Mitt forslag er at kompresjonsforhold mellom 6.9:1 og 7,9:1 vurderes til biler som kjøres og i praksis brukes på gate - landevei, men dette er noen den enkelte må TENKE gjennom flere ganger selv, før man tar en avgjørelse.
For 2,0 BAR ladetrykk på 95 blyfri pumpebensin tenker jeg at 6,9:1 er ett godt kompromiss. Hvis resultatet blir dårlig med dette, da har man valgt idiot-kam eller idiot turbo.
En B230FK eier med 3" eksos, oppgradert bensinpumpe, større dyser, evt. datasprut, DO88 intercooler, det nevnte kompforholdet og en hard wastegate actuator hadde fått sjokk. Det samme gjelder clutch, drivverk og bakdekk.
Som alltid er det slik at jo høyere budsjett man har og jo flinkere man er, jo høyere kompresjonsforhold kan man (ikke nødvendigvis bør eller skal, men
kan man tillate seg å) velge for ett gitt ladetrykk. Hvis man overvurderer sine egne, eller de som skal hjelpe til sine evner og ender opp med for høyt komp-forhold i forhold til det ladetrykket og drivstoffet man kommer til å kjøre, ja så VIL resultatet alltid bli en skuffelse. Alltid.
Her ett godt eksempel på hvor galt det kan gå:
