Ok, får gi dem en finpuss tilslutt.
Veide stemplene med råde med en fin skalert fiskevekt etter sliping. Det skilte + ÷ 5 gram som maks. Vekten lå på 1210 gram
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Ok, får gi dem en finpuss tilslutt.
Veide stemplene med råde med en fin skalert fiskevekt etter sliping. Det skilte + ÷ 5 gram som maks. Vekten lå på 1210 gram
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Målte forbrennings kammer i dag, med litt justeringer havnet alle på 59 ml.
Stempel gropa rommer ca 18,5 ml.
Std B230 FB blokk, veiv, råder og stempel. Toppakning på 1.2 mm.
Kan det stemme at dette gir ca 7,6:1 i kompresjon?
Det virker riktig, ja.
Tror jeg sier meg fornøyd med det, målet mitt var og komme ned på midten av 7 tallet.
Ja, motor er kommet inn i bilen igjen, måtte korigere ventil shims, ble for stor klaring først, tikket mye. Motor ser helt tett ut nå for olje lekasjer.
Det ble en voldsom forskjell i bunndrag nå med A kammen kontra V. Mye sterkere nå og ladder mye kjappere.
Motoren er litt hybrid nå med AT bunnpanne, B230 FB blokk og innmat, 398 topp fra B23, ventil deksel fra B19.
Men ser nå at det damper litt blå/hvit røyk fra topp deksel ventilasjon ved skikkelig varmkjørt motor. Mens det fortsatt ikke kommer noe damp/røyk fra den orginale blokk veivhus ventilasjon. Den har ikke kastet ut noe olje fra noen av slangene.
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Ser bra ut
Utenom at du kanskje trenger å rengjøre linsa på tlfen din
Teori e når man veit allt og ingenting funger.
Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
Å me dette så førenes teori og praksis.
Ingenting funger og ingen veit kofør.
Det er strålende jobbet. Grattis med resultatet og takk for titten.
Det er sånn det begynner. Her en annen B230 med omtrent samme motormods som du, bare med 2 stk. forgassere, 2-step tenningsboks for effektiv launch og 2 BAR ladetrykk.
https://www.youtube.com/watch?v=bw1o...8d81Sg&index=1
https://www.youtube.com/watch?v=IUmT...8d81Sg&index=5
Sist endret av Batland; 04/06/19 kl 18:41
Ja kamera linsen er knust.
Håper motoren blir god og holdbar nå, brukte mye tid og gjorde det beste jeg fikk til, men både kunskap og utstyr er begrenset.
Det var alvorlig med den bilen der Batland, veldig turtallsvillig og.
I forhold til hva du har postet at du har gjort, så ville ett annet resultat enn ubetinget suksess overraske meg.
Håpet er å få bilen i en Dynapack og mappet inn ett velfungerende tenningsmap i løpet av året. Håpet, ønsket og drømmen er 400 hp målt på NAV, men vi får se hva som skjer....
Vi får se hvordan det går, men var litt bekymret for åndingen ut av toppdeksel, kan det være ventil styringer som er for slitte og slipper igjenom forbrenning? Dampen er pulserende.
Ja slik det ser ut på vidoer osv så ser jo bilen rask ut i vertfall
Du skal ikke stresse så mye med det nå i begynnelsen. Kjör på mineral motorolje og se hvordan det utvikler seg etterhvert.
Bilen kjörer i Bad Boys klassen når den kjörer Street legal drag racing og har gått 7,7 sek og 147 km/t på 201M. Den går langt bedre nå enn når dette resultatet ble oppnådd.
Ja mulig det går seg til, så ikke så ille ut i dag. Jeg startet opp motor og kjørte den varm først på mineral olje, mest for og få flushet igjenom evt monterings rusk osv.
Så byttet jeg til liqui moly 5w/50. Pluss nytt filter,
Det må sies at jeg ikke har byttet noen lagre eller stempel ringer. Det ble desverre heller ikke budskjett til større ventiler og sete fresing.
Ja så du nevnte at den har fått større kompressor hjul nå. Så jo ut som den drar utnytte av mer kapaitet.
Det vil jeg tro, så det satser vi på.
Prøver igjen å legge ut nokre bilder frå eg monterte AT motor i bilen min
Har køyrd ca 2000 km med bilen med AT motoren no og den går veldig fint og godt - eg strålande fornøgd
Sent from my iPhone using Tapatalk
1983 242 B230AT
1984 245 B21A/M45
Ser man det ja! Det er kjekt å höre.
Ett tips som kan vurderes er å flytte luftfilteret til utenfor motorrommet. Her ett bilde av lösningen til en lokal kar til inspirasjon.
Grunnen forklares her, men tenk på at i motsetning til dieselmotorer som ikke kan tenningsbanke, så er kald luft og redusert baktrykk svärt gunstig i kampen mot tenningsbank i motorer som går på pumpebensin.
Takk for tipset angåande flytting av luftfilteret, det må eg få gjordt
Har også sveist brakettar til radiator/intercooler.
Også har eg oppgradert støtdemparane til Bilstein B6 kombinert lesjøfors senkesett, veldig fornøgd med den kombinasjonen.
Var også heldig og fekk tak i original strøken R-sport turbotrykksmåler.
Sent from my iPhone using Tapatalk
1983 242 B230AT
1984 245 B21A/M45
Du gjör stadig gode valg synes jeg.
Langtidsmålet må väre å minst bunne rödfeltet på ladetrykksmåleren som går til 1,2 BAR om jeg husker rett i farten.
Du Batland har iallefall bidratt din del når det gjeld val eg har gjordt når det angåande motor - tusen takk for det
Ja, no er planen at 240’en skal få gå mykje i sommar. No har eg starta å bearbeida ein 530 topp, så får me sjå kva som skjer vidare med oppjustering av ladetrykk utover seinsommeren og hausten
Etter eg monterte motor med AT sats i 240’en har eg fått eit problem og det er at HD’en blir ikkje brukt meir
Sent from my iPhone using Tapatalk
1983 242 B230AT
1984 245 B21A/M45
Värsågod. Kjekt å se at du har fått oppleve stor kjöreglede og eierglede.
Du kan med fordel slipe bort bokstavene på innsugsventilene.
Se godt på hullene i toppakningen helt bak på toppen og legg den gjerne ned på motorblokken og på forskjellige topplokk og sammenligne.
Sist endret av Batland; 20/06/19 kl 15:35
Frank Egil: den motoren som ligger på pallen må du si mer om, skimter jeg et AQ140 insug?
Ellers ser det bra ut, men enig med Batland ang luftfilter plasering. Siden vi ikke har avansert elektronikk som overvåker motor mot tennings bank osv så må vi gi motoren best mulig forutsetninger.
Jeg lagde egen luftfilter boks av karoseri plater, den suger inn kald luft via 3 stk hull på ca 2,5 tommer. Men det beste er kanskje og ha luft filter i det rommet som blir under der jeg har boksen nå.
Legger ved ett bilde, lokket er ikke montert her.
Batland: Gale Banks virker og ha kontroll på motorer, god og forklare hvordan ting henger sammen.
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Det gamle motoren min; -85 B230A m/høvla 530 topp (2mm) stive enkle fjører, KY7 kam med justerbart drev, nye rådelager og stempelfjærer, 6kg skjelett svinghjul m/ny clutch, grenrøyr steg og AQ140 innsug m/2 stk gulkorker Går greit men mykje morsomare med AT motor
Eg skal få flytta luftfilteret, din løysing såg også fin ut
Har du kopla veivhus ventilasjonen inn på luftfilterslangen?
Eg har hatt søk på AQ140 på Finn no i 3 år, på den tida har det kommen opp 3 stk innsug tilsals - eg fekk kjøpt 2 av dei
Her ser du bilde av eit til
Det eine innsuget er urørt, det andre er omsveist til å passe strømberg forgassere.
Har også fått kjøpt meg litt reservedeler til AT motoren.
Så har eg kjøpt ny 215mm trykkplate frå Saab turbo m/organisk lamell
Sent from my iPhone using Tapatalk
1983 242 B230AT
1984 245 B21A/M45
Mannen er skikkelig dyktig og tok vel frem verdens förste turboladede Volvomotor. Eksosmanifolden er den beste som noensinne er laget til disse motorene og i praksis så godt som umulig å få tak i.
Han er fanatisk opptatt av luftens tetthet og anser å ha luftfilteret plassert inne i motorrommer som galskap. Stort hull i innserskjermen og 3 - 4" slange til ett luftfilter eller to fremfor forhjulene er den optimale lösningen.
Dreiemoment ruler. Sånn er det bare.
En B230 sugemotor har ett praktisk motorvolum på 2,3L og tilhörende dreiemoment
En B230 med 0,6 BAR ladetrykk har ett praktisk motorvolum på 3,7 L og dreiemomentet fölger så godt som ALLTID slavisk etter det praktiske motorvolummet.
Frank Egil: Stilig motor du har der, Ett AQ140 innsug med ferdig ombygd bolt mønster må jo være kjekt og ha på hyllen. Jeg fikk tak i mitt på Facebook, volvo Penta kjøp og salg.
Ja jeg har koblet veivhusv. Fra blokk boksen til slange mellom turbo og luftfilter boks.
Batland: såpass ja, på under siden er sikkert klart best, men jeg så for meg at det krever en slags boks/ innramming for og unngå veistøv, fukt osv.
Finns det noe info på nett om Volvo motorene til Gale Banks?