Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  69
Side 29 av 29 FørstFørst ... 19 27 28 29
Viser resultater 701 til 717 av 717

Tråd: Voolvoo's 242 turbo evighetsprosjekt. Drar seg framover

  1. #701
    Registrerte brukere Voolvoo sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Skiptvet,Østfold
    Innlegg
    1.129
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Borring og planing av blokk og topp er viktig for enhver motor.

    Flott, for det er relativt enkelt å klare 7,5:1 i kompresjonsforhold på B19 og B21 motorene.

    April ??
    Jepp. Lang ventetid på slike ombygginger som dette

    Før det må jeg også ha effektmåling på godkjent verksted.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Mercedes Vito 119 4x4 2021'' Arbeidsbil
    Chevrolet Tahoe 6,5TD 1996'' Bruksbil
    BMW Xe 225 2017'' Konebil
    Volvo 242DL 1982 Prosjektbil (Ny gjennomgang på karosseri påbegynt 2021)
    Alfa Romeo GTV2.0 1985'' (fremtidig prosjekt)

  2. #702
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.547
    Antall takk

    Standard

    Vel, da er nok motoren godt utprøvd og formentlig perfekt utviklet før godkjenning.

  3. #703
    Registrerte brukere Voolvoo sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Skiptvet,Østfold
    Innlegg
    1.129
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Vel, da er nok motoren godt utprøvd og formentlig perfekt utviklet før godkjenning.
    Håper det

    Men blir nok en «close call» tidsmessig


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Mercedes Vito 119 4x4 2021'' Arbeidsbil
    Chevrolet Tahoe 6,5TD 1996'' Bruksbil
    BMW Xe 225 2017'' Konebil
    Volvo 242DL 1982 Prosjektbil (Ny gjennomgang på karosseri påbegynt 2021)
    Alfa Romeo GTV2.0 1985'' (fremtidig prosjekt)

  4. #704
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.547
    Antall takk

    Standard

    Vel, jeg tror at det var Elon Musk himself som sa noe i retning av at "Du blir ferdig når du har bestemt deg for å bli ferdig. Setter du fristen unødvendig langt frem tar ting unødvendig lang tid."
    Det er jo mye sannhet i det. Vi har en hardtarbeidende helt her lokalt som (er velsignet med god helse osv osv.) kontinuerlig presser seg selv med tildels idiotisk korte tidsfrister, men du verden som han får produsert.

  5. #705
    Registrerte brukere Voolvoo sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Skiptvet,Østfold
    Innlegg
    1.129
    Antall takk

    Standard

    Da er motorblokk, Topp og veiv innlevert for borring og generell gjennomgang. Skal levere inn svinghjul og trykkplate ved henting av blokka.

    Har bestilt custom smidde stempler i B21ET utførelse i 0,50 overdim og H-profil råder.
    Stemplene har en leveringstid på 8 uker, Så visning som er bestilt må flyttes.

    Ble anbefalt av motorbygger å bytte til en litt vassere oljepumpe. Tilsv b230Fk (med underspyling) Og synes det virker veldig logisk å gjøre dette.
    Noen tips til ei skikkelig pumpe i orginal utførelse her?

    Og mens vi først er i siget og har lagt inn større summer her, Vurderer jeg oppgradert tenning - Men dette kommer i siste rekke. Skal ikke lade hardt med denne i starten.
    Hva var anbefalt her evt?

    Fåes «spindelen» i B21ET fordeleren løst? Den ene er litt bøyd, Så blir ikke overasket om den har hjulpet til på veien med tenningsbanken.

    Fargen på pluggene indikerte at den fikk nok bensin - men samtidig ikke for mye. Antar at Batland kan ta det som et kompliment


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Mercedes Vito 119 4x4 2021'' Arbeidsbil
    Chevrolet Tahoe 6,5TD 1996'' Bruksbil
    BMW Xe 225 2017'' Konebil
    Volvo 242DL 1982 Prosjektbil (Ny gjennomgang på karosseri påbegynt 2021)
    Alfa Romeo GTV2.0 1985'' (fremtidig prosjekt)

  6. #706
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.547
    Antall takk

    Standard

    Da gjør jeg det og sier takk.

    I våre dager må man være veldig forsiktig når man vurderer å bytte ut gode, gamle, originale høykvalitetdeler med noe nytt. Kvaliteten på nye deler er tildels meget tvilsom.
    Dette gjelder spesielt nye Volvo oljepumper til rødmotorene. Det som ser ut som alu er ekte kinesium og det gir store mengde glitter / støv i motoroljen.

    Hovedulempen med forgasserturbo er det enkle tenningsanlegget som vanligvis brukes. Setter man ett slikt på en B230FK så raser motoren i løpet av en helg.
    De som ønsker å optimalisere forgasserturbomotoren sin på den gode måten skaffer seg en LH2,2 fordeler og kobler den til ett brukt, billig, gammelt datasprut som så styrer tenningsmodulen som styrer coilen.
    Da åpner man døren til en helt ny verden av muligheter.

  7. #707
    Registrerte brukere Voolvoo sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Skiptvet,Østfold
    Innlegg
    1.129
    Antall takk

    Standard




    Motorblokk borret, Honet og lakkert opp i Mipa 2K. Også sveist inn mutter i bunnpanne for oljetemp.

    Resten av delene burde komme ila ei ukes tid nå

    Sitter med 2 tanker/problemstillinger(?) ifbm godkjenning.

    1:
    Egenerklæring av motorbygget. Er det noen som har en mal på dette, Slik at jeg får skrevet det så bra og utfyllende som mulig?

    2:
    Dokumentasjon på turboeffekt/overkapasitet.
    Turbonetics besvarer ikke mine henvendelser..
    Det jeg i utgangspunktet trenger, Er dokumentasjon på T3 Trim 60 turbo.

    Utover dette vil det bli montert slange fra veivhusventilasjon og frem til luftfilter + resirkulerende dumpventil for sikkerhets skyld.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Mercedes Vito 119 4x4 2021'' Arbeidsbil
    Chevrolet Tahoe 6,5TD 1996'' Bruksbil
    BMW Xe 225 2017'' Konebil
    Volvo 242DL 1982 Prosjektbil (Ny gjennomgang på karosseri påbegynt 2021)
    Alfa Romeo GTV2.0 1985'' (fremtidig prosjekt)

  8. #708
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.547
    Antall takk

    Standard

    Du kan bruke denne som utgangspunkt og så tegner du bare det hele på ett T3 Trim 60 kompressorkart i stedet for dette T3 SUPER60 kompressorkartet.
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...=1#post1110695
    Bruk gjerne kartet i denne linken og utheving av 70% linjen med grønn textmarker anbefales alltid og til enhver tid.
    https://www.rbracing-rsr.com/turbosupermaps.html

    Her Volvo PDF.
    https://www.240.se/litteratur/B21AT.pdf

    https://www.240.se/litteratur/B19ETL-inst.pdf
    The intercooler is located between the turbo compressor and the inlet manifoid,
    and limits the intake air temperature rise to approximately 25° C compared to about 80 C for the standard
    turbo engine. The increased air density, together with the 0.12 BAR boost pressure increases, improve the
    engine power output by a further 25 HP over the standard turbo engine. Engine torque is increased over the
    full working RPM range, producing truly sporty performance characteristics.
    Sist endret av Batland; 04/10/23 kl 12:13

  9. #709
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.547
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Voolvoo Vis post


    Motorblokk borret, Honet og lakkert opp i Mipa 2K. Også sveist inn mutter i bunnpanne for oljetemp.

    Resten av delene burde komme ila ei ukes tid nå

    Sitter med 2 tanker/problemstillinger(?) ifbm godkjenning.

    Dokumentasjon på turboeffekt/overkapasitet.
    Turbonetics besvarer ikke mine henvendelser..
    Det jeg i utgangspunktet trenger, Er dokumentasjon på T3 Trim 60 turbo.
    Minner for ordens skyld om hvor viktig det er å starte opp og kjøre inn motoren på mineralolje, helst innkjøringsolje, men Classic olje eller traktor eller marine olje fungerer også.

    Kan en turbo som er Volvo original AT-sats utvendig inkl. delenr. og Garrett T3 Trim 60 innvendig være av interesse?

  10. #710
    Registrerte brukere Voolvoo sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Skiptvet,Østfold
    Innlegg
    1.129
    Antall takk

    Standard

    Innkjøringsolje blir kjøpt av motorbygger

    Stempler henger stadig etter, Men de ankommer tidlig til uken. Da skal det kontrolleres klaringer på ring gap, Kryssbolter o.l. Etter det skal det være good to go.

    Turbo kan være av interesse.
    Passer den da rett på mtp oljerøra jeg har ordnet med? 3’’ innløp?

    Sitter det en standard wg på den også? Min har grunntrykk på 0.8

    Vet ikke hva de sier til 3’’ avgasshus, Men det burde strengt talt ikke være en greie.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Mercedes Vito 119 4x4 2021'' Arbeidsbil
    Chevrolet Tahoe 6,5TD 1996'' Bruksbil
    BMW Xe 225 2017'' Konebil
    Volvo 242DL 1982 Prosjektbil (Ny gjennomgang på karosseri påbegynt 2021)
    Alfa Romeo GTV2.0 1985'' (fremtidig prosjekt)

  11. #711
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.547
    Antall takk

    Standard

    Nydelig.
    Det er betryggende å høre.

    Det er en Volvo original R-sport turbo utvendig med originale tilkoblinger.
    Her en fin tråd.
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...ghlight=tb0313

    Nei, svært få T3 turboer har 3" tilkobling til luftfilterslangen, men en liten slangestuss med 3" utvendig diameter ordner jo den saken.

    Hvis de godtar 3" eksosnlagg så er vel ikke 3" utløp fra turboens wastegatehus ett problem.

  12. #712
    Registrerte brukere Voolvoo sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Skiptvet,Østfold
    Innlegg
    1.129
    Antall takk

    Standard

    Sender deg PM på resten


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Mercedes Vito 119 4x4 2021'' Arbeidsbil
    Chevrolet Tahoe 6,5TD 1996'' Bruksbil
    BMW Xe 225 2017'' Konebil
    Volvo 242DL 1982 Prosjektbil (Ny gjennomgang på karosseri påbegynt 2021)
    Alfa Romeo GTV2.0 1985'' (fremtidig prosjekt)

  13. #713
    Registrerte brukere Voolvoo sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Skiptvet,Østfold
    Innlegg
    1.129
    Antall takk

    Standard



    Da er vi sånn smått i gang med montering. Mangler igrunn bare oljepumpe nå, Så skal alle deler være på plass



    Skal kjøpe inn en skikkelig momentnøkkel på mandagen, Så slipper jeg evt problemer forårsaket av den gamle


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Mercedes Vito 119 4x4 2021'' Arbeidsbil
    Chevrolet Tahoe 6,5TD 1996'' Bruksbil
    BMW Xe 225 2017'' Konebil
    Volvo 242DL 1982 Prosjektbil (Ny gjennomgang på karosseri påbegynt 2021)
    Alfa Romeo GTV2.0 1985'' (fremtidig prosjekt)

  14. #714
    Registrerte brukere Voolvoo sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Skiptvet,Østfold
    Innlegg
    1.129
    Antall takk

    Standard Voolvoo's 242 turbo evighetsprosjekt. Drar seg framover

    Da kan man meddele at motor og senk + ipd panhardstag, Tårnstag og torpedostag er godkjent i vognkortet

    Motoren tok dynotesten meget godt, Selvom jeg sto å tittet inn med vond mage.

    Ikke helt misfornøyd med å treffe så godt på dreiemomentet etter egen justering. (Flaks? Neiiida )

    Men det får være opp til de lærde å vurdere kurven her


    Prosjektet er på ingen måte ferdig, Finner alltid på noe som plager en med vibrasjoner i dashboardet, Interiørdetaljer o.l - Så oppdateringer vil komme


    Artig når man får skryt for ryddig motorrom og at det er litt «for seg gjort». Kommer nok til å bytte ut IC rørene og radiatorslangene til noe litt penere på sikt, Men ønsker å holde det stilrent.



    Der satt nervene.. Når noen skal bedømme alt man har brukt utallige timer på de siste 2årene. Da hjelper det på med hyggelige kontrollører


    Så nå kan man bare vente på våren..
    Sist endret av Voolvoo; 02/02/24 kl 19:41 Begrunnelse: La til både bilder og tekst
    Mercedes Vito 119 4x4 2021'' Arbeidsbil
    Chevrolet Tahoe 6,5TD 1996'' Bruksbil
    BMW Xe 225 2017'' Konebil
    Volvo 242DL 1982 Prosjektbil (Ny gjennomgang på karosseri påbegynt 2021)
    Alfa Romeo GTV2.0 1985'' (fremtidig prosjekt)

  15. Takk volvobrage, Lasse R, JK95, skjarlie takket for denne posten
  16. #715
    Lasse R sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Akershus
    Innlegg
    2.932
    Antall takk

    Standard

    Gratulerer

  17. Takk Voolvoo takket for denne posten
  18. #716
    Registrerte brukere Voolvoo sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Skiptvet,Østfold
    Innlegg
    1.129
    Antall takk

    Standard

    Batland:

    Jeg sliter med at tekst på pm tilsynelatende ikke blir med over hverken i tapatalk eller via nettleser og beklager bombadering av innbox.. (sansynligvis mer irriterende for meg enn for deg?)

    Da prøver vi i prosjekttråden:

    Justerer da fordeler til 15 grader og legger inn kurve som angitt som ekstra tenning.

    Antar at det går fint å justere tenning litt ned på 1000-1500rpm, Da tomgangen min er 1500rpm med alt av justeringer på minimum på forgasser. Blir slitsomt i lengden med den tomgangen

    Skal også montere bredbandslambda for å se til at AFR er innenfor i samme slengen

    Ellers tusen takk for at du tar deg bryet med å rettlede oss amatører


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Mercedes Vito 119 4x4 2021'' Arbeidsbil
    Chevrolet Tahoe 6,5TD 1996'' Bruksbil
    BMW Xe 225 2017'' Konebil
    Volvo 242DL 1982 Prosjektbil (Ny gjennomgang på karosseri påbegynt 2021)
    Alfa Romeo GTV2.0 1985'' (fremtidig prosjekt)

  19. #717
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.547
    Antall takk

    Standard

    Ingen problem.
    Tenningskurvene som er lagt ut i forgasserturbotråden og BSRT-oppsett tråden er for de 123 fordelerne som har 5 stk programerbare punkter. Når din 123 fordeler har kapasitet til flere enn 5 punkter så kan sugemotorkurven forbedres.
    Det er en fordel om du kan legge inn 0 tenning på 0 turtall og 0 tenning på 1500 o/min. Så vrir du fordeleren til tenningspistolen viser at du har 15 grader tenning på tomgang uten vakumslangen tilkoblet.

    De 6 punktene settes opp slik:
    Turtall - Tenning.
    ......0....0 Og så vrir man fordeleren til man ser at tenningslampen viser at motoren
    1500.....0 går med 15 grader fortenning i dette intervallet. (uten tilkoblet vakumslange.)
    3000 - 21
    3700 - 15
    4500 - 15
    7000 - 26

    Full boost retard: minus 12 grader.
    Vakum advance : pluss 10 grader.
    Bleed ventil med tilbakeslagsventil på utløpet bør vurderes montert inn på denne vakumslangen.
    Dette gjør at 123 fordeleren fungerer som normalt under vakum, men blør av ladetrykk slik at ikke tenningen retarderes unødvendig fort og unødvendig mye. Korrekt justert resulterer dette i at man ikke oppnår maks retard FØR maks ladetrykk er oppnådd selv om 123 fordeleren bare har en 2 BAR MAP sensor.

    Grunnen til at du har 1500 o/min. på tomgang nå er formentlig at skruen på armen til gasspjeldet tar borti chocke armen slik at gasspjeldet ikke lukker nok og gir motoren tilgang til mer luft enn det du ønsker.
    Du kan justere denne skruen litt tilbake eller file litt av chocke armen.

    AFR måler er luxux det og det er mange forskjellige muligheter.

    Bare hyggelig.

    Tidligere i kveld fikk jeg en melding av en kar som hadde fått være med i onkelen sin helt nyinnkjøpte 244 med B21AT med lett oppjustert ladetrykk og begge var hyggelig overrasket over hvor godt den fungerte og konkluderte med hvor utrolig undervurdert dette oppsettet er.

    Det er dette jeg har forsøkt å formidle med postene mine da det ett virkelig flott potensiale i disse oppsettene.

    Minner om at ett åpent luftfiler aldri noensinne må ligge inne i motorrommet da du mister min 8% av dreiemomentet og hk på direkten.
    Vi snakker om forskjellen på 300 hp og 276 hk.
    Dette bildet viser måten å gjøre det på.
    Sist endret av Batland; 22/06/24 kl 10:30

Side 29 av 29 FørstFørst ... 19 27 28 29

Lignende tråder

  1. thomasskavnes: Volvo 242 UR 30000 (Evighetsprosjekt)
    By thomasskavnes in forum 200 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 24/04/12, 12:29
  2. V70 går ikke framover
    By JIMBO in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 11/09/11, 20:10
  3. 940 turbo : Bensin kutt når den drar tungt ?
    By gasgasboy in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 18/10/10, 17:29

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •