Noen som vet om batteri art nr 80900 fra Biltema passer i Volvo XC70 2010?
Evt hva som er MAX mål i batteri kassen?
Noen erfaringer med dette AGM batteriet?
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Noen som vet om batteri art nr 80900 fra Biltema passer i Volvo XC70 2010?
Evt hva som er MAX mål i batteri kassen?
Noen erfaringer med dette AGM batteriet?
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Hei
Jeg byttet batteri på min V70 -11 for et par år siden til det største AGM batteriet 95 Ah (?) fra Biltema. Batteriet var ca 10-15 mm for høyt for dekselet. Skar ut passende åpning i lokket og fant en passende bunn fra en kurv hos Europris som jeg limte og fuget rundt åpningen i lokket. Får ikke til å legge inn bilder, men kan sende deg om jeg får adresse å sende til :-)
Finnes forskjellige lokk til forskjellige batteri
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 200 hk / 320 Nm
2007 Volvo XC90 3.2 AWD aut Summum (B6324S) 232 hk / 320 Nm
2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 230 hk / 500 Nm
Pakning og fester av org lokket er uendret, skar kun en trapesformet åpning i det horisontale "taket" og limte på nytt tilpasset topplokk, limte og fuget med limpistol.
-Det er jo ikke mange år siden batteriene sto ekponert for i motorrommet, men det er jo hyggelig å åpne lokket til batterikassen, og der er alt "som nytt", rent og trivelig.
Lykke til.
Batteriet fungerer bra, vi kan jo snakkes os 5-8 år?
Når jeg kobler til c-tek vedlikeholdslader synes jeg det går fortere opp til fullt enn tidliger - men det kan jo være min Feil/gevist??
Uansett mye "krem" i dette batteriet.
Skal ikke begynne å kverulere om startstrøm osv, men jeg har ikke merket noen problemer med startstrømmen på min, i løpet av foregående vinter.
Jeg bruker webasto jevnlig gjennom vinteren (alle dager under 4-5 plussgrader), og har ikke vedlikeholdsladet batteriet. Kjører 15 km t/r jobb hver dag.
Merker, som sagt, ingen problemer med strømmen.
Holern:
Ja du er vel "heldig" å ha lang nok kjørevei til jobb til å gi tilstrekkelig lading til batteriet - ikke alle har det, og da må det vedlikeholdslading til. Anbefaler deg også å sette deg inn i forskjellen på AGM og vanlig bly/syre. Nyttig for oss som bruker P-varmer.
Anbefaler deg også å toppe batteriet innimellom - da vil det vare lengre!
Skulle vel egentlig ønske jeg hadde kort nok vei til å la bilen stå, men det er en annen sak...
Jeg er, derimot, så heldig at jeg har fritidshus i EU, og får meg jevnlig en kjøretur på rundt 20 mil (en vei). Dette hjelper nok på ladingen av batteriet.
(Jeg vet forskjell på AGM og vanlige bly/syre-batterier )
Da var Biltema batteri montert. Passet fint i kassen, men som tidligere nevnt passer ikke lokket.
Noen som vet dele nr på "høyere" lokk?
Eller er det bare modifisering som gjelder?
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
2012 XC60 D3 AWD
En kollega trenger nytt batteri til sin V50, og ringte til Exide for å få pris på nytt batteri. Han tenkte å kjøpe AGM-batteri.
Fyren hos Exide sa at om han ikke hadde AGM originalt måtte han ikke sette inn et slikt batteri i bilen.
Grunnen, i følge ham, var at et AGM-batteri krever helt annen ladestrøm, pluss at en styrespenning var annerledes.
Han mente at å lade et AGM med samme ladestrøm som et vanlig batteri, vil gjøre at AGM-batteriet koker.....
Kan fint bruke en "dum" lader på AGM.
Samme som at du fint kan bruke et AGM i en gammel Patrol eller Lada, som bare gir deg en ladespenning/ampere.
Batteriet koker ikke av det. AGM er bare en måte å binde opp syra i batteriet, samt at det har egenskaper for å gi mere strøm ved behov, samt tåler mange flere ladesykluser....
Sent from my SM-G930F using Tapatalk