EFR7064 er min favoritt turbo, men det er ikke til å stikke under en stol at det originale A/R0,83 turbinhuset er for stort i de fleste tilfeller.
Det fungerer godt, men kompressordelene får ikke fremvist sine unike egenskaper når man bruker ett så stort turbinhus på motorer mellom 1,6 og 2,2L.
Hvis du velger å bruke Volvos suverent beste rödmotordel gjennom tidene, Marineveiven med 86 mm slanglengde, da endrer dette seg dramatisk og A/R0,83 turbinhuset blir helt perfekt.
Du kommer til å få en overflod av krefter på lave turtall så i tilfellet vil jeg anbefale at du på det aller sterkeste vurderer å redusere kompresjonsforhold til noe ned på 7-tallet en plass. Da kan du kjöre hyggelig ladetrykk fra lave turtall på 95 blyfri, i steikende sommersol, uten bekymringer og det blir V8 opplevelse uten det höye bensinforbruket.![]()
Vi har sett og hört at 6258 og 6768 surger noe hvis man pröver å kjöre for höye ladetrykk på lave turtall. EFR7064 derimot, der ladet vi 3,38 BAR på 2749 o/min uten antydning til surge. Det er det flere grunner til, men jeg mener at turbinhus i T3 störrelse er det optimale valget og at turbinhus i T25 störrelse er ugunstig lite for en 2,3 L rekkefire motor.
Vi ble overrasket over at vi ikke klart å presse denne EFR6258 over 300 hp på 4000 o/min målt på NAV pga surge og vi mistenker at 6758 vil få större utfordringer i samme driftstilstand.
http://forum.vccn.no/showthread.php?...=1#post1100128