Jeg har en 2011 D3
AWD
og det jeg har gjort prevantivt med den etter jeg kjøpte den i "mint condition" ved 55000km i 2015 er å montere skvettlapper foran og bak samt legge bodyskyts innvendig i for og bakskjermer der steinspruten treffer fra hjulene samt full tectylbehandlig hvert 3. år. Denne har nå rullet 92k. Byttet hjullager høyre frem for en måned siden, det er den eneste del/slitedel (i tillegg til en knekt fjær) som er byttet siden den var ny.
I tillegg har jeg lakket karrosserikanten fremst på taket mot frontruta med noen ekstra lag lakk da den er veldig utsatt for steinsprut...
Det Volvo ikke har (hatt) på serviceprogrammet er bytte av olje på automatkasser og drivverk.
Jeg har manuell men jeg kommer til å bytte olje på alle 4 enhetene i drivverket etter 120k kjørte km.
Det gjelder Girkasse, Vinkeldrev, AOC (også filter) og bakdiff.
Volvo bruker Haldex gen 4 på både din og min bil. Det gjør VAG også på sine folkevogner og kjipe Audier som A3, Q3, TT og lignende.. (A3 platform)
VAG har 60k intervaller på bytte av olje på Haldex enhetene..