Ja, det er definitivt en stor fordel. Nja, ikke som jeg kjenner til eller kommer på i farten iallefall.
Du har jo selvsagt helt rett i tankene om at det må være noe mer som er "hakkane gale" her. Jeg har sett på tabellene og du mister nøyaktig 100 kw (136 hk) fra 4800 - 5800 o/min. Hvis vi sier at du peaker 1,7 BAR på 4800 o/min og har 1,5 BAR på 5800 o/min. så blir resultatet fra den teoretiske sugemotoren:
4800 o/min: 262 kw (356 hk) / 2,7 = 131 hk.
5800 o/min: 162 kw (220 hk) / 2,5 = 88 hk.
88 hk på 5800 o/min. fra den teoretiske sugemotoren er sinnsykt dårlig og en original B230FK ligger til sammenligning i nabolaget 100 hk.
Du ser nok hvorfor jeg er så overfokusert på akkurat dette. Poenget er jo å øke prestasjonene, ikke redusere dem og jeg har en mistanke om at prestasjonene til forbedres betydelig hvis man tar denne øvelsen på ett pull med ca. 1,3 BAR ladetrykk.