Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
Værsågod.

Med K-jet er det bare fantasien som begrenser hva som er mulig.
Vi vet jo at innsug med felles plenum og ett gasspjeld ikke takler ville kammer og da skylder mange på at K-jet ikke takler ville kammer, men dette er feil.
Det er fullt mulig å kjøre K-jet sammen med ville kammer bare man bruker ett innsug som har ett gasspjeld pr. sylinder. Man kan f.eks brukt MC forgassere som gasspjeld.

Å lage større passasjer for bensinen kalles for "gnistring" eller noe slikt. Problemet er at man ikke har økt luftkapasiteten så ett større K-jet er bedre slik jeg ser det.
Kunne jo vært kult å bygge noe skikkelig vilt med K-jet, men jeg har tenkt å ha bilen til gatebruk så jeg tror ikke det blir noe så spinnvilt at jeg begynner med flere spjeld osv. Man kunne jo så klart bare for å gjøre det bore større hull og sette et større spjeldhus under innsuget, men jeg har sett villere ting enn en 180 hk (eller hva jeg nå ender med) gatemotorer på et umoddet E-Innsug. Er det forresten noen forskjell på 21ET Innsug og 23/230E?

På den aktuelle motoren ble også trakten i lmm frest om for å ta større luftmengde. Dette gjaldt da en fyr som hadde tilgang på alt tenkelig utstyr på et ingeniørlaboratorium på et av landets store tekniske universitet, så jeg tror det var gjort mest for å se om man fikk det til.

Når det gjelder disse tenningsboksene du snakker om, som jeg begynte å lese meg litt opp på i går, så ser det ut som forskjellen i hovedsak er at disse erstatter den originale tenningsmodulen, mens et 123-opplegg også erstatter fordeleren. Jeg har ikke sett så mye på priser ennå at jeg kan gjøre meg et veldig klart bilde, men er disse greiene vanskelige å sette opp for en fyr som ikke har gjort det før?