Potensiale for frisk 16v turbo da noe info om komp, kammer, arbeid som er gjort på toppen osv eller?
Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
Potensiale for frisk 16v turbo da noe info om komp, kammer, arbeid som er gjort på toppen osv eller?
Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Det meste jeg vet om den står i en 70-siders prosjekttråd, så jeg har lite i hodet det jeg husker er i hovedsak:
-ALT er forsterka/oppgradert på et eller annet vis. Smidd innmat, betongfylt blokk, opprinnelig bygd for tørrsump, mener å ha hørt at råder og veiv er tilpassa noe chevy-lagere, også videre...
-det er visst nok ikke fysisk plass til større ventiler i en 16V.
-custom kammer (som jeg ikke husker noe om)
-bygd for å varve 8500rpm
-porta og modifisert så mye at de har sveist inn minst 1cm både over og under innsugskanala for å få bedre vinkel/plass til porter...
-har tidligere benka 627whp på 1.5 bar, med hx60, drag-hjul og dustete utveksling. Kunne vel potensielt vært desto mer med normale hjul og utveksling
Komp vet jeg ikke, men siden den er bygd for E85 gjetter jeg at det er original komp... Men jeg har planer om vanninnsprøytning på den, så får håpe det ikke er for stort handicap
Du kan lese her om du er nysgjerrig
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=7326
Sent fra min AC2003 via Tapatalk
Det vi har sett er at det er mye dyrere og mye vanskeligere å unngå å gjøre feil med 16V toppen. Ett godt eksempel fra den lokale Dynapacken var når en kar skulle få mappet sin 2,5L 16V motor. Det var brukt en liten formue og alt var "gromt". Resultatene var imidlertid langt dårligere enn det ett relativt enkelt 8V oppsett leverte, gjennom HELE registeret.
Det jeg har registrert er at de fleste "glemmer" at det er en gedigen forskjell mellom å kjøre E85 og 95 blyfri pumpebensin.
Det var jo voldsomt til motor det da, komp er sikkert høyere enn org vil jeg tru siden det er e85 og veldig "store" kammer.. Er du sikker på den vil fungere med et mye mildere oppsett? Antar den må ha stor turbo, stort grenrør, og ikke minst 98oktan med booster og vann/meth innsprut for å ikke banke Ikke for å virke negativ altså, men det er vel skjelden en slik dragmotor fungerer bra når den er nedtunet Det skal uansett bli morro å se!
Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Den har i hvert fall fungert bra i et par norske driftebiler, så den burde være noenlunde kjørbar det blir jo noe tilpasninger på oppsettet da, men må vel likevel satse på stort innsug, grenrør og voksen turbo... Alt annet blir bortkasta med en så modifisert motor.
Jeg tror faktisk komp er original, jeg fikk inntrykk i tråden at han også mente den kunne kjøres på bensin... Å når man ser hva jeg har fått ut av en 8V med bf95 så regner jeg med det er rom for forbedring med dobbelt så mange ventiler og vanninnsprøytning
Sent fra min AC2003 via Tapatalk
Det var akkurat det det var. Den var kun matchet av eierens overoptimisme basert på vrøvlet fra alle selgere som hadde tjent penger på stakkaren.
Ja, en 2,5L 16V rødmotor har ett helt fantastisk potensialet som vi faktisk har sett realisert her lokalt, da med ett mildere oppsett.
En motor må bygges på en bestemt måte for å gi det resultatet / den funksjon som vedkommende eier ønsker. Alle deler i oppsettet må samarbeide og "hjelpe" hverandre på veien mot målet.
Gjør man dette feil blir man misfornøyd og det er vanskelig å få vesentlige forbedringer i resultatet med å bare bytte en eneste del, eller to.
En kompis hjelper nå en kar med å forbedre sin overtrimmede turbomotor (300 + hk/L) (ikke Volvo) som eieren er skikkelig misfornøyd med. Kompresjonsforholdet er heldigvis ikke alt for høyt, så mildere kammer, en mindre turbo og moderne og gode dyser i en mindre utgave VIL tilføre veldig mye godt. Målet er i overkant av 100% effektøkning på 4000 o/min.
Vi har sett en effektøkning fra 360 hk til hele 570 hk med å montere og utnytte ett seriøst vanninnspryøtningskit.
Sist endret av Batland; 05/01/21 kl 19:13
Ja ting må passe sammen, men det er ikke alltid like lett å forstå. Uten den nødvendige kunnskapen for å se hvilke egenskaper og spesifikasjoner som passer sammen, velger jeg å støtte meg på de med kunnskap om dette feltet. Ikke dem som velger fra den hylla med polerte deler og fæncy farger, da kan det gå skeis.. Og det har jo blitt bevist gang etter gang. Blir jo som å kjøpe dyre fine klær og sko i forskjellige størrelser bare fordi de er fine og dyre Jeg skulle gjerne hatt mer kunnskap om kamaksler, om overlapp, lsa, løft, durasjon, hvordan kammen påvirker dynamisk komp osv.. Men det er vel bare å finne seg noe grunnleggende literatur og starte. Turboer er jo like jævli, vanskelige tema og lett å rote seg bort
Denne økningen, er det kun fra vanninnsprut og mapping?
Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
Sist endret av HansOla; 05/01/21 kl 23:19
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
hehe, mer enn 200 hesters økning er nok optimistisk selv om 8V'n min er i omtrent samme effektklasse per nå... ser for meg å investere i et sånt kit før sommeren igjen, uavhengig av 8V eller 16V kan det bli spennende å se hvor mye det hjelper... er man heldig passerer man 400whp med god margin på 8V'n, da jeg mistenker at den har veldig "trygg" tenning per nå
Hoooly f... Det har blitt 25cm stål-is på isbana denne uka! Jeg får ikke ferdig den rette motoren min, så i kveld har det blitt en god kveldsøkt på en motor for å komme meg ut på isen. Tok fram en motor jeg skulle bruke i 740en. Tok ut igjen 145mm rådene og b23et stemplene, for disse skal i "grom motoren". Satte inn igjen dreide fk stempel og hprofil. Toppen er en porta 530 med 44/38 ventiler med enen v15t kam. Den er nå ferdigshimset og bare å skru på blokka. Jeg har en turbonetics e46 i bra stand som skal brukes på org grenrør. E-innsug og dyser i toppen også
Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
Sist endret av HansOla; 09/01/21 kl 21:56
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Du må skynte deg, plutselig er det vår "isbilen" min er snart klar også, må bare justere litt tomgang.. Skulle hatt turbo der også men..
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
90' Volvo 740 Turbo
87' Volvo 740
Såså jeg gjør så godt jeg kan!
Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Mulig e40 turbo blir valget, for bilen skal på EU og e46 turboen hadde litt mer slark enn jeg husket e40 har 47.5mm inducer, så mulig den blir liten. Skal ikke ha stort mer enn 300hk uansett
Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Du jobber fort når det er håp for litt sladding, ja
Oppstart til helga?
Sent fra min AC2003 via Tapatalk
Noen ganger har jeg noe som ligner på motivasjon! Så når jeg har alle dela jeg trenger, så går det forholdsvis fort Ingen grunn til å jage etter effekt på denne her, jeg tar det jeg får for å si det sånn. Mulig jeg kan klare oppstart til helga, spørs bare hvor mye jeg får skrudd i uka. Får ikke gjort noe i morra dessverre
Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Ja kammen er ganske mild og med lav durasjon, toppen hjelper på endel og e40 turboen er litt i minste laget. Men vi får se! Den må jo se litt original ut også, får eu kontrollen sin del
Edit: bestillt overhalingskit til big shaft e46 turbo... Pluss endel nytt til bensinsystemet siden jeg ikke ble tilfreds med an8 slanger. De er også overkill deluxe, så nå er det bestillt opp an6 alurør og koblinger
Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
Sist endret av HansOla; 10/01/21 kl 17:28
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Batland Hva er effektpotensiale på e40 turboen? Komphjul 76/47mm, eksos 58/48mm og T3 ar.63 eksoshus. Ja den er liten, men et den alt for liten til 300whp? Neste turbo i rekken er vel e46 turboen, og deretter hx35 turboen.
Fra tidligere her i tråden, da turbovalg var et tema når jeg kjøpte hx35.... Da fant jeg kompressorkart på t04e40, og antar dette er den. 35lb/min kan holde til 300whp, gjør det ikke?
Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
Sist endret av HansOla; 10/01/21 kl 21:56
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
som en pekepinn: hx30 med 44mm kompressor klarer cirka 270-280whp.
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt