Nå ga Automatkassen endelig opp og slurer for ingenting. Automatkassen blir erstattet av en Manuell kasse og den originale B230FK motoren blir byttet og ut med en annen motorblokk som er "Tall fill"
"betongfylt", har elektrisk vannpumpe og neddreide B23ET stempler på 145 mm H-råder. EFR7064RS turboen blir erstattet av en EFR7670 turbo osv.
Den 13.05.2018 ble den målt til 420 hk i Dynapack.
Oppsettet er: EFR7670, BCB intercooler, CNC portet 530 topp med store ventiler, A-kam, dreide B23ET stempler, 940 eksosmanifold, 3" eksos, T56 kasse og 3,73:1 True Trac diff.
22.05.2018.
Da har bilen värt en liten runde i Dynapacken for ettermapping.
420 Hp fra 5100 o/min - 6100 o/min og 600 + Nm v/ 4500 o/min målt på NAV med 2,2 BAR ladetrykk på 98 blyfri.
Vi ser da at stempler dreide til lavere kompresjonsforhold og korte råder gir en effektgevinst på 100 hp til tross for at det er byttet fra BSRT5+ kam til A-kam. Den potensielle effektgevinsten med lavkomp. og korte råder er derfor enda høyere.
30.08.2018.
Siste nytt er at F-manifolden er byttet med ett KL-Racing innsug.
Den teoretiske sugemotorens prestasjoner er nå 141 hk og 190 Nm målt på NAV i Dynapack. Denne bruksbilsmotoren drikker i fölge eieren NÖYAKTIG det samme som den orginale motoren gjorde når bilen brukes slik som den i praksis brukes.
Her 21.10.2018 med BSRT5+ kam innstallert, men dessverre noe redusert ladetrykk innledningsvis. Det kommer mer etterhvert som f.eks höyere ladetrykk og vanninnsprut.
Sugemotorens prestasjoner er nå i nabolaget 153 hp.
CNC530 topp med store ventiler.
BSRT5+ kam.
Dreide B23ET stempler.
940 manifold med EFR7670 turbo. (57 mm inn, 62 mm ut og A/R0.83 turbinhus.)
DO88 940 intercooler.
Ett eldre datasprut. (gjenbruk sammen med original fordeler og 1 stk. FAST tenningsforsterker med m/ tilhörende LX92 coil.)
Ikke F-manifold.
Ren pumpebensin uten noen tricks.
"Well done" til eieren for
451 hp og 604 Nm er alvor og det er enda mer å hente ut med å aktivere elektronisk ladetrykkstyring. Nå i begynnelsen er det bare bleedventil så ladetrykket faller når motorturtallet öker. Likevel ser vi effektökning hele veien fra 2000 o/min og til turtallsperre med hele 50+ hk på 6000 o/min og 40 hk + på 6500 o/min. i forhold til den röde kurven til A-kammen.
Jeg har ikke fått analysert noe enda, men den teoretiske sugemotorens prestasjoner ligger i området 190+ Nm 153 hp målt på Nav, opp 53 hk og 53% i forhold til en original B230FK.
25.10.2018
Bekreftelse dagen derpå.
Da har det vært gjort noe vedlikehold, noen endringer og motoren er nå mappet så langt som Mr. Turbosnurr turte å gå. Oppsettet er helt utrolig nok IKKE tømt enda da vanninnspurtet bare går med 50% kapasitet. Det er nesten så man ikke tør å legge det ut for det virker absolutt usannsynlig og for godt til å være sant med
A-KAM! og pumpebensin med vanninnsprut som drivstoff, BSRT / RS-Tuning spec. 530 topp, ikke-sekvensielt datasprut med fordeler + singel coil og 940 eksosmanifold med EFR7670A/R0.83 FTW.
Bremsepapiret ER korrekt, tro det eller ei. De svake, blå laveste kurvene viser resultatet med BSRT5+ kam
uten vanninnsprut.
645 Nm på 3934 o/min. = 355 hk på 3934 o/min., 464 hk maks og 420 hk helt oppe på 6800 o/min, begrenset av for liten intercooler og for lite eksosanlegg er uvanlig bra for å si det mildt.
WTF man.