Motor og drivverk: (admin får sende meg et alvorsord om dette er for mye klipp og lim)
Tanken er å bygge en kvikk sugemotor, og den foreløpige planen jeg har i hodet er:
Steg 1, bunndel: bore blokk, montere 2,5-veiv, H-profil råder, korte inn et sett 0,60-overdim turbo stempel (FK) og sette sammen. Hva er passe kompresjon på det som er tenkt å bli en frisk og kvikk veteran, primært til gatebruk, tro...?
Steg 2, motorstyring: installere K-jetronic fra den gamle ET-motoren, E-Innsug og 405 eller 531-topp med en eller annen dertil egnet kamaksel og strammere ventilfjærer. 123-fordeler eller noe annet som får det til å regne gnister på fornuftig tidspunkt. Grenrør og passelig effektanlegg. Mulig jeg gjør noe fiffig med spjeldhus/innsug for å få mer flow, innspill?
Kommentar: Jepp, K-jet. Mest fordi jeg har lyst å prøve noe som er et par nummer mer spesielt enn bare enda en rødblokk med doble gassere eller enda en 240 med turbo. Og hvis nå planen skulle feile selger jeg K-jeten og skaffer et par gassere i steden.
Steg 3, drivverk: Bytte porselenskassa (M47) til en M46 OD-kasse, eventuelt også sette inn diffsperre.
Steg 4: få bilen på en rullende landevei, effektmåle og få inn et tall i vognkortet.
Steg 5, videre drodleplaner for en fjern fremtid (som blir oppdatert etter hvert som jeg får ville idéer) :
FÃ¥ portet og maskinert en 530-topp for videre optimalisering.