Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 25 av 1175

Tråd: forgasserturbo-tråden

Threaded View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.627
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Schoopp Vis post
    Dette var veldig imponerende, er det noe mer informasjon rundt motor oppsettet? Dette må vel være helt i grenseland på va 1 enkel stromberg kan klare?
    Ja det synes jeg også, men det er nok 48 mm turboen som er tom her, ikke forgasseren.

    Bare sett ett kryss ved ca. 11 x 1 og ett ved 31,5 x 3 og trekk en linje mellom de to, nesten som den grønne linjen her.

    Først på en eldre 48 mm turbo:


    Som vi ser er vi faktisk utenfor kompressorkartet til en T3 TrimSuper60 når motoren leverer maks effekt.

    Så på en noe nyere GT3271 som er en 51 mm turbo.


    Her har vi iallefall kommet oss inn på kompressorkartet, men på maks effekt er det ikke med større marginer enn det må være.

    Når man skal ta i sånn som i dette tilfellet, så TRENGER man en god 52 mm turbo som en moderne SX-E 252.
    Nyt kapasiteten vi kan beskue her:


    Vi får se om eieren kommer inn og justerer, men..
    1. B21ET bunndel.
    2. 398 topp med A-kam.
    3. A-innsug og AT-forgasser.
    4. 48 mm turbo på 940 eksosmanifold.
    5. Stor DO88 intercooler.
    6. 3" Eksos.
    7. 1-2-3 fordeler.

    Den teoretiske sugemotorens prestasjoner ligger i området 170 Nm og 100 hk som er originalt B21A nivå. Porting av innsugsmanifold, topp og oppgradert kam tilfører jo vanligvis noe, så det skal være mer å gå på der.
    Så lenge forgasseren klarer å ta inn nok fuel og levere lav nok AFR så er det muligheter for ytterlige effektøkning. For øyeblikket kjører han bare med 1 stk. nåleventil og 2,5 mm nål / sete uten noen tricks, så det er endel mer å gå på her også. Det er god tilgang på tricks for jeg har f.eks. kjørt med 2 stk. nåleventiler før.

    Hovedulempen er størrelsen på "halsringen", men når vi vet at turboer HATER restriksjon på sugesiden og at det likevel tas ut greit med effekt i motorsport med en slik begrensning, så skal det uten tvil være mulig å hente ut mer enn 312 hk når tilsvarende begrensning står på trykksiden og i tillegg på kald side av intercooleren i dette tilfellet. Om det er ett lurt valg er noe annet for ett BT oppsett forbedrer absolutt ALT og MYE, men så er det dette med kostnaden da.
    Så vidt jeg vet har ingen Marinemotorer A-innsuget og det gir en jo noe å fundere over.

    Her ett eksempel på hvilket resultat som er mulig når ALT er blåst kraftig opp i størrelse, men det viser prinsippet.

    Sist endret av Batland; 03/06/23 kl 15:01

Lignende tråder

  1. forgasserturbo på insprøytning?
    By fordlife in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 26/01/20, 13:53
  2. r-sport bensinpumpe til forgasserturbo Ø.K
    By Lasse_GT in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 19/09/10, 11:30
  3. B23-0 med forgasserturbo.
    By Krissmp in forum Motor og gir
    Svar: 23
    Siste post: 14/07/10, 16:41

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye trÃ¥der
  • Du kan ikke svare pÃ¥ innlegg / trÃ¥der
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •