Hei, poster her i håp om at noen har gode råd om hva greia kan være med bilen min.
Først og fremst: DPFen ble bytta for ca 35 000 km siden (i 2018), og additiv fylt samtidig. Bilen brukes ca 60/40 småkjøring i kø og korte turer / lengre turer på landevei.
Problemer oppsto ved at bilen gikk i nødmodus her forleden ved oppstart, og sperrer nå på 3000rpm, dårlig motorkraft. Før dette skjedde hadde motorkraft vært helt normal.. Leste ut feilkodeP242F "Particulate Filter Restriction - Ash Accumulation Bank 1" ogECM-2A30/40 "Particulate Trap". Sletta begge, bilen starter i nødmodus likevel. Etter en kjøretur dukker motorlampe opp i dashen også.
Prøvde å kjøre tvungen regen, men har bare et billig biltema diagnoseverktøy, og den klarte ikke å sette i gang prosessen. Bilen ryker forresten ikke svart av eksosen, den er helt klar.
Jeg har også prøvd å ligge på 3000rpm i motbakke et godt strekk (målte temp i partikkelfilter samtidig, lå mellom 300-500), til ingen nytte.
Har også sjekka slangene mellom trykksensor og dpf, de har ingen lekkasjer. Jeg tror ikke sensor har tatt kvelden, men har ikke fått konstatert det.
I tillegg til dette har det vært en durende lyd som har blitt gradvis verre. Den oppsto i grunn en stund før bilen gikk i nødmodus, men er nå blitt enda verre. Først trodde jeg det måtte ligge i forstillinga, fordi lyden er avhengig av hastighet på bilen, og ikke turtall. Det vil si, hører så og si ingenting mellom 0-30 kmt, 30-50 relativt svak, og høyere hastigheter er lyden ganske så voldsom. Nå har jeg dog utelukka alt som er mulig å utelukke i forstillinga. Jeg har også vært inne på tanken med eksoslekkasje, utlukka det, og også lett og lett etter dårlige fester og løse deler. Alt ser fint ut. Kjører jeg motoren på tomgang høres ingen unormale lyder.
Hadde ikke lyden vært der, ville jeg jo tenkt at dette rimelig enkelt var tett dpf, og bytta denne, og funnet ut hvorfor i alle dager det har tetta seg etter så få km. Men den lyden får meg til å lure på om det er så "enkelt" som dpf, har aldri vært borte i at det kommer noe lyd pga det, og ikke de jeg har snakka med heller. Verkstedet jeg bruker ville kjøre tvungen regen og rens av dpf pga feilkodene, før de feilsøkte noe annet, så jeg har bestilt time til det, men også de stussa over den lyden. Det frister ikke å punge ut et par lapper på en rens, eller i verste fall ny dpf, også viser det seg at problemet ikke ligger der engang. Neste steg i famlinga etter svaret er vel enkelt å demontere filteret og se om det er sota til, men jeg tenkte å høre her også før jeg setter det neste døgnet av til å pelle bilen fra hverandre.
Er jeg heldig er kanskje lyden og dpfen to urelaterte problemer som tilfeldigvis kom ganske samtidig...