Du la ut samme lenke to ganger, men jeg fant begge videoene tøft. Men mulig dette er med noe hissigere kamaksel enn hva jeg burde gå for til gatebruk.

Kompresjonsforhold er også et spørsmål som noen må hjelpe meg med. Å treffe det får jeg til, det jeg trenger å vite er hvilket tall jeg burde gå for.

Men jeg kan jo fortelle litt hva som foregår i øyeblikket også. Det jobbes med bilen når jeg har tid. Primært akkurat nå med å få den i gang.

Feilsøk i gamle bensinsystem som K-jet tar tid, spesielt når man ikke er overdrevent kjent med det. Nærmest ved slump fant jeg ut at jeg har en kompis som er spesialist på disse gamle innsprøytningene, og som nå i pensjonisttilværelsen ville gi meg både en haug gode råd og ikke minst gi bort sitt originale trykktestingsutstyr til K-jetronic. Selv er jeg industrimekaniker, så jeg regner med det hele vil koste meg en tjeneste i å lage noe fiffig til han en annen gang.

Test #1: ta av returslangen og mål hva som kommer ut når pumpa blir tvangskjørt. Det skal komme 1,7-1,9 liter i minuttet. Det kom mindre enn halvparten når jeg prøvde. Denne testen stadfester at pumper, akkumulator, rør/slanger, bensinfilter, bensinfordeleren eller en av regulatorene er problemet. Så kan man begynne å eliminere.

Enkleste først: jeg prøver å bytte filteret. Resonneringen bak er som så: jeg fikk med motor, tank, pumper og alt fra samme bil som gikk selv dit den ble plukket i stykker. Bensintanken var for å si det mildt, SKITTEN. Tankvask etc etc kan lett ha rørt opp såpass med møkk at filteret, som sikkert var gammelt fra før, nå er potte tett. Heldigvis har biltema filteret jeg trenger, og 130 kr senere så er vi klar for første forsøk.

Samtidig mikser jeg litt totaktsolje av god kvalitet i bensinen, siden dagens bensin er mye tørrere enn hva K-jetronic var lagd for i sin tid. Kanskje en av regulatorene eller noe annet lugubert har satt seg litt fast og trenger litt fet bensin for å løsne igjen. Vi får se. Legger ved et bilde av mitt nyanskaffede, originale Bosch feilsøkingssett, med ymse spesiallaget tilleggsutstyr fra min pensjonerte venn
Resized_20200623_160205.jpg