Hei, bilen er i "limp home mode" , fordi (bilen tror at) det er noe galt med motorsystemet.
Feilmeldingen går på at bilen tror at DPF er tett da Differansetrykkføleren for DPF (Sotfilteret) varsler for stor forskjell på trykket før og etter DPF.
Differanse-trykkføleren for DPF sitter oppe på baksiden av motoren, på førersiden, det går to slanger derfra ned til DPF, ta av slangene fra diff.trykkføleren og sjekk om det er mulig å blåse gjennom dem, gjerne med trykkluft, slangene kan også ha sprukket/falt av nede ved DPF, lytt/se etter lekkasje.
Start motoren, blåser det mye mer fra den tykke enn den tynne slangen så er nok DPF tett, blåser det like kraftig fra begge er forstoppelsen etter DPF.
Er det svært liten fart/forskjell på eksoslufta ut av slangene på tomgang så misstenker vi heller defekt trykksensor. (byttes i så fall)
Er slangene hele, men det blåser ganske mye ut av de(n) , så skru ut Lambdasonden fra eksosmanifolden/down-pipe, heng den unna, og start motoren for å se om den responderer bedre. (den bør ikke kjøres slik)
Volvotilpasset diagnoseutstyr for lesing og sletting av feilkoder, og utlesing av f.eks trykkverdier hadde vært en fordel, og er mest sannsynlig nødvendig for å komme videre...
Her er noe som du kan bruke som mekketips, fra en meget kompetent "DPF-tekniker":