Basert på utseende, kanalstørrelse og utforming er noen av oss er SÆRDELES skeptisk til F-manifolden, men vi har aldri målt hvor dårlig den egentlig er.
Nå har imidlertid selveste Erland Cox vært vennligsinnet nok til å dele følgende opplysninger:
Tillputsad 405 topp som fløder 205 CFM vid 12mm.
Med F-insuget monterad på toppen, som man måste bruka jfr. reglementet, så fløder den endast 160 CFM.
Så F-insuget är inget man vill jämföra något annat insug med.
Det gjutna KL-insuget drog knappt ner flödet något.I ported a stock valve 405 and it flowed 205CFM at 12mm:s.
With the F intake flow was down to 160CFM.
Flowing the F manifold ports showed 185 CFM so the plenum sucks.
This F manifold was ported at the injectors but the problem is in the plenum.En original 530 topp fløder i praksis rundt 160 cfm.They would be better than the F manifoldIf i was to put carbs on this engine, would a pair of SU hs6 carbs be too small, as in Su 1 3/4?
I can do this legally and there is no restrictions.
There is also the Stromberg 175 which is simular.
thanks
Dette er noe de som vil trimme rødmotor med fordel kan tenke litt på.