Hei! Nå som kulda har kommet for fullt i Nord-Norge trodde jeg at min S60 D5 2003 skulle oppføre seg like fint som ifjor, men tvert imot
Har vært fri for uttak til motorvarmer de siste dagene, i 17 minusgrader på morgenen, og bilen er jeg avhengig av. Dieselvarmeren har feilkode(...), så den starter ikke.
Nå imorrest gløda jeg 3 ganger (om det har noe å si), og vrei om. Bilen starter, ja, men det tok altså 15-20 sek før motoren gikk for egne krefter. Dette har jeg ikke vært borti før, selv i 19 minusgrader uten motorvarmer. Batteriet er fulladet over natta, men det skal sies at alderen på det er uvisst (sikkert over 5 år).
Kommer nå inni **** med grårøyk i det motoren kakkler til liv. Skuta har ny olje + filter og nytt dieselfilter / luftfilter.
Så jeg lurer derfor på om noen har erfaringer rundt D5 og kaldstart? Skal sies at den har rulla ca. 295.000km, men ble bytta slitedeler i motor og understell for 69k i 2016.
Dysene og glødepluggene finner jeg ingen kvitteringer på, og tviler på at det noen gang egentlig er byttet, siden bilen er eid av en verkstedelsker som skal ha kvitteringer på alt.
Syns det var rart at bilen plutselig skulle oppføre seg rart over uka
Og ja, det er FULL tank på bilen absolutt hele vinteren. Småkjøring finnes det heller ikke noe av.
Noen andre med D5 i kulda som har noen gode tips?