Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: skifte av drivknute, noen råd? V70 -99. ikke gjort dette før #LØST#

Threaded View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2017
    Antall takk

Standard skifte av drivknute, noen råd? V70 -99. ikke gjort dette før #LØST#

Har fulgt denne tråden nøye og sjekket andre kanaler da jeg nettopp har byttet drivknute på høyre side. Dette er en 99mod V70 og her er det jeg endte opp med:
    Løsnet mutterene til øvre demperinnfestning på tårnet.
    Tok av hjul, navbolt, bremsecalipper , skive. Løsnet de 2 boltene som fester støtdemper med navet. Da var demper "løs" og kunne flyttes litt unna samt at drivaksel lett kunne bankes gjennom navet og frigjøres.

Klippet opp mansjetten med platesaks(tykk gummi og veldig tungt ellers) Her støtte jeg på en litt annen variant av drivknute som det Bjørn også har sett. Fant ingen låsesplint. Endte opp med å ta ut hele drivakselen ved å løsne to bolter og fjerne glidelageret innenfor den indre drivknuten. Så nappet jeg ut drivakselen(ingen spline her å bekymre seg for, da den bare er på venstre drivaksel). Mistet en del girolje mens jeg jobbet med drivakselen på en benk.

Drivknuten hadde en "indre" låsering som man ikke kom til. Om jeg prøvde å slå drivknuten av mens drivakselen var montert på bilen så fjæret bare hele akslingen slaget i indre drivknute. Så jeg måtte ta ut hele drivakselen og feste den i en tvinge på en benk for å få slått av drivknuten. Montering i omvendt rekkefølge. Verdt å notere seg at biltema sin drivknute har en universalklemme rundt mansjetten som jeg ikke likte noe særlig. Den var ikke god å stramme og ser litt ut som den skal løsne lett.

Sent from my iPad using Tapatalk
    Sist endret av holyman2084; 16/02/18 kl 10:52

Lignende tråder

1. skifte av drivknute 855
    By Erlend in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 17/02/15, 17:49
  2. Trenger hjelp: Skifte drivknute 855
    By Håvar Nygård in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 11/04/12, 01:36
  3. Svar: 3