Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  10
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: Shoven's -1980 244 DL Sugis

  1. #1
    Registrerte brukere SHoven sin avatar
    Medlem siden
    15. juli 2015
    Sted
    Hegra
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard Shoven's -1980 244 DL Sugis

    Endelig ble drømmen om en 240 i garasjen oppfyllt.

    1980 Volvo 244 DL med 105 000 km på telleren.

    Kjøpte bilen i Kongsvinger.
    3 små rusthull i tre av dørene. Dette skal fikses etterhvert.

    Mye var gjort med bilen når jeg kjøpte den, men dessverre var ingenting godkjent i vognkort.

    Dette var gjort med bilen da jeg hentet den :

    - Bilstein B8 hele veien irundt.
    - Montert ventilerte skiver foran.
    - Lesjøfors senkesett.
    - Ettermontert orginal servo.
    - Bilen er understellsbehandlet.
    - B23 med doble 45mm weber.
    - Nye Braid Fullrace 17" felger.
    - Sellholm M47 Dogbox.
    - Ny Dana lamellsperre med nye stikkakslinger.



    Sent fra min hatch via Tapatalk
    2011 - Volvo V70 D3 ( Bruksbil )
    1980 - Volvo 244 ( Pågående prosjekt )

  2. Takk skjarlie, Anders Dybvadsskog takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere SHoven sin avatar
    Medlem siden
    15. juli 2015
    Sted
    Hegra
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Bilen er pr nå ombygd med datasprut og spjeldhus, det er også søkt om godkjenning av motor,gir, senk osv.

    Foreløpig er det et budsjettbygg, men kjenner jeg meg selv rett, så holder ikke dette.

    GT instrument blir montert etterhvert, med ny type VDO måler, i analog utførelse.

    Fått mye hjelp av GMV her på forumet med datasprut

    Bremset ca 208hk/244NM

    Sent fra min Pixel 7 Pro via Tapatalk
    Sist endret av SHoven; 09/05/23 kl 17:33
    2011 - Volvo V70 D3 ( Bruksbil )
    1980 - Volvo 244 ( Pågående prosjekt )

  4. Takk Lasse R, Aartun, Anders Dybvadsskog takket for denne posten
  5. #3
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.986
    Antall takk

    Standard

    Flott og ryddig bil! Fint motorrom også Vet du noe om topp, kam og kompforhold? Jeg kunne tenke meg en potent sugemotor til isbilen

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  6. Takk SHoven takket for denne posten
  7. #4
    Registrerte brukere SHoven sin avatar
    Medlem siden
    15. juli 2015
    Sted
    Hegra
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Jeg har ikke informasjon om dette dessverre. Men det jeg fikk fortalt er at motoren er bygd av Alf Eng. Har kunne montert spjeld og datasprut jeg, og oljeskift osv selvfølgelig.

    Men ser ut som toppen en påkostet en del, av det man kan se inn innsug /eksos. Usikker på ventiler også. Sitter en enem k22/k21 kam i den.

    Det kan tenkes at denne motoren med girboks å sprut skal selges etterhvert.


    Sent fra min Pixel 7 Pro via Tapatalk
    2011 - Volvo V70 D3 ( Bruksbil )
    1980 - Volvo 244 ( Pågående prosjekt )

  8. Takk Anders Dybvadsskog, HansOla takket for denne posten
  9. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Rå bil. Har en i samme blåfarge selv, men den er langt ifra pen å se på. Vurderer slike Braid felger selv da jeg skal bygge om til s60r bremser. Er disse du har 7" brei og et 15?

  10. #6
    Registrerte brukere SHoven sin avatar
    Medlem siden
    15. juli 2015
    Sted
    Hegra
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av xcbolt Vis post
    Rå bil. Har en i samme blåfarge selv, men den er langt ifra pen å se på. Vurderer slike Braid felger selv da jeg skal bygge om til s60r bremser. Er disse du har 7" brei og et 15?
    Beklager sent svar. Kan sende deg bilder når jeg kommer hjem. Er offshore på jobb.

    Sent fra min Pixel 7 Pro via Tapatalk
    2011 - Volvo V70 D3 ( Bruksbil )
    1980 - Volvo 244 ( Pågående prosjekt )

  11. #7
    Registrerte brukere SHoven sin avatar
    Medlem siden
    15. juli 2015
    Sted
    Hegra
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Liten oppdatering.

    Bilen har nå fått en liten gjennomgang av diverse ting, klargjøring til visning, 4 hjulskontroll, effekttest med papirer.++ Den reele effekten er 231hk og 220nm

    Fått montert -78 front, og prøvemontert 740 frontleppe.

    Har fortsatt problemer med skyting ut av luftfilter. Har film av det. Men kan ikke å legge ut.

    Noen som har tips?


    Sent fra min Pixel 7 Pro via Tapatalk
    Sist endret av SHoven; 07/07/23 kl 20:27
    2011 - Volvo V70 D3 ( Bruksbil )
    1980 - Volvo 244 ( Pågående prosjekt )

  12. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.548
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SHoven Vis post
    Har fortsatt problemer med skyting ut av luftfilter. Har film av det. Men kan ikke å legge ut.

    Noen som har tips?
    Skyting ut av luftfilter er nesten alltid resultatet av for mager blanding. En hardt trimmet motor trenger betydelig lavere AFR enn mildere motorer.

    Du kan laste videoen opp på youtube og legge linken her.
    Sist endret av Batland; 07/07/23 kl 20:40

  13. #9
    Registrerte brukere SHoven sin avatar
    Medlem siden
    15. juli 2015
    Sted
    Hegra
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Skyting ut av luftfilter er nesten alltid resultatet av for mager blanding. En hardt trimmet motor trenger betydelig lavere AFR enn mildere motorer.

    Du kan laste videoen opp på youtube og legge linken her.
    Det vet jeg, skal laste den opp. Jeg trodde det var tps som ikke var helt bra. Byttet tps, men da ble den enda verre.. Ser hva som skjer på fuel map live. Blir fet/mager/fet/mager. Men ble litt rådvill når den ikke ble bedre med ny tps. Ble bare mye verre. Poster snart film

    Sent fra min Pixel 7 Pro via Tapatalk
    2011 - Volvo V70 D3 ( Bruksbil )
    1980 - Volvo 244 ( Pågående prosjekt )

  14. #10
    Registrerte brukere SHoven sin avatar
    Medlem siden
    15. juli 2015
    Sted
    Hegra
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SHoven Vis post
    Det vet jeg, skal laste den opp. Jeg trodde det var tps som ikke var helt bra. Byttet tps, men da ble den enda verre.. Ser hva som skjer på fuel map live. Blir fet/mager/fet/mager. Men ble litt rådvill når den ikke ble bedre med ny tps. Ble bare mye verre. Poster snart film

    Sent fra min Pixel 7 Pro via Tapatalk
    https://youtube.com/shorts/DCla6zFR3eA?feature=share4

    https://youtube.com/shorts/JvVPONSjCOc?feature=share4

    Sent fra min Pixel 7 Pro via Tapatalk
    2011 - Volvo V70 D3 ( Bruksbil )
    1980 - Volvo 244 ( Pågående prosjekt )

  15. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.548
    Antall takk

    Standard

    Jepp.
    Se AFR på tomgang- typisk for en original katalysatorbil og det går bare ikke uten ett spesielt mandig tenningsanlegg. Gjerne plasma.
    Hvert tenningsfusk gir ett utslag av høy AFR på måleutstyret da man pumper ren luft forbi sensoren.
    Du må ned på 13 tallet en plass. Det er motoren som bestemmer og forteller hva som er korrekt AFR, ikke eieren og ikke mappeduden.
    Dessverre kommer EGOET i veien alt for ofte.
    Hvordan du korriger dette avhenger av hvordan sprutet er satt opp.
    I noen tilfeller kan du vri tps slik at den gir høyere signal som kan redusere AFR på tomgang.

    Videre er det slik at 968 dysene er 4V dyser som sprayer i en liggende V-form for at bensinen skal treffe hver av innsugsventilene på baksiden av tallerkene.
    Nå disse står i en 2V motor og langt fra ventilene, så pisser dysene bensinen oppetter veggene og den forstøvede bensinen blir omdannet til ren væske. Akkurat som når du sprayer vindusvask på ett vindu.
    Not Good. Løsningen er å sett dysene i toppen.

    I tillegg er det slik at jeg har inntrykk at at de fleste sier at de mener at sekvensielt er "gromt". :(
    Sekvensielt betyr at man sprayer inn drivstoff 1 gang pr. syklus og innsprøytningen er timet i forhold til innsugsventilenes åpning.
    Her kan man lett rote det til og sabotere potensialet i motoren.

    Jeg mener at man i utgangspunktet alltid bør velge å spraye inn drivstoff 2 ganger pr. syklus, men sylindertrim kan i noen tilfeller være en fordel.
    Man kan derfor gjerne velge ett triggersystem som informerer spurtet nøyaktig om hvor veiven er i syklusen til enhver tid.
    Bortsett fra kostnad er ingen ulemper med dette.
    Sist endret av Batland; 08/07/23 kl 11:56

  16. Takk SHoven takket for denne posten
  17. #12
    Registrerte brukere SHoven sin avatar
    Medlem siden
    15. juli 2015
    Sted
    Hegra
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Jepp.
    Se AFR på tomgang- typisk for en original katalysatorbil og det går bare ikke uten ett spesielt mandig tenningsanlegg. Gjerne plasma.
    Hvert tenningsfusk gir ett utslag av høy AFR på måleutstyret da man pumper ren luft forbi sensoren.
    Du må ned på 13 tallet en plass. Det er motoren som bestemmer og forteller hva som er korrekt AFR, ikke eieren og ikke mappeduden.
    Dessverre kommer EGOET i veien alt for ofte.
    Hvordan du korriger dette avhenger av hvordan sprutet er satt opp.
    I noen tilfeller kan du vri tps slik at den gir høyere signal som kan redusere AFR på tomgang.

    Videre er det slik at 968 dysene er 4V dyser som sprayer i en liggende V-form for at bensinen skal treffe hver av innsugsventilene på baksiden av tallerkene.
    Nå disse står i en 2V motor og langt fra ventilene, så pisser dysene bensinen oppetter veggene og den forstøvede bensinen blir omdannet til ren væske. Akkurat som når du sprayer vindusvask på ett vindu.
    Not Good. Løsningen er å sett dysene i toppen.

    I tillegg er det slik at jeg har inntrykk at at de fleste sier at de mener at sekvensielt er "gromt". :(
    Sekvensielt betyr at man sprayer inn drivstoff 1 gang pr. syklus og innsprøytningen er timet i forhold til innsugsventilenes åpning.
    Her kan man lett rote det til og sabotere potensialet i motoren.

    Jeg mener at man i utgangspunktet alltid bør velge å spraye inn drivstoff 2 ganger pr. syklus, men sylindertrim kan i noen tilfeller være en fordel.
    Man kan derfor gjerne velge ett triggersystem som informerer spurtet nøyaktig om hvor veiven er i syklusen til enhver tid.
    Bortsett fra kostnad er ingen ulemper med dette.
    Hva mener du er grunnen til at den hopper? Føler egentlig jeg bare fikk svar på ting jeg vet.

    Eller mener du at den hoppingen kan være for lite spenning på tps? Ser ikke hva den har med AFR og gjøre?

    Sent fra min Pixel 7 Pro via Tapatalk
    2011 - Volvo V70 D3 ( Bruksbil )
    1980 - Volvo 244 ( Pågående prosjekt )

  18. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.548
    Antall takk

    Standard

    Hvis AFR er så høy at motoren fusker, da vil AFR måleren være ekstra ustabil.
    TPS gir ett 0 - 5V signal til
    ECU
    . Noen
    ECU
    krever ca. 5V på full gass, andre krever ca. 5V på tomgang. Hvis du har montert den nye TPS slik at den informerer
    ECU
    om at motoren har mindre åpning på gasspjeldene enn det den gamle TPS gjorde, så kan vi forvente høyere AFR.

  19. Takk SHoven takket for denne posten
  20. #14
    Registrerte brukere SHoven sin avatar
    Medlem siden
    15. juli 2015
    Sted
    Hegra
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hvis AFR er så høy at motoren fusker, da vil AFR måleren være ekstra ustabil.
    TPS gir ett 0 - 5V signal til
    ECU
    . Noen
    ECU
    krever ca. 5V på full gass, andre krever ca. 5V på tomgang. Hvis du har montert den nye TPS slik at den informerer
    ECU
    om at motoren har mindre åpning på gasspjeldene enn det den gamle TPS gjorde, så kan vi forvente høyere AFR.
    Blir ikke det problemet borte når man kalibrerer tps? Den kalibrerer jo i begge ender, 0 gass-full gass.

    Sent fra min Pixel 7 Pro via Tapatalk
    2011 - Volvo V70 D3 ( Bruksbil )
    1980 - Volvo 244 ( Pågående prosjekt )

  21. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.548
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SHoven Vis post
    Blir ikke det problemet borte når man kalibrerer tps? Den kalibrerer jo i begge ender, 0 gass-full gass.
    Hvis mappingen er fagmassig korrekt utført, så er det ingen problem å byttet ut en gammel, defekt TPS med en ny, kalibrere den nye og få identisk resultat som det man hadde med den gamle når den var i orden.

  22. #16
    Registrerte brukere SHoven sin avatar
    Medlem siden
    15. juli 2015
    Sted
    Hegra
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hvis mappingen er fagmassig korrekt utført, så er det ingen problem å byttet ut en gammel, defekt TPS med en ny, kalibrere den nye og få identisk resultat som det man hadde med den gamle når den var i orden.
    Okei takk

    Sent fra min Pixel 7 Pro via Tapatalk
    2011 - Volvo V70 D3 ( Bruksbil )
    1980 - Volvo 244 ( Pågående prosjekt )

Lignende tråder

  1. Tor24: Tor24s Volvo 242 sugis
    By Tor24 in forum 200 -serien
    Svar: 50
    Siste post: 28/05/15, 16:39
  2. Tommy Skaug's 240 Sugis | Bygger ny motor!!
    By Tommy Skaug in forum 200 -serien
    Svar: 14
    Siste post: 24/05/15, 13:23
  3. b6304 sugis
    By H.S.D.D. in forum Avansert trimming
    Svar: 4
    Siste post: 10/11/14, 22:51
  4. Vurderer å bygge meg sugis...
    By HarryVolvo in forum Motor og gir
    Svar: 13
    Siste post: 10/04/12, 18:27

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •