Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  5
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Hvordan velge riktig utveksling(er) til en Street / Strip "bruks"bil.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard Hvordan velge riktig utveksling(er) til en Street / Strip "bruks"bil.

Leste akkurat om en amerikaner med en 1999 model Camaro med 650 hk LS motor som byttet gearkasse og som vant utrolige 130 hk på 402 m resultatet. Grunnen var helt feile utvekslinger i original kasse / diff. SÅ avgjörende er altså korrekte utvekslinger for resultatet.

Her to lokale karer som begge har fått og tatt imot tips fra Bergen StreetRacing Team og som gjör det uvanlig godt :

Det er sikkert mange måte å gjöre dette på, men slik gjör vi i Bergen StreetRacing Team det:

Vi begynner med å finne en Dragracekalkulator på nettet. I dette tilfellet veier bilen 1600 kg som er 3555 lb og motoren leverer 525 hk på 6500 o/min. med "MaxRev." på 7000 + o/min.

Det vi er interessert i er sluttfarten på 1/8 mile og 1/4 mile. I tillegg må vi klare 0-100 km/t på minimal tid ( d.v.s. på 2. gir.) med de vanlige gatedekkene slik at man er i stand til å imponere sivilister og realitetsorientere klyser som vil diskutere sitt eget glis. Da dragracedekkene i dette tilfellet har 11,3% större rulleomkrets enn gatedekkene, må vi sette krysset ved 113 km/t.

Dette setter vi inn slik:

Og trekker linjer ned til 0,0.

Det man så gjör er å trekke noen vannrette streker fra den röde loddrette linjen, gjennom krysset pr. gear og ut til höyre hvor man leser av aktuell utveksling. Da 4. gear vanligvis er 1:1 så blir krysset helt til höyre aktuelt for diffen.

For å finne utvekslingene på 3. gear og på 2. gear så deler man totalutvekslingen med diff. utvekslingen.

Får å finne 1. gear, så bestemmer man seg for hvor lavt på turtall man vil gå etter at clutchen er sluppet ut på 2. gear. Denne motoren har fullt dreiemoment på 4400 o/min. så vi velger 4500 o/min.

Vi går bort vil venstre, velger 4500 o/min., trekker en vannrett strek til man treffer 2. gear streken og går loddrett opp til MaxRev. turtall, 7000 o/min. , og setter krysset for 1. gear. Så trekker man en strek fra 0,0 opp til krysset for 1. gear og videre til den röde linjen krysses.

Som vi ser blir resultatet i dette tilfellet:

1. gear: 2,99:1
    2. gear: 1,92:1
    3. gear: 1,34:1
    Diff. : 4,22:1

Dem som har värt med i "gamet" en stund gjenkjenner dette som en meget velfungerende gearkasseavtrapping fra Cosworth verden.
    Dette er en av hovedgrunnene til uttalelser som :" Jeg har aldri sett en BMW som fungerer godt på Dragracing" samt dette:

Sist endret av Batland; 20/08/21 kl 20:54

2. Takk Kjapp1, Håvard B., HansOla, JK95 takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Så, hvor godt fungerer så denne oppskriften i praksis?

Vel, RS Tuning Bergen satt en 7,0L turbomotor uten turboer ned i sin Volvo 244 som har både skilt, svære roadracing bremser og hengerfeste, fylte ren pumpebensin uten tricks og brukte oppskriften i denne tråden til å velge utvekslinger.
    Vi har ikke funnet noen andre her lokalt som har tilsvarende resultater å vise til. Vi hører mer enn gjerne om andre dersom noen har eksempler.
    Selv med begrenset grep og alt for mye hjulspinn ut fra start, snakker vi om 0 - 206 km/t på 10,68 sekunder PÅ BILLIG PUMBEBENSIN!! og med road racing bremser i en bruksbil med skilter og hengerfeste. Husker at vi såg at 0-100 km/t tidene som er oppgitt på Bugatti Veyron er helt i nærheten.
    Her med eksosanlegget hektet av for anledningen.

Denne er ny av i dag og kan være kjekk å sammenligne med:

Sist endret av Batland; 28/05/21 kl 23:11

4. Takk Holck takket for denne posten

Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    Antall takk

Standard

Grov break out

Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Så fikk Volvoen en 5,3L motor med to stk. turboer og utvekslingen ble igjen byttet slik at den er korrekt tilpasset det nye potensialet. På en relativt glatt bane, med kun 1,0 BAR ladetrykk på 98 blyfri pumpebensin gikk den 181 km/t på 201M. Starten ble bevisst sabotert for at tiden skulle bli så dårlig at han ikke ble kastet ut fra stevnet.

2022, med og uten 2 x 3" eksosanlegg.

Håpet er "Test & Tune" på Gardermoen i midten av juni 2023.
    Sist endret av Batland; 01/06/23 kl 20:05

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Alternativ lynrask løsning. http://www.wallaceracing.com/dragcalcquarter.php

Aktuell vekt i pounds finnes ved å dele kjøretøyvekten i kg med 0,45.

Hjul som f.eks. 225/40/18 er 25" høye. https://www.orpetveit.net/dekk/
    Sist endret av Batland; 01/06/23 kl 18:58

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

https://www.blocklayer.com/rpm-gear

Først må vi finne ut hvilken hastighet bilen har når de hjulene man har valgt roterer med 1000 o/min.

Så må vi bestemme hvilken fart man vil ha på hvilket turtall i 3. gear som er det viktigste for gatebruk.
    I dette tilfellet satser vi på å klare maks ladetrykk på 3900 o/min., så vil velger 4000 o/min., og så velger vi moderate 90 km/t for ikke å overdrive noe.

Her en liten oversikt og man bør absolutt velge seg kombinasjoner som treffer på oppsiden av totalutvekslingen (5,05:1 i dette tilfellet) og ALDRI på undersiden.
    (Praktisk eksempel; 1,38:1 på 3. gear * 3,73:1 diff. = 5,15:1)

Søkeord: M90H2 Streetracing streetstrip
    Sist endret av Batland; 07/03/25 kl 09:38

TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Antall takk

Standard

Hei. Legger ved ordentlige bilder her, så du ser hva jeg mener. Altså Som jeg sa på fb, så vil en BMW GS6-53BZ med 3.31 utv og en m90h1 med 3.73 utveksling være ganske lik om man sammenligner 1- 4 Gir. Jeg tenker dette er en fint og "budsjettvennlig" alternativ i forhold til en tremec kasse osv.
    Hvis man ønsker en utv på 5.05 på bakhjul ved 3'je gir er da optimal diff utveksling på BMW kassen: 3.19 og m90h: 3.65. I begge alternativene er det brukt lettere diff utvekslinger enn i malen din. Jeg har både 3.31, 3.54 og 3.73 utvekslinger liggende som et alternativ.
    Jeg er som vanlig spent på å høre hva du mener. Jeg regner med du er kjent med resten av mitt motoroppsett. Pr nå kjører jeg med m90h og 3.54, som da i utgangspunktet er litt tungt. Men Efr turboen min spooler ganske raskt, og kommer til å bli enda bedre med et ar63 hus enn det T4 størrelse ar82 jeg har nå.

BMW:

M90H

Sent fra min SM-S928B via Tapatalk
    Sist endret av TurboThomas; 07/03/25 kl 17:19
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Som sagt var det akkurat dette jeg håpte på.
    At bare èn eneste èn ville la seg inspirere til å kvalitetssikre og optimalisere valgene sine innen rammebetingelsene.
    M90H kassen er ett enkelt og greit budsjett alternativ dersom man har bygget seg en motor som er så fleksibel at den har fullt ladetrykk på 4000 o/min. og samtidig er i stand til å dra rett til 7000 + o/min. uten problemer og uten særlig effektreduksjon, akkurat slik som du har.
    De fleste motorer sliter sterkt med å klare dette. De kommer for sent i gang og de dør ut ALT for tidlig og da klarer ikke disse kassene å holde motoren inne i "powerbandet". Det er det som er det vanligste problemet, spesielt mellom 1. gear og 2. gear.
    Som du påpeker gjør en BMW GS6-53BZ kasse omtrent det samme som en M90H kasse forutsatt at eieren gidder på bytte til 3,31:1 diff. utveksling.
    100 km/t på 2. gear og 150 + km/t på 3. gear vil fungere godt.
    De som ikke gidder å bytte til 3,31:1 diff. utveksling vil få dårlig resultat.
    Du ligger ganske godt an og får nok ett godt resultat pr. utlagt kr.
    Ser frem til å høre om opplevelsen etter oppgradering til A/R0.63 turbinhus.

Hvis vi sier at M90H og 3,73:1 diff. er det beste valget, så kan man se det slik at en 3,54:1 diff. reduserer det praktiske motorvolummet fra 2316 ccm til 2198 ccm og det er jo merkbart det.
    Sist endret av Batland; 08/03/25 kl 09:29

TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Antall takk

Standard

Godt å høre. Da slipper man å tømme lommeboken og samtidig få en kasse som tåler juling. Kjekt at man får litt uttelling for å ha en fungerende motor som gjør at man kan slippe unna med girkasse som ikke har perfekt utveksling i alle gir. Nå er riktignok dette en litt vanskelig BMW kasse å få tak i, men det er vel kanskje fordi markedet er overstimulert med dz-kasser.

Hvis det viser seg at den kassen er umulig å få tak på så er alltids getrag 250 eller tremec et alternativ. Men da bytter man enten ut styrke eller budsjett. Det kreves dog ikke like mye av motorregister vil jeg tro.

Riktig. Jeg bytter diff nå i skrivende stund, å vurderer å prøve 3.73 utveksling sammen med m90 frem til jeg har fått skaffet meg ny girkasse. Jeg merker 3.54 er tungt nok, men samtidig ganske kjørbart. Vil bli stadig bedre med nytt eksoshus ja, og resultatene blir postet når de er gjennomført.

90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Det er nå du får oppleve fordelene med de valgene du har tatt i forhold til hvordan du valgte å bygge motoren din ja.
    Jeg VET ikke hvor sterk en M90 kasse er og hva den tåler og ikke tåler av dreiemoment. Mange av oss har dradd tennene av drevene på 3. gearet på M45 og M46 kasser, men jeg har ikke hørt om tlsvarende for M90. Stopp-ringen hopper av når man voldsgearer uten gearspakestopp og trykker gearspaken forbi 3. gear posisjonen og inn i askebegeret, men en spakestopper burde hindre dette. Hvis noen vet om eller har hørt om noen som har kjørt i stykker en M90 kasse så skriv det gjerne her slik at vi alle kan lære noe.
    Du har gjort det lett å huske at en M90 kasse skal ha 3.73:1 diff. og hvis man drar denne i stykker, da er ZF S6-GS53BZ med 3,31:1 diff. utveksling den rette erstattningen / oppgraderingen ja.

Jeg ser frem til å høre om dette. Bilen din er nok lettkjørt, fin og grei allerede, men det er dragracing som avslører den hele og fulle sannheten med brutal ærlighet.
    Det er også slik at ett A/R0.82 turbinhus i T4 størrelse og for tung utveksling sjelden og aldri fører til at man blir helt stiv i trynet av ufrivillige glising av begeistring slik ett T3A/R0.63 turbinhus og korrekt utveksling så godt som ALLTID gjør bak en velfungerende motor.

Her kan vi se hvordan BSRT-oppsettet til en Cosworth fungerer. En Volvo skal kunne fungere minst tilsvarende og her ser vi resultatet.
    Denne eieren fulgte opp og bygget om TKO kassen sin til anbefalte utvekslinger og gikk også så nært den anbefalte, klin umulig å oppdrive, 4,09:1 diff. utvekslingen som mulig.

Testing i Tyskland dette.

Sist endret av Batland; 08/03/25 kl 09:56

TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Antall takk

Standard

Jeg har sjeldent hørt om noen som har revet i stykker drevene i de, bare at mange folk ninjagirer 3'je og ødelegger kassen på den måten. Det er vel helst synkroniseringen og den stoppringen som er problemet ja. Jeg er ganske sikker på at jeg har den gamle typen der det ikke er noe forbedring på dette. Men jeg passer på å gire ganske mykt og ha bilen ordentlig i gir før jeg gir skikkelig med gass. Men holder fint enda selv med 600nm.

Bilen der hørtes ut som gikk ganske bra. Jeg blir nok definitivt å prøve 3.73 frem til det blir en annen kasse. Får bare ta den ekstra jobben med å bytte utveksling senere, 3.31 og m90 tror jeg blir kjedelig frem til det blir Bmw-BZ kassen.. Hadde vært morsomt om 3'je gir også hadde sluppet kun på gasspådrag, sånn som 2're gir alltid gjør

90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Takk for info.
    Da er vi enige om det også.
    Ja, den er uvanlig velfungerende, men det ble bygget av en intens og målbevisst eier over mange år.
    Hvis du har i overkant av 2 BAR ladetrykk på 4000 o/min. i 90 km/t på 3. gear så skal det kunne realiseres.

Volvo 240 med B200K motor hadde 3,31:1 diff og er absolutt grusomt kjedelig å kjøre. Større motor hjelper litt, men det er klin umulig å kompsensere for feil utveksling. Det blir som å gå i sko som er 3 nummer for store. ALT fungerer dårligere enn det skal.

Lignende tråder

1. Mathias' XC70 bruks/vinterbil "prosjekt"
    By mathiasa96 in forum S60 / V70N / S80 / XC -serien
    Svar: 121
    Siste post: 04/10/21, 20:51
  2. Svar: 1
    Siste post: 19/07/13, 11:34
  3. "Riktig" kamaksling til oppsettet mitt?
    By Volvoniføør in forum Motor og gir
    Svar: 5
    Siste post: 21/10/12, 22:29
  4. Riktig dekkdim på 7.5" og 8.5"?
    By V90 in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 8
    Siste post: 25/02/11, 15:24
  5. Svar: 5
    Siste post: 16/03/10, 11:57

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder