Heisann, lenge siden sist - og takker!

Jo da, til forskjell fra tidligere modellgenerasjon, er jo dette sedanutgaven av den tilsvarende V70 (eller omvendt) - men den største forskjellen i størrelsen ligger nok i at den siste V70 er klart nok større enn den forrige. Det er noen cm både i lengde, bredde og akselavstand. Forskjellene i mål på S80ene blir da noe mindre, men det er litt der også - ubetydelig på lengden, men det er vel 4 cm mer på akselavstanden og 3 cm på bredden. Altså er den bitte litt større enn den gamle, selv om den visuelt kan gi litt inntrykk av å være mer kompakt, kanskje? Bortsett fra annerledes arrangement på sidevinduene, er jo ikke forskjellen på utseendet så veldig stor, egentlig, vil jeg si. Men akkurat det gjør noe med inntrykket - den nyere S80en ser nok mer ut som en større S60.

Men jeg blir ikke helt klok på sammenligningen selv. Min gamle S80 er svart med lyst interiør, noe som gir en fin, lett og romslig følelse inni. Den nyere er lys utenpå, men ganske mørk inni - noe som gjør noe med følelsen. Det blir en "tettere" følelse, samtidig som den reelt nok ikke kan være noe trangere.

Begge disse S80ene gjorde inntrykk på meg ved prøvekjøring (den første på sommeren 2012, den andre åtte år senere), men på litt ulik måte, tror jeg nok. Jeg var vant til å kjøre 240 stasjonsvogn før jeg prøvde den svarte S80 2,0T. Minnet av den opplevelsen er at den kjentes svær og luksuriøs, lyst skinn bidro til det, som nevnt. Den gikk "som et uvær" og dro kjapt opp i litt høye turtall, men uten at det hørtes nevneverdig motorstøy. Det kjentes som om automatkassen hadde en drøss med trinn (det er fem) og skiftene gikk svært behagelig. En ganske fantastisk bil, særlig å kjøre langt med, har jeg kunnet fastslå opp gjennom årene.

Den nyere bilen gir et subjektivt mer "kompakt" inntrykk, uten at bilen er noe mindre. Jeg ville sikkert ha hatt et annet inntrykk med lyst interiør her også. Denne er også veldig deilig og avslappende å kjøre langt med. Godt dempet, fri for skrangling. Det som gir det minst behagelige inntrykket ved denne bilen, er at det blir ganske merkbar dieselmotorlyd i lavere hastigheter (første gang jeg har diesel), men det merkes ikke oppe i marsjfart. Her er det åttetrinns automatkasse og 1200-1300 r/min i 90 - smått fantastisk, synes jeg. Økonomisk på langkjøring, rett under en halv liter pr mil er fullt oppnåelig. Motoren er den nyere firesylindrede, ingen femmer lenger. For øvrig har bilen en drøss med funksjoner i et menysystem - som er ganske logisk når man finner ut av det. Og alt kan se ut til å virke, så vidt jeg har erfart foreløpig. Jeg tror ikke lydanlegget er det heftigste i denne bilen, men det er ikke noe å klage på. Jeg har ikke klart å identifisere type/spesifikasjoner.