Det er det det handler om, men det er feller å trampe i her.
Skummelt mange tenker at det er korrekt å trimme grunnmotoren som en sugemotor og så tilsette ladetrykk. Resultatene av slikt er sjelden imponerende.
Dick Johnson gjorde alt korrekt på sin RS500 SELVSAGT. Han hadde 680 hk med 2,4 BAR ladetrykk så den teoretiske sugemotorens effekt var 200 hp.
Når motoren ble satt i en motorbremsebenk og testet uten turbo, så leverte den 90 hk !! Det er dette som er vellykket turbomotor - nemlig at motoren trives og fungerer MYYE bedre MED ladetrykk enn uten ladetrykk. I dette tilfellet så er forbedringen over 100%.![]()
Her en B230 med portet 530 topp med medium size innsugsventiler, store eksosventil og BSRT5+ kam, 57 mm turbo, KL-Racing innsug (vi har samme resultat med E-manifold), 940 eksosmanifold, DO88 intercooler, Esso 98 blyfri og selvsagt, BETYDELIG kompresjonsredusert med dreide stempler og utslipte forbrenningskamre.
Legg merke til at dreiemoment er "korrekt" for B230 og at effekten er høyere enn dreiemomentet når sistnevnte er oppgitt i lb/ft.
Da har man fått til noe med 8V rødmotor.![]()