Feilsøking meg her og der pågår. Holder denne tråden litt detaljert, så kanskje andre med K-jet som plages kan få hjelp av den senere en gang.
Så, jeg byttet filteret og kjørte bensin gjennom en stund. Det jeg først la merke til var at det tok ganske lang tid før det kom noe i retur, selv om jeg bare var rett av med det gamle og på med det nye filteret. Nå er jo filteret ganske stort, men ikke så stort at det skal ta pumpa veeeeldig lang tid å fylle det. Muffens. Jeg målte bensinmengde i retur nok en gang, og det er ikke forandret fra sist. Filter er dermed eliminert som feil.
Ved en pussig tilfeldighet hadde jeg en bensinpumpe ekstra. Fra Saab av alle mulige ting, men heldigvis gammel nok Saab til at det er en K-jetronic pumpe. Det er en viktig ting å få med seg forøvrig: K-jet MÅ ha pumpe beregnet for K-jet for å fungere som det skal. Jeg bytter også pumpa før jeg går løs på trykkmåling i hytt og gevær. Etter pumpeskifte er returtesten noe bedre, rundt 1,3 l/min, så ikke helt bra. Jeg prøver å starte, ingenting skjer. Prøver igjen, motoren hiver et par nikk før den kun roterer på starteren igjen.
Nå er tiden inne for trykktesting. Jeg måler styretrykket, som viser seg å være på 0,1 bar. MINST 1,1 bar for lavt. Målte samtidig trykk inn på styretrykksregulatoren for å se om den i det hele tatt fikk bensin, og det var på ca 3,5 bar. Hva det skal være vites ikke, men det ene er avhengig av det andre i K-jet, så hvis styretrykksregulatoren ikke slipper noe gjennom er sannsynligvis alt annet av trykk også helt på bærtur. Det pussige er at når jeg skrur av pumpa siger styretrykket sakte opp til like under 1 bar.
Jeg tipper at styretrykksregulatoren på et eller annet vis har gått tett, og slipper gjennom akkurat nok bensin til å gi litt trykk når pumpa stopper og systemtrykksregulatoren lukker for retur. Det forklarer i alle fall hvorfor motoren har et lite livstegn ved 2. Startforsøk. Selvsagt har jeg også en ekstra styretrykksregulator (fordi hvem har vel ikke det liksom) så jeg skal prøve med den og se hva slags resultat jeg får.