Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 22 av 22

Tråd: TCM-002F, Lock-up

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. mars 2017
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard TCM-002F, Lock-up

    Hei

    Jeg har en S60 T5 2001, automat/geartronic aw55-50sn.
    Får etter et girkassebytte opp feilkode
    TCM
    -002f "lock-up funksjon slurer eller er ikke innkoblet".

    Har prøvd å bytte SLU-solenoiden og hastighetssensorene på girkassen.
    Girkassen låser seg i det giret den er i ved hastigheter over 80kmh, dette løser seg når bilen skrus av og på igjen. Ellers fungerer ikke "overdrive" i 3.gir men den sparker isteden 4.gir inn med et bank.

    Oljen virker fortsatt fin og nivået ser riktig ut, har peilet ved både kald og varm olje.
    Målte 101 grader celsius i Vida/Dice etter en prøvetur for å fremprovosere feilkoder etter sletting av tidligere koder.
    TCM
    -002f dukker stadig opp igjen.

    Noen her inne som har en idé om hva årsaken kan være?

    Mvh Thomas

  2. #2
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    556
    Antall takk

    Standard

    Når jeg hadde den koden endte det med at jeg byttet kasse.
    Var det en brukt kasse du monterte?
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. mars 2017
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Var en brukt kasse ja.

  4. #4
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    556
    Antall takk

    Standard

    Jeg fikk denne koden oftere og oftere ved kjøring med campingvogn og til slutt var det ikke lenger nødvendig å henge vogna på for å få koden. Slik jeg forsto det så genereres koden fordi inngående turtall på kassen ikke stemmer overens med utgående turtall. Det er altså noe som slurer eller glipper inni der. f.eks. lock up.
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  5. #5
    Registrerte brukere 945-Halden sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    Ta en skikkelig flush av kassa, om feilen fortsatt kommer etter det så er det en mekanisk feil på kassa.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. mars 2017
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Kassen m/converter som jeg kjøpte har gått 114.000, så synes det er rart om lock-up clutchen i converteren skulle være slitt allerede(?)

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.138
    Antall takk

    Standard

    Utrolig hva en automatkasse-rens og flush kan løse av problemer.
    Du sier den er rullet 114.000 den kassen. Har den aldri vært flushet så er det jaggu på tide.....
    Olje kjøper du her til en fornuftig pris. 20 ltr. dunk. https://www.motoroljer.no/
    Bruker produktene til QMI for rens og oljetilsetning.
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. mars 2017
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Har hørt at disse kassene kan være litt sære ang. oljen og at man burde bruke Volvo originalolje? Hvilken olje anbefaler dere som billigere alternativ ved flushing evt?

    Tror jeg prøver flush og skift, hvis oljen har vært overopphetet kan den kanskje ha endret egenskaper også?

    Takker for svar

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.138
    Antall takk

    Standard

    Volvo lager ikke olje...
    Brukte denne på begge xc'ene her og den gamle V70'en. Er vel samme kassa?
    https://www.motoroljer.no/Automatisk.../
    ATF
    /p-OIL-934


    Men kjøp deg rensemiddel og gjerne QMI oljetilsetning når du er i rennet. Dette har eg alltid gjort og er på 3. Volvoen med automat. Aldri hatt en eneste feil på noen av bilene med den olja.
    Og bruk gjerne alle 20 ltr. når du er i gang. Utrolig hvor mye guffe som kommer ut.
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. april 2010
    Sted
    Øyer
    Innlegg
    179
    Antall takk

    Standard

    Hei. var det samme feil på gammle kassen din også.

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. mars 2017
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Nei. Gamle-kassen begynte plutselig å slure og "knugge" når den ble varm. Ble fort verre og verre, så den hadde nesten ikke fremdrift når oljen ble varm. Gikk for en "ny" brukt-kasse med medfølgende converter. Fikk aldri opp noen feilmelding med den gamle kassen.

  12. #12
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Hei Thomas85
    Har SW blitt oppdatert siste 8 år ?
    Rundt 2009 (eller tidligere) kom Volvo med en SW til S80 som øket trykket på Lock up solenoiden....

    Kan også være feil på selve solenoiden;
    https://www.fcpeuro.com/products/vol...enoid-30681205

    Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. mars 2017
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Hei Rcar

    Takker for svar! SW skulle visst være oppdatert til siste versjon tilgjengelig for bilen. Har også prøvd å bytte over SLU-solenoiden fra den gamle kassen, uten at det ble noe bedring. Kassen har sittet tidligere på en S80 2.4T, kan det være forskjellig innjustering av oljetrykk på kassen ved bruk på denne motoren kontra på min S60 T5?

  14. #14
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Thomas85 Vis post
    Hei Rcar

    Takker for svar! SW skulle visst være oppdatert til siste versjon tilgjengelig for bilen. Har også prøvd å bytte over SLU-solenoiden fra den gamle kassen, uten at det ble noe bedring. Kassen har sittet tidligere på en S80 2.4T, kan det være forskjellig innjustering av oljetrykk på kassen ved bruk på denne motoren kontra på min S60 T5?
    Hva for delenummer er det på gamle og den nye kassen ?

    Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. mars 2017
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Begge har samme Delenr.: 9480902

    Mvh
    Thomas

  16. #16
    Registrerte brukere Tom K sin avatar
    Medlem siden
    02. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    993
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Thomas85 Vis post
    Kassen m/converter som jeg kjøpte har gått 114.000, så synes det er rart om lock-up clutchen i converteren skulle være slitt allerede(?)
    Hvis den har gått 114.000 å mesteparten med hestehenger så vil den nok kunne være utslitt,

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. mars 2017
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Takker for svar

    Hva er det som typisk slites ved tung last? Converter-clutch (TCC)?

    Synes det er rart at feilen først trer inn over 80km/h (4.-5.gir), men ikke når det kjøres KUN på cruisecontrol over 80km/h.

    4.giret sparkes også inn når 3.giret når et høyere turtall istedenfor at overdrive legges inn ( vet ikke om dette er overdrive eller 100% lock up på TCC). Normalt legges et tyngre 3.gir inn før den girer til 4.gir.

    Har en teori om at det er selve lock-up clutch'en (TCC) i converteren eller noe i den hydrauliske/ eller elektriske styringen (til hydraulikken) til denne clutchen som er problemet. Synes det er rart om ikke solenoider, temp.-følere eller hastighetssensorer genererer feilmelding til
    VIDA
    om disse har feil måleverdi (ohmsk)?

    Mvh Thomas

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. april 2010
    Sted
    Øyer
    Innlegg
    179
    Antall takk

    Standard

    ville kontaktet noen som har peil på autokasser ved denne feilen. er km stand garantert på kassen du satte inn.

  19. #19
    Registrerte brukere Tom K sin avatar
    Medlem siden
    02. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    993
    Antall takk

    Standard

    Min bil hadde gått ca 200 000 og kassa mi oppførte seg omtrent som din, det kjentes ut som om gearskift skjedde med slegge, jeg endte opp med fabrikksny kasse,

  20. #20
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Det skal ikke være noen forskjeller på automatkasser med samme nr.
    9480902 er for øvrig utgått fra Volvo. Er nok erstattet av et annet nummer.

    Mvh
    Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  21. #21
    Registrerte brukere oar83 sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Ørsta
    Innlegg
    1.538
    Antall takk

    Standard

    Gammal tråd, men fikk du reparert feil og eliminert feilkoden ?

  22. #22
    Registrerte brukere oar83 sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Ørsta
    Innlegg
    1.538
    Antall takk

    Standard

    Bilen gått 210.000. Begynnte med å slette feilen og resatte adapsjonen. Gira heilt finfint framtil adapsjon var gjennomført og feilkode kom tilbake. Vida viser at det kan være dårleg olje, så girkassa vart flusha. Feilen kom tilbake og kjølevæska fikk samme farge som girkassa etter flushing på varm motor. Skifta radiator, kjølevæske og flusha en gang til, men fortsatt feil på lockup etter at adapsjon var gjennomført. Men girkassa gira heilt finfint forutenom lock-up fuksjon :/ Bestillte lockup-solenoid - bytta den, resatte adapsjon, køyrde en lang tur med hengar og feilkode borte! hipphipp
    Så min konklusjon, dersom kassa ellers gira finfint så kan den nok kanskje reddast.

Lignende tråder

  1. TCM-001f og TCM-0020
    By hgnubel in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 17/10/14, 13:12
  2. Line lock
    By Team Tynner in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 3
    Siste post: 20/04/14, 23:08
  3. Lock up.
    By skurk in forum Motor og gir
    Svar: 9
    Siste post: 19/05/13, 00:45
  4. volvo Lock Pin black
    By johansen in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 16/07/12, 15:05
  5. Klonk i automat? B4 lock?
    By sia in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 12
    Siste post: 15/09/10, 08:20

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •