Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  11
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 28 av 28

Tråd: Kjøpte S80-2001- Motor skar seg på vei hjem.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mai 2021
    Sted
    Langhus
    Antall takk

Standard

Lurte på noe annet ifbm problemer med Turbo- jeg har 2 stk Pierburg PA6-GF30 ventiler i min bil - 1 sitter montert på kjøleviftene og ser ut til
    Å regulere luft til Innsug - mens den andre er wastegate Controller ? De har 2 forskjellige produkt nummeret - har noen av dere en tegning over all vakuum
    Kontroll ?

Sent from my iPhone using Tapatalk

jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av eriktog Vis post
    Lurte på noe annet ifbm problemer med Turbo- jeg har 2 stk Pierburg PA6-GF30 ventiler i min bil - 1 sitter montert på kjøleviftene og ser ut til
    Å regulere luft til Innsug - mens den andre er wastegate Controller ? De har 2 forskjellige produkt nummeret - har noen av dere en tegning over all vakuum
    Kontroll ?
    Den toveis solenoidventilen (9470775) som er festet på kjølevifteskjoldet, er EVAP-solenoiden for å føre fordampet bensin fra drivstofftanken til forbrenning.
    (det sitter et par enveisventiler under innsuget i forbindelse med slangene mellom EVAP-solenoid - innsug - friskluftrør til turbo, ta en sjekk av disse samtidig som du tar service på PCV-systemet)

Den andre solenoiden som vanligvis henger på kort-enden av luftfilterboksen er tre-veis, (9473212) altså
    TCV
    -solenoiden for Waste Gate ja.

Her er
    TCV
    -koblingen
    EVAP har jeg ikke for øyeblikket men her er delenummer på slangesett med enveisventiler: 1270480 (google for bilder)

PS: en ting som bør sjekkes på disse motorene er banjoskruen under innsuget,
    rett over generatoren, der to kjølevannslanger og et tynt rør fra PCV-systemet er koblet på.
    Inne i banjoskruen er det en kule eller sylindrisk metallbit som fungerer som tilbakeslagsventil, på tidlig utgave av skruen forekommer det at kula/sylinderen rømmer fra sitt oppholdssted, havner inn i innsuget og tar turen inn i en av sylindrene, og spiller Ping-Pong der til ett eller annet er pulverisert, eller at man har så mye flaks at delen klarer å komme seg ut eksosventilen før noe mer havarerer... (nja, skal vel passere turboen også)
    Sist endret av jiha1968; 27/01/22 kl 20:02

3. Takk eriktog takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mai 2021
    Sted
    Langhus
    Antall takk

Standard

Hei, tusen takk for svar - dette var veldig bra info

Sent from my iPhone using Tapatalk

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2