Sjelden det går å løsne ringene uten "spesialverktøy" ja, men det er en god følelse når det løsner med egenkonstruert verktøy!
Siden det er doble tanksendere/følere, en i hver tankhalvdel, vil verdiene fra hver føler summeres før nivået vises i
DIM
, og vil tro det blir litt kødd om høyre tank-del er tom, mens venstre er "nesten full" pga feil på sensoren/senderen, en situasjon som ikke er "normal" for bilen.
Vil tro høyre måler er prioritert for varsellampen ja. (det er ingen separat nivåmåler for den)
Tanknivået i hver halvdel kan leses ut med riktig diagnoseutstyr.
Det er også en mulighet for feil i
DIM
, men mere sjelden på tankmåleren der, som regel div kontrollamper og display.
"gjenværende-visningen baserer seg på siste gjennomsnitt ja, noe annet ville være håpløst, med at km-tallet hoppet opp og ned direkte i takt med terenget/gasspedalen i øyeblikket...
Så hvis du kjører 2 mil i god fart på motorvei med diger campingvogn på kroken, sjekker gjenværende km til tom tank, og deretter kobler av vogna, for så å kjøre en rolig søndagstur med prestefruen i 2 mil og sjekker gjenværende km på nytt, så vil det som forventet skille ganske mye på "resterende km", og bilen vet jo ikke hva du har tenkt å gjøre, bare hva du har gjort... Så når du er ferdig med prestefruen og kobler på vogna igjen, så tar det noen km før gjenværende km viser "riktig" igjen.