Webastoen er ikke "et separat system", den står i serie i kjølevannskretsen mellom motor og varmeapparat og har en sirkulasjonspumpe i samme krets.
Årsaken til manglene kupévarme er vanligvis luft i varmeapparatregistret, og det eneste positive med Webastoen i den sammenhengen er at pumpen kan tvangskjøres for å lufte ut registeret. Men så lenge den opprinnelige feilen(e) på bilen ikke rettes vil det samle seg luft igjen.
Grunnen til at bilen fungerer bedre etter å ha blåst ut litt kjølevæske er at det er "plass for" større trykkendring/mer luft.
Luft i kjølesystem kommer enten av lokal koking eller lekkasje fra forbrenningskammer (sprekk i sylindervegg/toppakning) og det er ikke bestandig gasstestere er til å stole på.
Webastoen kan også gi luft i kjølesystemet om den varmer for hardt pga intern feil, men neppe i Mai-Juni...
Jeg ville ha sjekket EGR for innvendig lekkasje (nja, passer ikke 100% med symptomene men kan være årsak til noen av dem) Deretter ser det mørkt ut for motoren (toppakning/sylindersprekk)
PS: Instrumentpanelets temp-måler for kjølevæsken er ikke et nøyaktig termometer, det viser bare en algoritme-kalkulert verdi. Brukt i det minste enOBD-leser eller diagnoseutstyr for avlesning, eller andre typer temperaturmålere.