Husker förste gang jeg prövekjörte mitt BT oppsett. Forskjellen mot AT oppsett, hvis du allerede har minst A-kam, större turbo, stor intercooler og godt eksosanlegg er betydelig. Ung og helt uerfaren som man var, ble min B19AT med Cosworthturbo og vanninnsprut frakjört av en lokal Sierra med turbo, intercooler og Weber DAT forgasser. Da ble A-manifolden påsveist to forgasserflenser, 2 stk. AT forgassere ble montert og vanninnsprutet erstattet av en lastebilintercooler.
Forskjellen for meg dengang da var ikke mindre enn sjokkerende stor og Sierraen stakker hadde aldri mer nubbesjanse.
Hvis du holder deg til organisk lamell og ikke overstiger ca. 1,5 BAR ladetrykk så holder drivverket overraskende godt overraskende lenge. Selv ödela jeg ingenting för det ble testet med 500 hk turbo og 2,2 BAR på min B21AT, da rök 3. gear den aller förste gangen jeg gav full gass.
Vi koser oss over det faktum ja. Ingen har tro på forgasseroppsettet når de ser bilen i depot för kjöringen, men etterpå er det mye folk som glor og tenker WTF? "Hvorfor går dette gamle lavkomp. forgassergreiene så mye bedre enn höykomp. EFI oppsettet mitt??"
Målet er å få kjört mot en lokal trimmet Audi med twin turbo V8 motor med 4 kamaksler 32 ventiler 4-hjuldrift og bla, bla, bla.
Det er det nok. Planen og önsket var å effektmåle för kjöringen, men alt er fullbooket i den lokale Dynapacken. Normalt sett hadde det nok spunnet lös, men bakhjulsopphenget er oppgradert etter rallycross oppskrift og med flett nye og store hjul så er det godt grep i denne bilen.
Det skal jeg ikke.