Tok en liten omgang nå i kveld, og motor er vel omtrent klar for å monteres nå. Men det får bli neste gang.. Ny jobbuke står for turHåper denne duger i sommer og med enkle grep går gjennom eu kontroll
Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
Tok en liten omgang nå i kveld, og motor er vel omtrent klar for å monteres nå. Men det får bli neste gang.. Ny jobbuke står for turHåper denne duger i sommer og med enkle grep går gjennom eu kontroll
Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
Sist endret av HansOla; 21/03/21 kl 23:51
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Sist endret av HansOla; 22/03/21 kl 22:17
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Jeg skylder på konaJa sett bort fra bobla og ene 240en, så er den på en god 3.plass. Solid god bil som har gått litt under radaren for modifikasjoner, men np var det tiden for oppgradert understell. Dessverre bare en 2.5 144hk, men går helt ok
Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Man slipper unna med forbløffende lite motor om man har godt nok understell til å aldri gå av gassen
Sent fra min AC2003 via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Motor og gir er inne, downpipe er laget og det meste ser ut til å passe bra. Må bare ordne trykkrør nå så
![]()
Sist endret av HansOla; 04/04/21 kl 22:08
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Det var nå en hyggelig påskenyhet.![]()
Ser bra utHvordan er E-innsuget i forhold til F-innsug sånn effektmessig med turbo? Vesentlig mye bedre fløde?
2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]
Ja det går litt sakte, men man finner litt tid nå og da. Veldig mye å gjøre på jobb om dagen, og vi har startet et nytt datterselskap i tilleggSå som bedriftsmedeier blir det mange lange dager.. Nesten så jeg ikke kan si her inne hva datterselskapet vårt går ut på, men det er elbil-lading
Ladestasjoner med betalingsløsning, noe som virkelig er mangelvare om dagen
![]()
Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Det drar seg tilDet er vesentlig mye bedre faktisk! F-innsuget struper sugemotoreffekt utrolig mye, og det har dårligere fordeling av luft og det har mye dårligere lufthastighet kontra e-innsuget. Jeg burde egentlig satt på 3" spjeld, men dette ble ikke prioritert nå. Det er i utgangspunktet en motor jeg satte sammen av deler jeg har liggende fra før, siden det skal inn en mye bedre b230 på sikt, med efr7064, bedre topp, bedre manifold og et langt custom innsug
Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Å leke med biler er best egnet for dem mellom 16 og 25 år som har tid til det. Jo eldre man blir, jo mindre tid får man til å drive med dette. Så utsetter man og håper at man skal få bedre tid en gang i fremtiden. Det skjer vanligvis ikke og snart er det ikke tillatt med noe annet enn el-biler.
Du bør iallefall kunne se lyset i enden av tunnelen når du er kommet så langt.
Veien til suksess er alltid å klare å utnytte idiotene så jeg har veldig stor tro på investeringen din her. Det er millioner av dem som du / dere kan bruke til å tjene penger på. Good for you!!
Sist endret av Batland; 05/04/21 kl 10:16
Ja man merker at dagene blir kortere, og fritid blir det mindre av. Men, jeg skrur vanligvis 1 dag hver helg så får koblet av litt i verkstedet. Jobben går så det griner og store overskudd, så det blir jo penger til både hus og biler heldigvis
Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Laga litt trykkrør i dag, ble ganske bra
Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
Sist endret av HansOla; 11/04/21 kl 17:21
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Det ble det, men...
Kjempe dumpen din totaltømmer HELE systemet ved hvert eneste gasslipp og belønner deg med overdrevet mye turbolag mellom raske gearshift.
Utgangen til dumpventilen på en Sierra Cosworth har en innvendig diameter på ca. 10 mm som er nok til motorer med 330 hp.
Tenk på at en utgang som har 14,1 mm innvendig diameter har dobbelt så stor kapasitet.
Det får kompanseres med hard forspenn, så den ikke åpner mer enn høyst nødvendigideelt sett burde jeg hatt resirk dump, men det har jeg ikke liggende.. Det er tross alt bare turboen jeg har kjøpt, alt annet er ting jeg har hatt liggende fra før. Ja sett fort fra div slanger og bensinopplegget da.
Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Jøssda, "måtte" bare nevne det fordi oppsettet er så godt som det er.![]()
Så absolutt, ingenting i veien for litt tips og triksEt alternativ er å lage en restriktor i form av en skive med 15mm hull i som punktsveises i røret under dumpen. Hehe, det er godt å høre. Det er er egentlig bare et enkelt oppsett, men det enkle er ofte det beste blir det sagt
Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
Sist endret av HansOla; 11/04/21 kl 22:39
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Jeg nevnte dette for å påpeke at behovet for disse kjempedumpene er fraværende på en normal turbomotor. Dumpventil i originalstørrelse (Som f.eks. Sierra Cosworth RS500 brukte i Gr.A med 58 mm turbo) som monteres på 1" rør er det rette kompromisset for de aller fleste.
Kjempedumpene er for motorer med kompressorer fordi disse drives direkte av motorturtallet og fortsetter derfor å lever maksimal luftmengde selv etter at man har sluppet opp gasspedalen.
Oppsettet er enkelt, men nesten feilfritt, så du skal nok få se, at det også er meget velfungerende. Det fortjener derfor å få den restriktoren du nevner ja.
Her er senariet, du ligger side om side med en Audi eller Tesla, du ligger å jukker forsiktig på gasspedalen og lager dumpventil lyder, så plutselig legger du gassen helt ned og bilen bare bykser ifra dem på ren respons. Dét går ikke med kjempedump.
Sist endret av Batland; 12/04/21 kl 07:29
Kjekt å viteJeg kommer til å prøve uten restriktor først, for så å montere en for å se forskjellen
Ja det er noen punkt som kunne blitt forbedret, som f.eks gik manifolden kunne blitt montert, 46mm innsugsventil, bedre ventiljobb og et litt større gasspjeld. Men som sagt, planen var ikke å bygge "den perfekte" lavbudsjett B230T akkuratt nå. Det blir en annen gang
Jeg har gjort alt maskineringsarbeidet selv, så det er noe begrenset hvor bra det kan bli
Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
Sist endret av HansOla; 12/04/21 kl 08:03
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Det er en god plan. Flott om du gidder å informere oss om hvordan du opplever forskjellen med og uten restriktor.
Jeg ser ikke at det er det som du har gjort som er "problemet" så jeg har som sagt troen på oppsettet og på suksess.Samtidig vil du helt sikker få oppleve en betydelig forbedring med det andre oppsett du nevner her.
Sist endret av Batland; 12/04/21 kl 08:26
Så absolutt, oppdateringer kommer så snart bilen er oppe og går. Så sant den går lengre enn 1km denne gangen da
Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Du er en utømmelig kilde av informasjon Batland :P Jeg er helt enig i påstanden din om at det ikke er ideelt å "tømme" hele systemet. Jeg har en Forge 19mm dumpventlig, og den burde jo klare jobben egentlig. Sliter likevel med kompressorsurge på høyt ladetrykk (1,6 bar), og føler ikke at den slipper ut så mye luft. På tomgang så ligger stempelet og "flyter", så tror ikke fjæren er for stram. Mener jeg kjører grønn fjør som er ment for 0,3-1 bar ladd. Har du noe vettug info ang. dette? Har også en kjempedump liggende, som sikkert er 40mm ID, men har aldri somlet meg til å bytte og det er gjerne ikke nødvendig heller.
Trykkrør er hakket mindre enn Hans Ola sine, og jeg kjører en original Sierra Cosworth intercooler. Turbo er en Garret, og noe mer aner jeg ikke, for jeg har ikke funnet noe fornuftig om den, men husker at kartongen var merket med 57 trim og A/R.62 eller 63.
HansOla Motorrommet ser veldig bra ut! Hva lakkerte du trykkrør med? Fikk en veldig fin finish egentlig![]()
2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]