Volvo v60 D3 eletrisk problem (
CEM
)
Hei, vi har en 2012 D3 V60 i familien. den har fungert supert fram til nå. begynte uten forvarsel med att etter en kjøretur ,så ble bilen stoppet noen minutter,når jeg da skulle starte den,fikk jeg flere feilkoder i display. Startsperre.servofeil.bremsefeil abs feil airbag . etter ca 30-40 sek så høres en eletrisk dur i mortorrom og bil kan startes. neste dag starter bil fint, stopper den, og den får samme problem med startsperre feil,servo.bremse airbag osv.. vente ca 1 min med tenning på ,alt ok. Har nyere hovedbatteri som er oppladda og god spenning. bytta hjelpebatteri (start/stop) som var dårlig,håpte att feil forsvant. Neste dag startet den ,men når jeg slo den av og prøvde igjen samme symton. byttet nøkkel(til reservenøkkel) da har bil fungert fint 5-6 dager. men i dag kom samme problem etter en kjøretur på ca 3 min. bilen sto stille en times tid,og ville ikke starte når . Samme regla med masse
CEM
feil. har lest ut feilkoder med vida. der kom det opp maaange feil i cem. har ikke bilder av dei(enda) Hva kan dette være??. Leste om en mann med v60 som hadde lignende problem,men han opplevde att bilen kunne stoppe under kjøring, med samme feilkoder. vår bil har ikke stoppet under kjøring. På den andre volvoen fann dei ut til slutt att det var ett rele som hadde kortsluttet, som ga strøm til blant annet cem. vart vist ett avlastings rele.. kan dette være problemet her? (ligger cem sentral bak hanskerom?) kan det være en ide å sjekke kabel under batterikasse. desse kan vist også gi trøbbel som setter maange rare feilkoder pga slitasje på isolsjon på kabelen.. andre forslag ?? Håper noen kan komme med noen forslag til feil-leting. vi har en lang vei til volvo verksted, så må prøve endel hjemme først. . Har vida ,og har lang erfaring med skruing på volvo, men dette var nytt å komplisert.
innlegget forsvant etter forsøk på å redigere,så måtte legge inn på nytt