Er det ikke ny billettblokk fra motordesign?
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Stemmer nesten det HansOla, DR blokk fra motordesign. Men det er ikke billet, det er støpt. toppen er fortsatt volvo da
Sist endret av Dreracing@; 08/09/17 kl 05:19
Aha, ja var inne på motordesign og titta. Den var dyr...
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Som vanlig ser noen av oss på fölgende:Va och bänkade lekbilen i veckan.
Fk med 531 topp och natriumkylda ventiler
KL Racing T3 kam
H-profil
680cc spridare e85
ALU intercooler
"HX35w" turbo med 1.18bar laddtryck.
Lh2.4 med no-name chip
M.m
Gick faktiskt över förväntan och slutade på över 300hk på naven
Gjorde detta mest för nöjetsskull och lite för att visa att det behövs mer än röda Saabspridare, chip och uppskruvat laddtryck för att nå 300hk, något många inte tror.
Se om vi kan komma närmare 400hk till nästa höst och fortfarande köra på Lh2.4
https://www.facebook.com/photo.php?f...&theater&ifg=1
1. 426 wnm / M.A.P. 2,18 = 195 Wnm fra den teoretiske sugemotoren.
2. 306 whp / 2,18 = 140 whp fra den teoretiske sugemotoren.
Sist endret av Batland; 01/10/17 kl 13:28
Får slenge meg på her jeg også da.
B230FK
Penta veiv
Slipte kammer
Org B204 innsug/eksos
Precision 5562 E CEA
44MM Tial WG
875CC Siemens Deka
16V topp portet av Overboost Racing
Baktrykket tok oss igjen ved 1.7 Bar ladetrykk. 519 hk og 660nm -BF98
Mulig ett annet eksoshus ville holdt med litt lengre, men det er noe en eventuelt får ta til vurdering på sikt.
Jeg er uansett strålende fornøyd å gleder meg til å få testet dette litt skikkelig
Sist endret av Lasse R; 18/10/17 kl 12:54
Fin lösning på wg problematikken. Gratulerer med ett flott resultat. 300 hk v/ 4000 o/min og over 500 hk i intervallet 6000 - 7000 o/min. er ypperlig. Dette er måten å gjöre det på.
Ang. baktrykket så kan det tenkes at 519 hk fra en turbo med kun 55 mm inducer tilsier at kompressoren er tom og at det er det som sender baktrykket oppver.
Sist endret av Batland; 18/10/17 kl 15:22
Flotte tall! få på en 6466
også: det finnes så mange fler måter å lage en mer sexy kamgiver på...
Takk Veldig spent på å få testet denne litt
Hadde i utgangpunktet tenkt til å sette sensor i blokka og på akselen til fordeleren/oljepumpa men ville ikke begynne å borre i blokka når motor allerede var satt sammen, Det blei denne løsningen da den er stabil og fungerer flott
Blir morro å se hva den gir ved eventuell bremsing på nav/hjul Lasse ☺. Rein gjetting fra meg men rundt 440-460 nav hk i en Dynapack hvis det ikke blir for strupa ned i bilen tror jeg ☺
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Det er noe jeg ser frem til med stor interesse. Vi pleier å si at det lett fordufter 100 hk fra motoren når den transporteres over fjellet. Altså fra motorbremsebenk på östlandet til Dynapack / rulle på vestlandet.
I USA sier det at det er ca. 30% forskjell fra tallene i motorbremsebenk til rulle / navdyno så dette blir interessant.
Det er helt sikkert endel i dette landet som har testet og som VET, men så langt jeg kan se er disse stille som östers så det er nok hemmelig.
Blir veldig spennende hvis det skjer ☺. Som jeg har sagt til Lasse så må han fokusere på en bra intercooler i bil og bra eksos anlegg for å få vært så nærme som mulig motor bremsinga. Vann avkjølt intercooler og fri eksos som i benken gir veldig gunstig forhold for motor ☺
Det er så sant så sant. Senest forrige uke ble jeg fortalt om en kar som nylig ble realitetsorientert på lett brutalt vis. Det var overflod av effekt i motorbremsebenken og motorinnstallasjonen er gjort i bilen etter beste evner og tilgjengelig plass. Bilen går som en kule den, men det ble raskt nesten 120 graders vanntemp og dette er 40 - 50 grader over det bilen ble mappet med. Jeg mistenker at bankesensorene jobbet effektivt, retarderte tenningen til nödvendig nivå og sendte eksostemp. til himmels. Det meste av saker og ting under panseret ble fryktelig varmt og det ble lite hyggelige problemer.
Ett eneste spm. Hva tror du / dere om kompresjonsforholdet på denne motoren som ble kjört på pumpebensin? Det deles ut 0 poeng til de som tipper höykomp. da dette resultatet er en selvfölge for oss som har värt med en stund.
"Another (optimist) one bites the (high compression) dust."
Jo mer effekt man har jo bedre kjøling trenger man, det gjelder uansett kompresjons nivå motoren er på mener jeg. "Problemet" er at bra kjøling koster mye penger som oftest. Og det gjelder både vann, olje og (turbo)luft. I den ideele verden har hver av de sin egen friskluft tilførsel, men sannheten er at man i 99% av tilfellene må inngå et ganske stort kompromiss i vanlig bil. De blir ofte stående etter hverandre .
I min egen 240 sitter nå denne:
https://www.summitracing.com/parts/fld-fhp35-shelby
Foreløpig har jeg ikke hatt kjøle problem med den, men den står bak en intercooler så en ombygging til tripple pass av radiatoren er igang for mer margin mot eventuelt mer effekt ved senere anledning.
Mottoet blir vel, det går ikke ha for mye kjøling.
Ja det er voldsomt også det. Jeg tok for meg Cosworth en gang. Steg 1 chip er oppgitt til ca. 270 hk med ca. 1,1 BAR ladetrykk og steg 3 er oppgitt til 330 hk med ca. 1,5 BAR ladetrykk. Hvis vi sier at den originale intercooleren er god nok til 270 hk så er faktisk kjölebehovet nöyaktig dobbelt så stort for 330 hk som for 270 hk.
Ikke bare koster det, det opptar mye plass også og det er mye som bör kjöles. I tillegg til det alle tenker på bör drivstoffet kjöles med drivstoffkjöler, vannet fra turboen bör kjöles i egen kjöler för det returneres til kjölesystemet, servo-oljen trenger egen oljekjöler. Vi har sett gearolje bli helt ödelagt på kun kort tid pga varme så der er det ett behov. Husker en Cosworth hvor det ikke var mulig å geare etter endel runder på Rudskogen, Kassen var så varm at den knep på shiftemekanismen, men etter en kjölepause var det på an igjen.
Ser bra ut den der så får tiden vise hvilke kjölevannstemperaturer du klarer på Rudskogen i sommervarmen.
Enig der, i praksis klarer man ikke å få for god kjöling når man har fått ut godt med power fra motoren og man BRUKER den.
Sist endret av Batland; 25/10/17 kl 20:39
Har en veldig fin sperre i Autronic'en til det. Ved 120 grader vann får jeg ikke lada mer enn 0,5 bar = kutter motor som en turtall sperre med en gang vannet blir for varmt.
Hjelper nok en god del med noen hull i panseret også vil jeg tro
To identiske Volvo 940 automat med B230FK motorer og 99 KW (135 hk) i vognkortet.
Den röde linjen er helt original og den andre er med hjemmelaget 3" eksos med 3" racekatalysator.
50% effektøkning med oppgradering til ett 3" eksosanlegg pga at mottrykket i downpipen forsvinner og ladetrykket öker.
På bilen som leverte de röde kurvene ble det tettede røret i bunn av luftfilterboksen, som skal hente luft inn fra innerskjemen, åpnet opp.
Vanninnsprut og boostcontroller ble montert og ladetrykket justert til ca. 0,95 BAR med original intercooler.
Da ble det i praksis så godt som 100% ökning i dreiemoment, akselerasjonsevne og hk.
Sist endret av Batland; 21/11/17 kl 18:44
Pokker, du måtte bevise det akkurat nå? :P