Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 25 av 1175

Tråd: forgasserturbo-tråden

Threaded View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.627
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Ja ser ut så jeg har truffet bedre nå med 2. Sett med nåler, den går fint nå på stort sett alle gass posisjoner osv, ligger på lavt 12 i afr på full gass.

    Ja skulle mange ganger likt å hatt ett kamera i trykkboksen for og se hvor stempelet er hen. Men man lærer seg etterhvert med nålslipingen hvor stempelet sånn ca står.

    Bilen er kommet tilbake i daglig drift for noen uker siden, og har kjørt straks 100 mil som BT. Har fått tettet noen lekasjer jeg fant under trykk testing.

    Men sliter fortsatt med tennings bank når jeg skal prøve og lade hardere på 3500-4000 rpm. Klarte bare ca 1.2 bar uten tennings bank med 103 fordeleren. Når den var vridd slik at motoren dro godt på lave turtall osv. Hadde ca 20 grader fortenning på 3500 rpm med trykksatt fordeler.

    Har nå modifisert den ene store vacum klokken jeg har så den gir maksimalt utslag på retard og montert den på en 185 fordeler.
    Holder på og testkjører og stiller nå, trur jeg kan få økt trykket noe nå. Batland er det flere triks som kan gjøres med slike stifte fordelere?
    Ser fordelene med å kunne hatt justerbar data tenning nå.

    Sett bort ifra dette så fungerer bilen ypperlig, og den går jo brukbart på ca 1.1 bar ladetrykk.

    Oppsettet er ellers som før:
    GT3271 Turbo, DO88 alu intercooler.
    B230 bt sats, portet 398 topp med A kam
    940 eksos manifoild, bpr7es plugger, 74 gr termostat og 2.5 toms eksos annlegg.
    Super accel coil med pertronics forsterker.
    Walbro inntank pumpe, FKT2 regulator.
    Dette var en hyggelig oppdatering og gode nyheter.
    Kjekt at du står på og utvikler oppsettet ditt videre.
    Går det en enkel åpen slange mellom den store vakumklokken og "min" forgasser?
    Det er tennings"mappet" som er den store utfordringen med en forgasserturbomotor som vanligvis har en Bosch fordeler med vekter, fjærer og vakumklokke. Ser vi til USA så ser vi slike muligheter:
    https://www.moroso.com/catalog/produ...urve-kit72300/
    https://www.motortrend.com/how-to/hp...dvance-curves/

    Det første jeg gjorde var å finne frem papir å blyant og tegne fordelerens tenningskurve. Så tegner man inn kurvene for maks tenningsretard og maks advance. Dette gjør man for forskjellige fordelere. Så tegner man opp den kurven man tror at motoren trenger. Deretter er det å modifisere fjærer og vekter slik at man treffer best mulig. Ordentlig test`n tune.
    Lettere vekter og sterkere fjærer fjerner tenningsbank i problemområdet 4000 o/min. på fullt ladetrykk, men reduserer kreftene på delgass på lavere ladetrykk noe, uten at det er ett problem i praksis.

    Den beste løsningen er å kjøpe ett gammelt, billig datasprut fra noen som har oppgradert til nyere saker. Med ett genuint innmappet 3D tenningskart har man optimalisert alle tenningstidspunktene til motorens preferanser og da kommer hele forgasserturbopotensialet frem.
    Vi vet at 2,5" eksos gir baktrykk og struper tidlig, men alt annet ser helt glimrende ut. En test med nippel til ladetrykksmåleren i stedet for lambdasonden har nytteverdi. Alt over 0,05 BAR i downpipen er uheldig, ugunstig, utrivelig og alt det andre som begynner på U.
    Sist endret av Batland; 31/08/21 kl 17:26

Lignende tråder

  1. forgasserturbo på insprøytning?
    By fordlife in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 26/01/20, 13:53
  2. r-sport bensinpumpe til forgasserturbo Ø.K
    By Lasse_GT in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 19/09/10, 11:30
  3. B23-0 med forgasserturbo.
    By Krissmp in forum Motor og gir
    Svar: 23
    Siste post: 14/07/10, 16:41

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye trÃ¥der
  • Du kan ikke svare pÃ¥ innlegg / trÃ¥der
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •