Kardangbøyen tilfører vel i nabolaget 300 grader med svinger som forklarer 0,15 BAR mottrykk på 350 whp.
Når jeg overværer en mappeseanse, så foretrekker jeg å få sett og analysert tabellene på resultatene fra man begynner seansen på lave ladetrykk og hele veien til over maks ladetrykk. Det man da gjøre er å holde oversikt over motorens effektivitet og funksjonsevne med økende ladetrykk. Jeg er helt sikker på at dersom dere analyserer motorfunksjonen på ett pull med ca. 1,1 BAR ladetrykk, så vil dere oppdage at motoren fungerer svært mye bedre enn nå med så høyt ladetrykk på 95 blyfri.
Vi gjorde jo dette i NO CHIP tråden og ble lett positivt overrasket over hvor godt motoren taklet 1,6 BAR på originalt kompresjonsforhold. Grunnen var at alt annet var korrekt gjort og dette var selvsagt på GOD 98 blyfri bensin. Med god 95 blyfri så mister man 3 oktan og derfor ca. 3 psi ladetrykk som er 0,2 BAR. Jeg tenker derfor at maks grensen er 1,4 BAR. Vi har sett biler i Dynapacken som har mister over 100 hk kun på forskjellen mellom GOD 98 blyfri og dårlig 95 blyfri bensin.
Ta en titt på eksostemperaturen din inn på turbo neste gang bilen mappes.Husk Volvo sin grenseverdi på 930 grader.