Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
Hmmm? Ser ikke helt poenget med ekstern wg hvis du fører eksosen fra wg tilbake til eksosanlegget. Da er Ultimate interne WG baklokket like godt slik jeg ser det forutsatt at man har en turbo med turbinhus som gir en denne muligheten.

Kurver er bedre enn intet, men det er tabellene som er av størst interesse siden disse er nøyaktige.

Holdener er fokusert på å få ut høy til maks NA effekt og så turbolader han bare på E85 og effektmåler i en motorbremsebenk og konkluderer med at alle kammer er turbokammer. Da har man det veldig, veldig enkelt. Det er jo ikke slik det funker for vanlige folk i praksis, men faktisk omvendt. Man trimmer til man får ett sluttresultat som man er fornøyd med og så regner man seg tilbake til motorens prestasjoner som teoretisk sugemotor for å avsløre hvor effektivt oppsettet og delene faktisk er. En GOD og velfungerende turbokam leverer da høy teoretisk sugemotoreffekt, men når den testes som en ren sugemotorkam - da funker den selvsagt dårlig fordi den selvfølgelig ikke er designet til å fungere godt uten ladetrykk.

Jepp, E85 stiller ikke høye krav til dem som trimmer. Han ene svensken som jeg følger med på forklarte at det var veldig mye enklere å hente ut 600 hk fra en 8V B230 motor på E85 enn 450 hp på pumpebensin. Han har egen motorbremsebenk så vi antar at han snakker om svinghjulseffekt og ikke hp målt på NAV i Dynapack slik noen av oss forholder oss til.
Det var mest pga støy, men det er jo til å leve med om det tilfører mye negativt. Da skal den forbli åpen! Vi får det selvsagt også ut i tabell, så det kan analyseres ved behov
Hehe, Holdener konkluderer lett med at alle sugekammer funker på turbo, basert på toppeffekt Av det jeg har lært, skal vel en optimal turbomotor øke NA effekt til mer overtrykk den får. Opp til en viss grense selvsagt, men ja.
Svenskene slenger jo bare på hx40, e85, høykomp og en hissig trimkam og plukker 5-600 lett som bare det. Jeg blir så irritert på politikerne som valgte å fjerne e85 fra bensinstasjonene.. Når jeg bodde på Gjøvik hadde de såvidt e85 på cirkel k Kallerud! Det er vel 7-8år siden nå. Uansett, nav/hjuleffekt er det vi liker best, den effekten klarer man ikke lyve seg unna med svære drivverkstap

Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk