God kveld!
Sliter litt med å bli klok på motorolje til Go'bilen.
Har kjørt intervaller på 12.000km og Castrol Edge Proffessional 0-30W (TI) fra Billigbilpleie.no i ca 100.000km til nå. (Bilen er gått 240.000 nå)
Hadde en større forstillingsjobb, og når verkstedet startet opp etter jobben (kald motor), kom det visst endel ulyd (banke/knakking) fra motor. Nokså ille.
De stoppet raskt og peilet olja .. det var litt lavt noe under minimum på peilepinnen..Så de etterfylte en god del med Castrol Magnatech 5-40.
(Jeg peila et par dager før, og da mener jeg det var ca 1 cm opp på merket. Og oljeskift stod straks på døren så gadd ikke etterfylle da. Har heller aldri trengt å etterfylle på 12.000 intervallet..Går fra full pinne til rett under halv pinne på intervallet)
Jeg har aldri hørt noen skikkelig ulyd fra bilen, men går jo ikke silkemykt i kaldstarten heller bestandig...Tenkt at dette er litt D5 lyd...Aldri noe som har bekymret meg hvertfall.
Uansett...Verkstedet anbefaler å gå over til 5-40W olje på motoren..
Og at forskjellige tilsettinger kan variere i oljer av samme kvalitet..(Slik den jeg har kjørt på har FST TI...(hva nå det måtte være,...
Verkstedet lurte og på tanken om at olja som selges der er ekte, og samme tilsetninger som i Norge....
Har lyttet med åpen dør til alle kaldstartene den siste uken, og de er helt normale (og faktisk "silkemyk" gange i motoren)...Nesten tilbøyelig til å si at den ble ørlite grann finere med litt 5-40W iblandet...
Lurer på om verkstedet kan ha blitt lurt av noe vakumlyd, motorfester e.l....?
Det var litt forklaringer....Så til spørsmålene...
1) Bør jeg bytte over til å kjøre 5-40W olje A3 / C3 kvalitet??
2) Olja på billigbilpleie.no er da samme som i Norge og samme kvalitet...? Castrol vil jo "steilet" og saksøkt de på flekken om produktene deres var trikset / mikset, markedsført feil.........Sålangt har jeg bare gode erfaringer med de. Og etter en arbeidsperiode offshore i Danmark spurte jeg noen dansker og de gikk og mer en god for firmaet..... Enig...?
Tips og råd mottas med takk
Mvh
Rune