærmer seg tomgangsturtall, eller at du gir gass igjen)
    Samtidig tar det tid for Dieselvarmeren å "gire om" til full effekt, responsen på "fravær" på varme fra motoren vil også være avhengig av algoritmene i varmeren og grunnlaget for disse.

    Tut og kjør

Lignende tråder

  1. Lite varme i varmeapparat
    By Percha in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 49
    Siste post: 24/10/23, 16:51
  2. Tilleggsvarmer virker ikke på tidsur, kun ved tvangskjøring
    By RoarT5R in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 6
    Siste post: 09/02/15, 22:42
  3. Lite varme fra varmeapparat
    By Joppe in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 30
    Siste post: 02/07/13, 07:05
  4. tidur tilleggsvarmer
    By RoarT5R in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 3
    Siste post: 02/12/12, 20:28
  5. Sletting av feilkoder - Dieselvarmer / tilleggsvarmer
    By hdervo in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 13
    Siste post: 15/11/11, 20:52

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •