Har nok ikke oversikt over hvilke feilkodelesere som klarer å lese av dieselvarmer på Volvo, og de få som kan er neppe billigere enn Vida/Dice, men tar jeg ikke feil så kan vDash fra D5T5.com klare dette, og skulle jeg ta feil så har allikevel det programmet noen andre kjekke muligheter.
Et alternativ kan være å høre om det er noen i nærheten av deg som kan lese av kodene mot en liten godtgjørelse.
Utover det så kan du nok i dette tilfellet ta sjansen på en "blind overhaling" med nytt brennrør, glødegitter, et par O-ringer og pakninger fra f.eks Hastadklev.no.
(brennrøret kan til en viss grad renses i ultralydvasker, men blir sjelden 100% uten bytte. Pass på å få riktig versjon om du kjøper nytt, sjekk dele-nr når varmer er demontert)
Det er sjelden noe utover de nevnte delene ryker... De trengs uansett å byttes på samtlige varmere av denne typen etter hvert som tiden går,
tidligere på småkjøringsbiler, senere på langkjørte.
Det finnes riktig nok en lur feil som får viften til å stoppe underveis i varmingen med påfølgende røykbombe, men det lar seg reparere ved hjelp av en hullsag/dremel og litt loddearbeid.
Og selvfølgelig så må utetemp.måleren være ok for at varmeren skal fungere normalt på automatisk oppstart. (man monter jo gjerne bryter og fast motstand der for å hindre autostart)
Når varmeren er reparert, så trenger du nok passende diagnoseutstyr igjen for å ta bort startsperren på varmeren.
Fortell oss gjerne hvordan det går om du hiver deg på prosjektet, lykke til!![]()