Hei.
Kan noen kloke sjeler fortelle meg om jeg virkelig må vippe ned
Dieseltanken for å skifte doseringspumpa til parkeringsvarmeren???
Hei.
Kan noen kloke sjeler fortelle meg om jeg virkelig må vippe ned
Dieseltanken for å skifte doseringspumpa til parkeringsvarmeren???
Vel....
Fant ut av det. Må senke ned tankel litt for å få den ut.
Fryyyyyktelig tungvindt spør du meg, men jeg tenker montere den nye
På en enklere plass.
Hadde jeg funnet ut hvordan jeg får lagt inn bilder her, så hadde det kanskje vert greit
For de som skal gjøre dette etter meg å få se dette opplegget her.
Hei igjen.
Nei det viste seg at diseltrykk sensoren var gåen. Venter på den nå.
Monterer ny pumpe på diselvarmeren i mellomtiden.
Driver legger inn Vida på nytt nå. Får sjekke om det er
Noe mere feil her. Håper bare ikke det er pumpa.
Kommer nok en del spørsmål om jeg ikke får start etter det.
Må kjøre ford i mellomtiden :-)
oppdatering.
Da har jeg vert nede med dieseltanken og fant fort at utgangs "nippelen" var sprukket i godset og sippet inn luft så det hold.
Ikke rart jeg ikke fikk bygget opp trykket med håndpumpa.
Nå får jeg skikkelig hard pumpeblære og får primet lavtrykks sia godt.
Men jeg må vel få luftet etter høytrykkspumpa også.
Får ikke starta enda da jeg ikke har fått diseltrykksensor enda...............
Får vida kabel nå snart, så da får jeg lest av bilen på en skikkelig måte :-)
Du er tålmodig! Lys i enden av tunnelen
2007 V50 1,6D
Ganske så tolmodig ja :-) nå bare må jeg få den diagnose kabelen så jeg får slettet koder. Har en p0698 som hindrer oppstart ser det ut for. Får feilmd på mange sensorer, men sletter de med odb blåtann. Mwn 0698 ligger der som en mare.
Fikk du start til slutt eller står den enda?
Volvo v60 D6 Plug in Hybrid 2015
Citroen z-Zero ( kone bil )
Volvo <3
Vision Of Life Very Observe
Heisan. Nå ser jeg lyset i enden av tunellen endelig.
Dette er den merkeligste opplevelsen jeg har hatt innen bilfix.
Jeg har «sammen» med vida snudd opp ned på 5v signal kabler og alle sensorer uten at jeg egentlig fant noe unormalt.
Var egentlig på nippet til å «gi opp» da jeg innså at Egr og fps delte samme 5v ledning.
Når jeg vippet av pluggen på egr og målte 5v-jord og signal kabel på frp sensoren så fant jeg at jord hadde batterivolt og begge signalkablene hadde 4,98 v.
Det er bare det at signalkabel skal ikke ha 5 volt her. Når jeg plugget inn frp sensor halverte spenningen seg på jordkabel til rundt 7,5 V og begge signal kablene hadde 0 volt.
Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at her var det kortslutning en eller annen plass.
Så istedenfor å åpne opp hele ledningsnettet kuttet jeg kablene ved ecm og rutet nye kabler opp til sensoren.
Bare så det er nevnt: like under sikringsboxen i moterrom, der 12v kabler går inn i ledningsnettet fra ecu er det et svakt punt på disse.. det er her disse kortslutningene skjer.. skal ta ut luftfilterhuset i sommer og åpne strømpen for å grave litt der.. vil ikke ha dette tilbake..
Da ble det hjemmeseier . Volvon starta på første drag og ut ifra det jeg så på vida så grafene helt bra ut..
Nå kunne jo ikke jeg bare legge ut på kjøretur ettersom EGR motorn viste seg å være kortsluttet internt..
Ta av egr på ei slik kjerre å du får heftig Traktorlyd, det kan jeg skrive under på..
Ny egr ligger på posten og skal hente den i morgen tidlig, så da regner jeg med at kjærra er opp og går igjen..
Har også rettet feilkoder på varmeren, så denne durer og går som den skal.
Her er bare sol å glede :-]
Hei..
hvar ute å kjørte en test tur med pc påkoblet og det ser greit ut.
EGR ser ut til å gjøre jobben sin..
Men lurer på en ting:
Når jeg stopper bilen, så vil den ikke starte hver gang like etterpå. Om jeg venter litt så kommer den.
Kan luft forårsake dette? Eller må jeg lete litt mere. Tror ikke dette er noe elektrisk da kjærra går bra når den starter. Fin respons virker det som..
Ps:legger merke til at tankmåler vandrer litt.. hva skjer?
Må jo bare gratulere her. Godt gjort å finne den feilen!
Med en sånn elektrisk gremlin kan det jo fortsatt være noe mugg der, men luft er sikkert en mulig forklaring.
Kan du sette på en bit klar plastslange, slik at du ser dieselen som kommer? Luft må jo i tilfelle komme inn der det er sug. Nå husker jeg ikke om det er matepumpe i tanken på denne.
2007 V50 1,6D
Det er ikke matepumpe på disse dessverre, men har latt pumpa stå igjen nedi der for ha den i back up om noe skulle skje.
Men det ser ut for at luft har forlatt systemet nå og alt er helt normalt igjen. til og med tankmåler har stabilisert seg og dermed henger jeg meg ikke opp i å feilsøke noe på dette før det eventuelt skulle dukke opp igjen:-)
dessuten starter bilen hver gang nå-uansett. så det ser ut for at luft har vert problemet helt siden jeg fikk start.
Nå når jeg har fått i gang eberspracheren så ser jeg at det bobler litt rundt ei pakning og er nå i gang med å bestille rep sett til denne. ryker ganske mye fra den så det må bare fixes :-)
Sist endret av Trønder karen; 03/02/18 kl 15:09
Kordan pakning mene du det bobler fra. Legg ut bilde
Får ikke lagt ut bilder. Vet ikke hvordan
Men begge pakningene var gåen. Har skifta nå og det ble
Suksess
Hei Trønderkaren,
Til å være "bensinmann" så må jeg skryte av hvor alvorlig du tar det med luft i dieselsystemet :-)
Du har pre-fylt filteret, du har gjort mye bra for å lufte og du lærer av andres feil... lurt.
Disse motorene sitter jo i mange andre biler også.. PGA, Ford, Mazda +++ de fleste har samme erfaring... desverre.
Om filteropplegget er laget så avansert for at ikke en "gjør-det-selv" skal klare å bytte selv vet jeg ikke men det er vrient å akseptere at det skal være så komplisert når andre klarer å få det til å virke med en tur og en retur...
På min 2005 S40II så ble CR (Common Rail) pumpa ødelagt av kinning på verksted (ikke merkeverksted) som bare skulle bytte filter... selv om de lovte meg å lufte med vacuum FØR de rørte nøkkelen... (etter råd/befaling av en meget dyktig Citroen verksmester på Mjøstraktene som har sett mange CR havarier... )
Noen biler har matepumpe i tanken, andre har ikke. Jeg ble anbefalt av Volvo å bytte matepumpa i tanken, men da jeg demonterte inspeksjonsluka i tanken så var det ikke bilen utstyrt med matepumpe... (delelageret fikk mitt reg nummer) Vår erfaring er at de som har matepumpe er lettere å starte etter filterbytte enn de som ikke har.
Noen verksteder har en patronmater som trykker inn på filteret som gjør samme jobben som (simulerer) matepumpe. Dette hjelper.
Husk: En CR pumpe tåler IKKE å gå tørr !!
Derfor er eneste løsning å lufte skikkelig først også gjøre startforsøk. Bruk klar slange på returen inn på filter og mellom filter og tank. Luft til du har diesel i begge før du rører nøkkelen...
Det er krevende å sjekke en CR pumpe og det mye arbeid å demontere den fra motoren... ergo er det dyrt. Å bytte HP sensor på Fuel rail er en verdifull sjekk men den går statistisk ikke ofte i stykker og koster ca 1800 løs om du kjøper den fra PGA som trolig er de eneste som selger den løs. Men husk delenummer da det er 2 typer. Tror Vestfold Elektrodiesel kan hjelpe om du trenger sensor eller å benkkjøre pumpe.
CR pumpa kan sjekkes på bilen da den har en HT (høytrykk) utgang som ikke er i bruk (fordi Bosch T2 og T3 har to mulige plasseringer av HP sensor på selve CR pumpa, denne sensoren gir også reguleringssignal og kan også være en feilkilde...) den ledige porten kan tilkobles 2000 Bar manometer om du er kyndig på dette området. Kan du ikke høye trykk så la være... dette er dødelige trykk og rett og slett ikke noe å tulle med.. ) men du må fortsatt vite hva som er minimum toleranse trykk og det krever kunnskap å bedømme trykkprofilen til pumpa.
Står du ute når det er kaldt er det utrolig mer krevende å få start....
Da har jeg delt vår erfaring med filterlufting og CR pumpe... er ikke meningen å skremme deg... syntes du har gjort en kjempejobb så langt og håper inderlig at du får det til