Ser at hele teksten ikke kom med over, men det med Volvo verksted var litt spøkete ment..
Ser at hele teksten ikke kom med over, men det med Volvo verksted var litt spøkete ment..
Ok, i følge "jerognal" koster det ikke mye å prøve nye bolter iallfall.
Sjekk også om begge boltene på lageroverfallet til H-drivaksel er hele. (på baksiden av motoren)
Noe drivaksel-splines som hopper over har jeg ikke tro på, såfremt vi ikke snakker omAWDog hylsesplines.
Men får du samme ulyd om du parkerer motsatt vei?
Prød definitivt med nye bolter først. Min ble 99% frisk etter nye bolter. Om ikke verksted satte inn nye så har de gjort en feil. Dette er engangs-bolter.
Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
xc60 D4 181 hk R-design 2014
XC70 2006 D5 4C sumsum
Nei har dessverre ikke delenr. Men det har nok volvo....
Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
xc60 D4 181 hk R-design 2014
XC70 2006 D5 4C sumsum
Drivakslebolt: 30670602
(tidligere utgaver: 30741287, 30714142 og 30640878)
Og den nå utgåtte 30714142 som bl.a. ble brukt en periode på XC90, er jo litt spesiell med en gummiforing mot drivakselenden, men den finnes sikkert på ett eller annet delelager for den som vil prøve noe "eksotisk"
Og når "Torsen67" er i ferd med å bytte boltene, sjekker han selvfølgelig at tetningsringen mellom hjullager og drivaksel ligger riktig...
Sist endret av jiha1968; 14/05/20 kl 20:14
Den sorte ringen rett utenforABS-kransen her er tetningsringen som skal beskytte hjullager/splines mot dritt. (ikke mitt bilde, så se bort ifra den rosa pilen)
Noen klarer å få ringen skeivt/feil vei på drivakselen slik at ringen kommer i klem, og drivakslingen går da ikke helt på plass, blir skeivmontert, skaper vibrasjoner og eventueltABS-feil.
Sist endret av jiha1968; 28/05/20 kl 23:13
Tenkte å bytte bolter nå, men får jeg inspisert denne tetningen nå som alt er montert?
Når gammel drivakselbolt er fjernet, kan du skyve inn drivakselen et stykke så får du såvidt øye på den.
Men eventuelt bytte krever mere demontering.
Ser den hel og pen ut i kantene, så er den nok grei. (såfremt du ikke er uheldig ved sammenskruingen på egen hand da!)
Flott. Jeg utsatte byttet og tar det en annen kveld. Her om dagen så fikk jeg varsel omABSogså. Borte neste dag. Har litt trua på dette.
Da blir det en liten oppdatering. Etter at båten kom på vannet, mc servet, så bar det inn på sykehus for en liten hasteoperasjon. Puh! Men i dag stakk jeg innom et verksted og fikk skiftet navboltene. Herregud for en forskjell!! Ble en helt ny bil og kjøre. Tyst, samt at jeg kan sitte med én hånd på rattet på motorveien. Dette må vel være noe av den billigste oppgraderingen man kan gjøre disse kjerrene. Til info så tror jeg ikke den bolten som satt der er original. Den var sort, og den nye er grå med større skive. Takk til jerognal for stalltipset
Kan ikke si annet enn at jeg er forundret* over resultatet, og glad på dine vegne Torsen67
(*såfremt det ikke var tetningsringene som hadde ligget i klem da)
Har i mellomtiden testet på min egen bil med å løsne drivakselboltene et par omdreininger, og kjørt en tur over fartshumper ,landevei og tilbake over fartshumpene, ikke en (u)lyd å høre, bortsett fra et lett klikk ved igangsetting fra revers, heller ingen vibrasjoner
Men virker det, så virker det...
Joda, men nå kan det være at min har blitt kjørt med gamle/feil bolter over lang tid, samt at de ikke har sittet med riktig moment. Da kan jo ting og tang ha fått litt juling over tid. Ser det må jobbes litt mer rundt der. Ny mansjett har hoppet av ut mot navet. (Klemma er borte) Bestiller like godt et sett ekstra med navboltene. Kjekt å ha de liggende. Kneppingen du nevner har jeg litt av fortsatt. Godt mulig nytt nav og drivaksel hadde gjort seg på begge sider.
Tja, med vibrasjoner i drivakslene og slappe bolter over lengre tid kan det sikkert bli litt ekstra "slinger i valsen". (slakke i splines, misforming av anleggsflater)
Så når det åpenbart fungerte med nye bolter og rett tiltrekking, så er det bare å glede seg over resultatet
Lykke til med resten av jobben, og håper at greasen i drivknuten ikke har blitt erstattet med sandstøv...