Då var bakbromsarna bytta! Blev både nya belägg och nya skivor då ena skivan blivit 0,2mm
skev. Det var inte kolven vid det nedslitna belägget som satt fast, den var motstående kolv som
fastnat som berget i innersta läget.Tog lite övertalning att få loss den!
Ni ser på bilderna vilken skillnad det var på ytter och innerbelägget. Ytterbelägget vad det bara
2-3mm kvar på medan innerbelägget där kolven satt inte var slitet ett dugg.
Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88
KL Racing
Var meningen att denna skulle ställas av denna helgen, men så blev det inte!
Frugans bil står hos Volvoverkstaden för ett styrväxelbyte, så hon för köra med min
brukis så länge. Min förhoppning är att kunna ställa av den nästa helg eller nästa igen.
Har blivit många korta turer när jag bara kör till och från jobbet i denna nu, så lite
rekond-laddning för batteriet var välbehövligt nu. Cteken jobbar på...
Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88
KL Racing
Jaha...
Blev ganska exakt 700mil denna säsongen och mätarställningen stannade på 280349km.
Inte det värsta ändå med tanke på att jag varit utan bruksbil då dottern lånat den hela
sommaren. Blir en "avställningsservice" på denna nu med ny olja och oljefilter samt nytvättat
itg luftfilter. Stiften har bara rullat dom här 700milen, så dom får gå en säsong till.
Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88
KL Racing
Händer inte så mycket här nu, dock är oljan och oljefiltret nu bytt på den inför
vinteravställningen. Oljetrycket ligger som vanligt på mellan 3,5 och 4 bar med
ny olja och kall motor, så den biten är helt okej.
I morgon blir det montering av ett rentvättat itg luftfilter och det som sitter ska
få sig en tvätt och inoljning så det är redo till nästa avställning.
Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88
KL Racing
det går overraskende mye tid og innsats i vedlikehold også når man gjør det ordentlig... men desto morsommere å starte igjen til våren, når man kan kjøre uten bekymringer hele sommeren
Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88
KL Racing
Blev beställt ny dumpventil (original) till denna i dag då jag upptäkt att Forge
dumpen inte dumpar riktigt vid fullt laddtryck. Precis som att trycket får kolven
att "studsa" och på så vis slår laddtrycket tillbaka mot turbon.
Beställda dumpen:https://www.turbomeck.se/Dumpventil-orginal
Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88
KL Racing
Funderar lite på att bättra på vevhusventilationen med ventilerat oljelock...
Det finns ju två varianter, ett med slang och ett som ventilerar genom fingergreppet i
själva locket (öppen ventilation). Någon som testat det sistnämnda? Trycks det ut
olja genom det?
http://www.kgtrimning.org/pvduett/ovrigt/ol3515.html
Sist endret av In The White; 07/12/19 kl 12:25
Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88
KL Racing
Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88
KL Racing
Har inte hänt så mycket med bilen i år!
Den har endast rullat ca 1800km i år och kommer fortsatt bara att användas som
ren entusiastbil.
Generatorn blev ju bytt, men sedan har det inte hänt mycket mer. Har i alla fall
beställt OMP bältespads och ett Sparco överdrag till handbromsen.
Bältespadsen blir också i rött:
Grejer beställda till avställningsservice.
Oljefiltret har jag fått hem:
Blev beställt olja med till avställningsservicen, valet föll som vanligt på Castrol.
https://www.oljemagasinet.se/index.p...roduct_id=2007
Stift har jag hemma (NGK BPR7ES) och likaså kopparbricka till oljepluggen.
En bilträff har det blivit i år än så länge.
Ska snart ställa av bilen, men jag hinner nog med ett par tisdagsträffar till.
Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88
KL Racing
Har inte hänt så väldigt mycket här.
Har i alla fall fått på avställningshjulen då jag ska tvätta och vaxa mina Galaxy
och få nya däck på dom.
Mitt i hjulbytet gick min gamla domkraft sönder, så det blev till att beställa en ny.
Har köpt mig ett alu-oljelock från Vparts med, men äjgemblemet byttes mot ett
Volvoemblem, vilket jag tycker är stilfullare.
Passade på att montera nya styrpinnar när hjulen ändå var av.
Mitt i allt ihop lade domkraften av, och just när bilen var upphissad med.
Fick pumpa som en galning så jag fick loss pallbockarna.
Nödlösningen.
Den gamla mutterknacken levererar än, nyservad med ny olja.
Lite luft i avställningshjulen skadar inte.
I väntan på tvätt och vaxning, sedan frammåt våren blir det nya puckar på dessa.
Klart för denna gången...
Underhållsladdning av batteriet skadar inte.
Då har min nya domkraft anlänt med DHL i dag!
Får säga att det var en betydligt kraftigare pjäs än vad jag väntat mig, men
det är ju bara positivt. Självklart fick man ju provlyfta med den också, vilket
funkade kalas.
Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88
KL Racing
Du er dyktig på vedlikehold!
Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Ja det gäller att hålla efter grejerna.
Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88
KL Racing