Da høres det ut som at du er nær en løsning, fortsett gjerne med å fortelle oss hvordan det går etter hvert!
Da høres det ut som at du er nær en løsning, fortsett gjerne med å fortelle oss hvordan det går etter hvert!
Er nært å ta av downpipe for å knuse ut innmaten i katalysator altså. Det virker mer og mer logisk når jeg tenker meg om. Det skal ikke være flere lekkasjer nå, og katalysator har jo fått en del sot når turboen røyk og blårøyken sto. Kjørte jo ikke lenge slik, men antar det kan ha vært nok.
-X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
-X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3
Jeg hadde nok lagd "kikkhull" i downpipen først, slik at jeg hadde "angrefrist". Men du hadde vel planer om utbyttbar "katalysator" og da stiller deg seg litt annerledes.
Men som sagt, ta gjerne en titt på tilstanden til WG og port inne i turbohuset om du velger å løssne...
Skal kike så godt det lar seg gjøre ja! Ender vel opp med å måtte ta bilder for å se noe der, er forholdsvis trangt mellom der så.
Det med den luka er at jeg er avhengig av å ha sveiser tilgjengelig da. Er det tett katalysator er det ikke bra å kjøre for lenge med heller, kompis tok stempelringene på akkurat dette, dog på en BMW-diesel.
Vurderte å fylle driten med vann for å se om det faktisk kommer en del gjennom, den skal jo bremse en del flow, men om det er mye lavere enn størrelsen skulle tilsi så er det jo klart hva som skjer. Skal også lyse inn i katalysator og se om jeg ser noe som helst, ser det jævlig svart ut så ser det jo mørkt ut for katalysatoren. Min originale katalysator så helt grei ut når vi kappa den ut en gang for mange år siden, litt sot, men for det meste var den brunaktig.
EDIT: Tenker at om jeg fyller på med vannkran ute på veggen, og det sildrer ut bare, så er den tett.
Sist endret av Jakke; 17/07/19 kl 17:15
-X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
-X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3
Ja, da fant jeg altså katalysatoren i flensen mellom downpipe og catback. Der skal den ikke være...
Men med min vanlige flaks, så knakk jeg ene bolten på turboen, så jeg må mest sannsynlig ut med turboen for å bore ut driten, og gjenge opp på nytt. Det innebærer å ta ut vinkelgir, fylling av kasse osv osv. Jævlig til arbeid for en knekt bolt.
-X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
-X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3
Aldri så galt at det ikke kan bli værre
Så da er det bare å glede seg til resten av jobben, og håpe at ladeteykket blir bedre enn blodtrykket
Morsomme er at fyllepluggen på kassa spinner bare virker det som. Om det faktisk stemmer, så virker det som stålet i selve pluggen er en del hardere enn kassa, mao. så må jeg ikke bytte plugg, men gjenge opp kassa. Da blir det spon, så da må den i beste fall stå med olja i så sponet samler seg i bunnpluggen (regner med det er magnetisk bunnplugg på disse?), så tømme, og fylle. I verste fall må jeg vel splitte kassa og vaske ned alt. Det er jo hvertfall ikke gøy. Eneste positive er at da kan jeg bytte clutchen samtidig, men jeg var aldri innstilt på å gjøre den jobben selv etter å ha bygd om fra automat til manuell tidligere. Det er et helvette å få ut kassa.
-X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
-X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3
Mnja, se nøye på koppnøkkelen din, sitter 6/12-kanten langt inn?
Hodet på nivåpluggen er tynt/lavt, så ta fram vinkelsliperen og kapp/slip bort det meste av den koniske delen av pipen/koppen, og er det en kraftpipe med alt for feit i diameter til å få plass, så må den tynnes litt også (bormaskin og vinkelsliper?) Og jobber du fra "utsiden" av bilen med lang forlenger, pass på vinkelen mellom koppen og nivåpluggen... (du får være overbærende med meg om dette var overflødige råd, men kanskje det hjelper noen andre i en lignende situasjon)
Men om nivåpluggen virkelig bare spinner rundt, så ble det straks litt verre ja, for aluminium er ikke spesielt magnetisk, men heldigvis mykere enn stål...!
Magneten i kassa sitter i bunnen under inngående aksel, mellom kassens halvdeler, men den hjelper deg lite med dette problemet.
Så om pluggen fremdeles spinner hvileløst rundt, så ville jeg forsøkt å sveise fast en mutter på den om det er mulig, så skru inn en slagters (glidehammer) , nøkket og skrudd ut pluggen i håp om at det meste av spon følger med ut. (går det ikke å sveise, bor passe dypt hull og gjeng opp til slagtersfeste)
Er kassa i aluminium så er jeg ganske fucked da. Har brukt en fastnøkkel for å løsne, det er en spesiell vinkel jeg får på Tengtools sin 24mm nøkkel der, og klarer å skru nok til at den løsner, derfra så trenger jeg ikke så godt grep for å skru den ut, siden pluggen er ganske løs sånn sett. Har gjort det slik noen ganger nå, sist gang sto jeg i 5 minutter og skrudde, og ingenting skjedde. Det er nesten så jeg ikke tør å skru den ut, men nå er det jo eneste løsning, og jeg må nesten starte der, for får jeg den ikke ut, så er ikke downpipe-bolten et problem i forhold :/
Og om gjengene faktisk er røket, så må jeg fortsatt gjenge opp igjen, det blir vanskelig å fange sponet som stikker innover med gjengetappen.
-X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
-X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3
Om kassa skal ut av bilen uansett, så vil det være fristende å vente med pluggjobben til kassa var ute og den kunne deles ja.
Skal den stå en stund til i bilen før et nært forestående clutchbytte, hadde jeg konsentrert meg om å få ut nivåpluggen, enten med de rådene jeg gav, eller ved å prøve å legge press på den med å bende pluggen utover med et skrujern el.l. mens man skrur pluggen utover for å få det som er igjen av gjenger til å ta tak.
Og etter vask, utbrening og pigging/opprufsing av hullet, ville jeg ha smurt JB-Weld stålepoxy i hullet, smurt grease på nivåpluggen og skrudd den forsiktig inn i hullet/Epoxyen, som en midlertidig løsning. (nivåpluggen kan løsnes neste dag for fylling av olje, bruk egnet tettemiddel mellom plugg og kasse da man neppe kan skru fast pluggen så hardt i epoxyen at den tetter på normalt vis.
Vil du gjenge opp hullet uten å ta ut kassa, tapp ut oljen, sett inn drivakslingene/vinkeldrevet, og sett regulert trykkluft i avtappingshullet mens du borer/gjenger...
Men nå kan det jo være at du har litt flaks for én gangs skyld, kanskje er det bare den innerste delen av gjengene i nivåhullet som er skadet siden du ikke kan trekke ut pluggen med fingrene. Da burde det gå å få tvingt den ut, og legge et par kobberskiver som mellomlegg på nivåpluggen slik at de gjenværende gjengene får noe å bite i. Men først må pluggen ut...
Clutchen holder nok ut året fortsatt, skal prøve å få den pluggen ut ila. neste uke eller uka etter!
Sist endret av Jakke; 21/07/19 kl 15:42
-X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
-X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3
Girkassa lekker fra høyre aksling, har løsna alle bolter mellom vinkelgir og kasse, kun de to nederste står igjen. Drog vinkelgiret litt ut fra kassa, og nå har den tømt kassa for olje.
Vanskelig simring å bytte? Rundt høyre aksling/kraftuttak til vinkelgir
Tja, du har jo to simerringer på den siden, en yttre for hylsa til vinkelgiret og en indre for drivakselen.
Tviler litt på at du har fått tømt kassa den veien, uten å bikke bilen så mye over på siden at dørhåndtakene subber i betongen...
Men tipper at du har trekt den koniske delen av hylsa til vinkeldrevet så langt ut at simmerringen har mistet kontakten, og da vil det nok renne ut et par desiliter.
Skal ikke mange milli-litrene olje til før man tror det er Exon Valdez som har grunnstøtt i garasjen
Vanskeligheter med eventuelt simmerringbytte blir det om hylsa er skikkelig rustet både inn og utvendig, og sitter fast i diffen...
Sist endret av jiha1968; 28/07/19 kl 23:46
Ah, så hylsa presser simringen inn? For å si det slik, så er pølen under bilen på størrelse med panseret, så det er ikke milliliter her :P
Tenker at jeg setter sammen alt som det er, fyller opp og lar det være. Ryker noe så må jeg jo bytte clutch uansett, legge på 10-12 laken for ei kasse får jeg bare ta om det trengs Har jo litt hvinelyder fra den over 80, siden det er i flere gir tenker jeg final drive. Jeg er ikke mann nok til å splitte kassa for å bytte lager, og ikke vil jeg ta ut kassa selv. Skal verksted gjøre det er jeg jo blakk resten av livet, da er det billigere å handle ei ny brukt kasse heller.
Hvordan er det å flytte plombering på turbo til vann? Skulle flytta så jeg får begge utløp på baksida som det var på gammelturboen.
-X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
-X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3
Jeg tippet jo et par desiliter, men det kan jo godt hende det har rent ut litt mere enn det, og olje flyter jo godt utover...
Men hvordan gikk det med nivåpluggen i kassa?
For å for vise deg bedre hvordan simmerringene står, så har jeg lånt dette bilde fra "cn90" på "matthewsvolvosite.com" :
Flytting av vann-inn/-utløp tror jeg du fikk info om fra noen andre i en tidligere tråd/innlegg her, men hvor enkelt det blir kommer jo an på om det plomberte uttaket er gjenget opp eller ikke, og den gamle porten får du nok blendet av på et vis. Så du har med andre ord ikke funnet noe rør som passer?
(gjenging i støpegods kan være ganske så utfordrende, isåfall kjøp et par skikkelige høykvalitets gjengetapper og gjengepasta. Biltemas holder neppe til en slik jobb, og knekt gjengetapp er vel ikke helt ønskelig..?)
Nei fant ikke rør som passa, delefilmen viser ikke ulike variasjoner, så er vanskelig å finne rett uten å faktisk vite hvilken bil jeg kan hente dem fra :/
Tror nok det bare var simringen som ble slakk når jeg tok vinkelgiret ut som du sa. Satser på det foreløpig!
-X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
-X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3
https://www.volvopartswebstore.com/p...0/8692530.html
Ser ikke dette røret ut som det skal gå på manifold-siden av turboen da? Kontra dette: https://www.volvopartswebstore.com/p.../30650295.html
-X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
-X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3
Jo, det ser slik ut ja, men det er ikke godt å si før man har kjøpt... Unntaket er vel om noen på forumet tar en titt på sin egen bil ved anledning og knipser et par bilder. Eller om det skulle være et huggeri i nærheten med en bil som har tilsvarende røropplegg på turboen.
Nærmeste huggeri har kun en D5 S60 og en 2.4 S80 inne :( Neste huggeri er vel 3t unna.
-X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
-X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3
Jeg trenger noen med en T5 da, som orker ta bilder. Mener oppsettet som jeg har det er fra TD04HL, ikke TD04L, som 2.0T, 2.4T og 2.5T har.
-X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
-X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3
Angående kjølerør:
Mulig du har sett dette men https://forums.swedespeed.com/showth...ant-Line-Issue ?
Og denne (tilP80og tidlig , men kanskje et slikt rør kan brukes?) https://www.matthewsvolvosite.com/fo...=60153#p306650
Tror bildet viser 1397795 , som er utgått, men burde gå an å finne som brukt om ikke annet.
Men får håpe det er noen T5-eiere her med litt tid til overs, eller noen andre som mener de har info på riktig rør
Ser han har rør inni rør som kobling, ikke slange og slangeklemme som meg. Så hans rør vil ikke fungere på min, og det nummeret som de refererte til der var hele sulamitten, til over 200USD :(
Men jeg tror jeg satser på det jeg fant i går, og bestiller det på Bil i Nord imorra!
-X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
-X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3
O-ringrørene går fint å bruke med slange-/slangeklemmer om nøden er der, og delenummeret jeg viser koster vel $32 men det var ment til at du skulle kunne sammenligne fasongen på rørene, ikke kjøpe rubb og rake
Håper det nye passer, i verste fall går det som tidligere nevnt fint å bøye dem til rett form. (fyll med finkornet sand, steng banjoene med skrue og mutter, varm opp og bøy til det passer)
Sist endret av jiha1968; 31/07/19 kl 22:29
Da er bolten ute av turboen, endelig! Skal gjenge opp/sette i nye gjenger fra Biltema og sette i nye pinnebolter imorra. Så begynner helvettet med montering av alt dette da.
-X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
-X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3