Jepp.
Se AFR på tomgang- typisk for en original katalysatorbil og det går bare ikke uten ett spesielt mandig tenningsanlegg. Gjerne plasma.
Hvert tenningsfusk gir ett utslag av høy AFR på måleutstyret da man pumper ren luft forbi sensoren.
Du må ned på 13 tallet en plass. Det er motoren som bestemmer og forteller hva som er korrekt AFR, ikke eieren og ikke mappeduden.
Dessverre kommer EGOET i veien alt for ofte.
Hvordan du korriger dette avhenger av hvordan sprutet er satt opp.
I noen tilfeller kan du vri tps slik at den gir høyere signal som kan redusere AFR på tomgang.
Videre er det slik at 968 dysene er 4V dyser som sprayer i en liggende V-form for at bensinen skal treffe hver av innsugsventilene på baksiden av tallerkene.
Nå disse står i en 2V motor og langt fra ventilene, så pisser dysene bensinen oppetter veggene og den forstøvede bensinen blir omdannet til ren væske. Akkurat som når du sprayer vindusvask på ett vindu.
Not Good. Løsningen er å sett dysene i toppen.
I tillegg er det slik at jeg har inntrykk at at de fleste sier at de mener at sekvensielt er "gromt". :(
Sekvensielt betyr at man sprayer inn drivstoff 1 gang pr. syklus og innsprøytningen er timet i forhold til innsugsventilenes åpning.
Her kan man lett rote det til og sabotere potensialet i motoren.
Jeg mener at man i utgangspunktet alltid bør velge å spraye inn drivstoff 2 ganger pr. syklus, men sylindertrim kan i noen tilfeller være en fordel.
Man kan derfor gjerne velge ett triggersystem som informerer spurtet nøyaktig om hvor veiven er i syklusen til enhver tid.
Bortsett fra kostnad er ingen ulemper med dette.