Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  7
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: HansOla 245: Redningsaksjon av en bortgjemt sliter

  1. #1
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.986
    Antall takk

    Standard HansOla 245: Redningsaksjon av en bortgjemt sliter

    En gammel traver fortjener en ny sjanse, og siden jeg har en gutt jeg er onkel til, måtte vi prøve å få liv igjen i denne så han hadde noe å skru og mekke på. Helst før idretten får for godt feste. Det er en 245 med b21 og den klassiske televerksfargen. Tror det er 81 modell
    Den har nå stått ute i minst 15år, siden jeg brukte den sist. Det er den første bilen som var "min", og den som vekket bilinteressen hos meg.
    Naturen har satt sine spor, og noen trær hadde vokst opp rundt den.. Matjord er kanskje heller ikke den beste måten å lagre en bil på, så rusten har jo fått feste i karroseriet. Den var så absolutt ikke rustfri fra før heller, men noe bedre ble den vel ikke..
    Vi trakk den frem og gav den en rask vask, og til alle sin overaskelse trillet alle hjulene og bremsene fungerte enda. Etter bytte av plugger og rotor startet den opp på startgass. Livstegn er bra, og det gav håp for å få den opp å gå.
    Jeg rotet litt i delelageret og fant en annen forgasser, fra b230a men det får duge.
    Jeg fjernet og blendet pulse-air systemet, og blendet hullene i toppen med 50 øringer.
    Etter litt fikling fikk vi start, og fant ut at eksosanlegget var helt fullt med vann! Det resulterte i vask av verksted og langt oppetter veggen!
    Vi fikk kjørt og testa litt, men noe ugrei gange hadde den. Vi bytta olje og filter og tømte på 0.5l atf i tillegg.
    Jeg tok ut fordeler og gav den litt kjærlighet, ny kondensator og ny stift. Stift justert til 0.35mm ca. Etter jeg fikk startet justerte jeg tenning til 12° fortenning uten vakum. Noen runder senere med hard kjøring og ventilflyt løsna gammel morro, ventilene tettet igjen og ventilfjørene løsna.
    Etter dette har jeg til dags dato aldri hatt bil som har starta så lett! Jeg trenger knapt å røre nøkkelen før den starter! Jevn tomgang og forholdsvis bra drag.
    Nå gjenstår det for guttungen å vaske innvendig og utvendig og fikse diverse småfeil. Neste på lista er nok å bytte bremsevæske og lufte bremser.
    Fortsettelse følger







    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  2. Takk skjarlie, Holck, volvobrage, B230, Anders Dybvadsskog, Aartun takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere Anders Dybvadsskog sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Verdal`n
    Innlegg
    4.729
    Antall takk

    Standard

    Følger med

  4. #3
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.986
    Antall takk

    Standard

    Ny dag med litt 240 mekking. Høyre fjørbein hadde opprustet fjørskål, så en tur på lageret og jeg rotet frem et komplett bein. Bilen overrasker meg stadig, delene er ikke rustet fast og alt er liksom "i orden" bremseskjold var også strøkne! Tok av hjulnav og flyttet over bremseskjold. Fyllte opp med nytt hjullagerfett. Gikk en runde og byttet all bremsevæske, så nå er den ikke så farlig å bruke lengre. Verkstedet er fullt så nå er det back to basic ,og skru i grusen igjen





    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  5. Takk Batland takket for denne posten
  6. #4
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.986
    Antall takk

    Standard

    Hvilke type bremseslanger er det fra lasteventilen og ned på bakaksel? Bakbremsene henger litt etter bremsing, og slipper igjen etter en stund. Regner med det er gummien innvendig i slangene som har svella ut og tetter. Bilen står 6.5mil unna så jeg får ikke sett etter, og glemte såklart i sjekke før jeg dro.

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

Lignende tråder

  1. HansOla's 944 Turbo! Evigvarende prosjekt
    By HansOla in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2853
    Siste post: 17/09/24, 19:58
  2. Svar: 674
    Siste post: 31/12/20, 01:15
  3. HansOla's 242 prosjekt
    By HansOla in forum 200 -serien
    Svar: 48
    Siste post: 11/11/19, 12:01
  4. Svar: 97
    Siste post: 29/01/17, 21:48

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •