Hei, er dette samme bil som du spurte om tidligere i tråden, eller en annen?
Hvis avlest kjølevæsketemp synker mye ved bruk av varmeapparatet, tilsier dette at motoren ikke produserer nok varme. (eller trøbbel med termostat)
Hvis avlest kjølevæsketemp synker ved motorveikjøring og minimalt bruk av varmeapparatet (uten dieselvarmer) er termostaten trolig dårlig.
En noenlunde moderne dieselmotor produserer ikke nok varme på kontinuerlig tomgang/lavt turtall/søndagskjøring til å holde varmen oppe i kupéen i skikkelig kaldt vær uten tilleggsvarme fra dieselvarmeren, i tillegg vil dieselvarmerens vannpumpe sirkulere vannet raskere i varmeapparatsløyfen, og gi generelt mer varme. (Det er mulig å lage en manuell styring av varmerens sirkulasjonspumpe for å bedre litt på varmen uten bruk av dieselvarmeren)
Regner med at du leser av temperaturen viaOBD/Diagnoseutstyr, har du sjekket at temperaturen er noenlunde i nærheten ved måling f.eks på øvre radiatorslange eller varmeapparatslangene?
PS: hvis det er skikkelig kaldt ute i lengre tid, vurder en "radiatorgardin" for å redusere avkjøling av motor, men husk å slå av AirCon da. Vurder å gire manuelt for å holde turtallet oppe slik at kjølevæsken sirkulerer raskere i varmeapparatslyngen