Jeg tok frem målet 76x4,5 mm for at enhver rødmotoreier skulle kunne få noen av fordelene med Cosworth kompresjonsforhold på 8,0:1 i sin motor og ergo øke mulighetene for å engang kanskje kunne klare å realisere de 300 hp som endel hyperoptimister tror at de har fått i sin motor med ett chip.
Hvis en god 16V Cosworthmotor med pumpebensingustig rådeforhold trenger såpass lavt kompresjonsforhold for å være velfungerende, pålitelig og holdbar når den turbolades til ett hyggelig nivå, så trenger iallefall en Volvo rødmotor, med alle sine ugunstigheter, å kompsenkes minst like mye, helst mer.
Selv i England i dag i 2021, kompsenkes Cosworthmotorer ned til 7,2:1 når de skal kjøres på høyt ladetrykk på vanlig pumpebensin.
En grov tommelfinger regel er at 1 oktan endring i drivstoffet tillater 1 psi forskjell i ladetrykket. 3 oktan er 3 psi som er lik 0,2 BAR.
Da blir det nok fart i bilen skal du se.![]()
Hvis oppsettet fører til at den teoretiske sugemotoren leverer 190 Nm og 125 hk så utgjør 0,2 bar endring i ladetrykket en forskjell på nærmere 40 Nm og 25 hp.