Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 25 av 136

Tråd: V90 erfaringer og utfordringer så langt?

Hybrid View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #1
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Kan jo dele litt erfaringer jeg har gjort meg til nå med forbruket på V90 Hybrid til nå.

    Småkjøring lokalt (ca 5 mil om dagen) Typisk 0,2 liter på mila (Med 1 ladning om natta)
    Småkjøring lokalt (røfflig 10 mil om dagen i snitt): 0,5 liter på mila (Med 1 ladning om natta)
    Blandet kjøring/langkjøring (20 mil om dagen) 0,65 liter på mila (Med 1 ladning om natta)
    Langkjøring (40 mil om dagen): 0,61 liter (1 ladning om natta) Mye kjøring på motorvei med ca 90 km/t i snitt.
    Langkjøring (50 mil om dagen): 0,78 liter på mila (MERK; INGEN LADING) Mye kjøring på motorvei i ca 115-120 km/t.
    Totalforbruk etter rett over 1000 km er 0,55 (I snitt er det da ladet 1 gang per døgn)
    Totalforbruk etter rett over 2000 km er 0,62 (I snitt er det da ladet under 1 gang per døgn - har altså ikke ladet hver dag, tross "flatt batteri")

    Å bruke POWER til å lade batteriet kjapt opp under kjøring fungerer - men gir ingen gevinst i bedre snittforbruk, når man da etterpå velger Hybrid igjen.
    (Snittet går da opp litt....fordelen man evt sitter igjen med er litt mer "juice" ved forbikjøringer etc og mulighet for å kjøre hybrid/pure lokalt)
    Å bruke PURE for å så veksle over til hybrid når batteri er tomt - fører etter mine erfaringer også til høyere snitt enn å velge hybrid fra start.
    Konstant
    AWD
    er ikke foreløpig testet, og jeg ser vel heller ikke poenget i 99,99 % av kjøremønstret mitt. (Ikke vært vinter enda....men dette er el en funksjon jeg kun kommer til å velge "on demand")

    Optimering (Polestar) reduserte forbruket (muligens) noe på snill kjøring, mens (øket) det noe på litt mer ""aggressiv"" / sportslig kjøring = "All in all...the same"

    Rcar
    Sist endret av Rcar; 12/08/17 kl 18:21
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. aug. 2017
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rcar Vis post
    Kan jo dele litt erfaringer jeg har gjort meg til nå med forbruket på V90 Hybrid til nå.

    Småkjøring lokalt (ca 5 mil om dagen) Typisk 0,2 liter på mila (Med 1 ladning om natta)
    Småkjøring lokalt (røfflig 10 mil om dagen i snitt): 0,5 liter på mila (Med 1 ladning om natta)
    Blandet kjøring/langkjøring (20 mil om dagen) 0,65 liter på mila (Med 1 ladning om natta)
    Langkjøring (40 mil om dagen): 0,61 liter (1 ladning om natta) Mye kjøring på motorvei i ca 115-120 km/t
    Langkjøring (50 mil om dagen): 0,78 liter på mila (MERK; INGEN LADING) Mye kjøring på motorvei med ca 90 km/t i snitt.
    Totalforbruk etter rett over 1000 km er 0,55 (I snitt er det da ladet 1 gang per døgn)
    Totalforbruk etter rett over 2000 km er 0,62 (I snitt er det da ladet under 1 gang per døgn - har altså ikke ladet hver dag, tross "flatt batteri")

    Å bruke POWER til å lade batteriet kjapt opp under kjøring fungerer - men gir ingen gevinst i bedre snittforbruk, når man da etterpå velger Hybrid igjen.
    (Snittet går da opp litt....fordelen man evt sitter igjen med er litt mer "juice" ved forbikjøringer etc og mulighet for å kjøre hybrid/pure lokalt)
    Å bruke PURE for å så veksle over til hybrid når batteri er tomt - fører etter mine erfaringer også til høyere snitt enn å velge hybrid fra start.
    Konstant
    AWD
    er ikke foreløpig testet, og jeg ser vel heller ikke poenget i 99,99 % av kjøremønstret mitt. (Ikke vært vinter enda....men dette er el en funksjon jeg kun kommer til å velge "on demand")

    Optimering (Polestar) reduserte forbruket (muligens) noe på snill kjøring, mens (øket) det noe på litt mer ""aggressiv"" / sportslig kjøring = "All in all...the same"

    Rcar
    Tack för en mycket fin sammanfattning!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  3. #3
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av marberg Vis post
    Tack för en mycket fin sammanfattning!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Bare hyggelig
    - Kopierer svaret med de korrekte endringene under (jeg hadde blandet om på 115-120 km/t og 90 km/t)

    Kan jo dele litt erfaringer jeg har gjort meg til nå med forbruket på V90 Hybrid til nå.

    Småkjøring lokalt (ca 5 mil om dagen) Typisk 0,2 liter på mila (Med 1 ladning om natta)
    Småkjøring lokalt (røfflig 10 mil om dagen i snitt): 0,5 liter på mila (Med 1 ladning om natta)
    Blandet kjøring/langkjøring (20 mil om dagen) 0,65 liter på mila (Med 1 ladning om natta)
    Langkjøring (40 mil om dagen): 0,61 liter (1 ladning om natta) Mye kjøring på motorvei med ca 90 km/t i snitt.
    Langkjøring (50 mil om dagen): 0,78 liter på mila (MERK; INGEN LADING) Mye kjøring på motorvei i ca 115-120 km/t.
    Totalforbruk etter rett over 1000 km er 0,55 (I snitt er det da ladet 1 gang per døgn)
    Totalforbruk etter rett over 2000 km er 0,62 (I snitt er det da ladet under 1 gang per døgn - har altså ikke ladet hver dag, tross "flatt batteri")

    Å bruke POWER til å lade batteriet kjapt opp under kjøring fungerer - men gir ingen gevinst i bedre snittforbruk, når man da etterpå velger Hybrid igjen.
    (Snittet går da opp litt....fordelen man evt sitter igjen med er litt mer "juice" ved forbikjøringer etc og mulighet for å kjøre hybrid/pure lokalt)

    Å bruke PURE for å så veksle over til hybrid når batteri er tomt - fører etter mine erfaringer også til høyere snitt enn å velge hybrid fra start.

    Konstant
    AWD
    er ikke foreløpig testet, og jeg ser vel heller ikke poenget i 99,99 % av kjøremønstret mitt. (Ikke vært vinter enda....men dette er el en funksjon jeg kun kommer til å velge "on demand")

    Optimering (Polestar) reduserte forbruket (muligens) noe på snill kjøring, mens (øket) det noe på litt mer ""aggressiv"" / sportslig kjøring = "All in all...the same"

    Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  4. #4
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rcar
    Bare hyggelig
    - Kopierer svaret med de korrekte endringene under (jeg hadde blandet om på 115-120 km/t og 90 km/t)

    Kan jo dele litt erfaringer jeg har gjort meg til nå med forbruket på V90 Hybrid til nå.

    Småkjøring lokalt (ca 5 mil om dagen) Typisk 0,2 liter på mila (Med 1 ladning om natta)
    Småkjøring lokalt (røfflig 10 mil om dagen i snitt): 0,5 liter på mila (Med 1 ladning om natta)
    Blandet kjøring/langkjøring (20 mil om dagen) 0,65 liter på mila (Med 1 ladning om natta)
    Langkjøring (40 mil om dagen): 0,61 liter (1 ladning om natta) Mye kjøring på motorvei med ca 90 km/t i snitt.
    Langkjøring (50 mil om dagen): 0,78 liter på mila (MERK; INGEN LADING) Mye kjøring på motorvei i ca 115-120 km/t.
    Totalforbruk etter rett over 1000 km er 0,55 (I snitt er det da ladet 1 gang per døgn)
    Totalforbruk etter rett over 2000 km er 0,62 (I snitt er det da ladet under 1 gang per døgn - har altså ikke ladet hver dag, tross "flatt batteri")

    Å bruke POWER til å lade batteriet kjapt opp under kjøring fungerer - men gir ingen gevinst i bedre snittforbruk, når man da etterpå velger Hybrid igjen.
    (Snittet går da opp litt....fordelen man evt sitter igjen med er litt mer "juice" ved forbikjøringer etc og mulighet for å kjøre hybrid/pure lokalt)

    Å bruke PURE for å så veksle over til hybrid når batteri er tomt - fører etter mine erfaringer også til høyere snitt enn å velge hybrid fra start.

    Konstant
    AWD
    er ikke foreløpig testet, og jeg ser vel heller ikke poenget i 99,99 % av kjøremønstret mitt. (Ikke vært vinter enda....men dette er el en funksjon jeg kun kommer til å velge "on demand")

    Optimering (Polestar) reduserte forbruket (muligens) noe på snill kjøring, mens (øket) det noe på litt mer ""aggressiv"" / sportslig kjøring = "All in all...the same"

    Rcar
    Hvilken rekkevidde har du på ren el-drift ?

    Sitter i tenkeboksen om en V90 T8 Hybrid. Kona har en arbeidsvei på 15 km tur / retur, så strengt tatt bør hun vel klare 2 dager på rappen med kun strømdrift?

    En av tingene jeg virkelig er usikker på, er forbruk med vogna på slep, 2000 kg. XC70en jeg har idag snitter på ca 1,1-1,2 med den på slep.
    Sist endret av Stig-Arne; 16/08/17 kl 11:16
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  5. #5
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stig-Arne Vis post
    Hvilken rekkevidde har du på ren el-drift ?

    Sitter i tenkeboksen om en V90 T8 Hybrid. Kona har en arbeidsvei på 15 km tur / retur, så strengt tatt bør hun vel klare 2 dager på rappen med kun strømdrift?

    En av tingene jeg virkelig er usikker på, er forbruk med vogna på slep, 2000 kg. XC70en jeg har idag snitter på ca 1,1-1,2 med den på slep.
    Hvis du skal ha en ekstra bil som hun kan kjøre gratis med den strekka omtrent, så kan du jo vurdere en ren elbil.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  6. #6
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daniel V Vis post
    Hvis du skal ha en ekstra bil som hun kan kjøre gratis med den strekka omtrent, så kan du jo vurdere en ren elbil.
    Det har jeg allerede den bruker jeg på 6.mil daglig og bomring. Men er desverre nødt å ha en bil å trekke vogn med.

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  7. #7
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stig-Arne Vis post
    Det har jeg allerede den bruker jeg på 6.mil daglig og bomring. Men er desverre nødt å ha en bil å trekke vogn med.

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    Aha! Samme som hos oss da. Jeg kjører V70en et stykke mens fruen kjører Leaf.

    Da skjønner jeg at V90 T8 kan være veldig aktuelt
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2017
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rcar Vis post
    Kan jo dele litt erfaringer jeg har gjort meg til nå med forbruket på V90 Hybrid til nå.

    Småkjøring lokalt (ca 5 mil om dagen) Typisk 0,2 liter på mila (Med 1 ladning om natta)
    Småkjøring lokalt (røfflig 10 mil om dagen i snitt): 0,5 liter på mila (Med 1 ladning om natta)
    Blandet kjøring/langkjøring (20 mil om dagen) 0,65 liter på mila (Med 1 ladning om natta)
    Langkjøring (40 mil om dagen): 0,61 liter (1 ladning om natta) Mye kjøring på motorvei med ca 90 km/t i snitt.
    Langkjøring (50 mil om dagen): 0,78 liter på mila (MERK; INGEN LADING) Mye kjøring på motorvei i ca 115-120 km/t.
    Totalforbruk etter rett over 1000 km er 0,55 (I snitt er det da ladet 1 gang per døgn)
    Totalforbruk etter rett over 2000 km er 0,62 (I snitt er det da ladet under 1 gang per døgn - har altså ikke ladet hver dag, tross "flatt batteri")

    Å bruke POWER til å lade batteriet kjapt opp under kjøring fungerer - men gir ingen gevinst i bedre snittforbruk, når man da etterpå velger Hybrid igjen.
    (Snittet går da opp litt....fordelen man evt sitter igjen med er litt mer "juice" ved forbikjøringer etc og mulighet for å kjøre hybrid/pure lokalt)
    Å bruke PURE for å så veksle over til hybrid når batteri er tomt - fører etter mine erfaringer også til høyere snitt enn å velge hybrid fra start.
    Konstant
    AWD
    er ikke foreløpig testet, og jeg ser vel heller ikke poenget i 99,99 % av kjøremønstret mitt. (Ikke vært vinter enda....men dette er el en funksjon jeg kun kommer til å velge "on demand")

    Optimering (Polestar) reduserte forbruket (muligens) noe på snill kjøring, mens (øket) det noe på litt mer ""aggressiv"" / sportslig kjøring = "All in all...the same"

    Rcar
    Takk for god info! Ikke lett å finne mye om forbruk på t8. Stusser over at t8 blir slaktet i tester. 0,95 etter at batteriet er flatt på xc90 feks. Har også lest at Texascom har pent forbruk på sin XC90. Jeg venter på en v90 t8 business. Gleder meg veldig! Det jeg er litt spent på er forbruk. Denne har 43km rekkevidde på el kontra 50km på ordinær 2018 t8. I tillegg kan ikke batteriet lades opp igjen mer enn 20% under kjøring, mens ordinær 2018 klarer inntil 100%. Veldig spent på hva dette vil bety for forbruket i praksis. Antar at bilen din, rcar, har 2018 spec på batteri, dvs 50km?

  9. #9
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Hei Valdres
    Per i dag har V90 T8en min krøpet sakte opp mot 0,59 i snitt på de 6200 km jeg har kjørt.
    Føler faktisk også at den også forbruker mer etter at all SW ble skiftet ut..
    - Men så er det igjen årstiden, med enda mer småkjøring, piggdekk, kjøring med lavere trykk i dekk enn anbefalt* og ikke minst webasto og kulde som gjør at selv med fullladet batteri - har bilen selv valgt bensin fremfor el. selv i PURE modus. (Som igjen fører til; at jeg ofte på småkjøring innafor 2 mil (+) kommer hjem med nesten helt fult batteri etter å ha kjørt i PURE hele tiden.

    Ja, bilen min 2018 V90 T8 lader opp (hvis valgt i menyen) til nær 100 % under kjøring.

    * Ang luft trykk - så er det for å forsøke å få litt bedre komfort. Ser folk rundt om klager på risting/vibrasjon....selv føler jeg at bilen min "småhopper" litt i enkelte hastigheter.....
    - Har fått balansert felger og dekk (Originale 20" DC og nye Nokian pigg) 3 ganger - uten nevneverdig hell.
    (Dog hoppet ikke bilen med originale 20" DC og nye Pirelli sommerdekk.... så vet ikke hva det er (!) Men ser jo det til våren igjen....)

    Att: Volvolog.... et forbruk på 2 liter ved småkjøring (uten strøm).... er vel ikke til å unngå mtp vekt på bilen og "utført arbeid" motoren leverer til enhver tid... det må ikke glemmes at det ikke er en el motor kombinert med en Toyota Auris motor i denne bilen.

    Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  10. #10
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rcar Vis post
    Kan jo dele litt erfaringer jeg har gjort meg til nå med forbruket på V90 Hybrid til nå.

    Småkjøring lokalt (ca 5 mil om dagen) Typisk 0,2 liter på mila (Med 1 ladning om natta)
    Småkjøring lokalt (røfflig 10 mil om dagen i snitt): 0,5 liter på mila (Med 1 ladning om natta)
    Blandet kjøring/langkjøring (20 mil om dagen) 0,65 liter på mila (Med 1 ladning om natta)
    Langkjøring (40 mil om dagen): 0,61 liter (1 ladning om natta) Mye kjøring på motorvei med ca 90 km/t i snitt.
    Langkjøring (50 mil om dagen): 0,78 liter på mila (MERK; INGEN LADING) Mye kjøring på motorvei i ca 115-120 km/t.
    Totalforbruk etter rett over 1000 km er 0,55 (I snitt er det da ladet 1 gang per døgn)
    Totalforbruk etter rett over 2000 km er 0,62 (I snitt er det da ladet under 1 gang per døgn - har altså ikke ladet hver dag, tross "flatt batteri")

    Å bruke POWER til å lade batteriet kjapt opp under kjøring fungerer - men gir ingen gevinst i bedre snittforbruk, når man da etterpå velger Hybrid igjen.
    (Snittet går da opp litt....fordelen man evt sitter igjen med er litt mer "juice" ved forbikjøringer etc og mulighet for å kjøre hybrid/pure lokalt)
    Å bruke PURE for å så veksle over til hybrid når batteri er tomt - fører etter mine erfaringer også til høyere snitt enn å velge hybrid fra start.
    Konstant
    AWD
    er ikke foreløpig testet, og jeg ser vel heller ikke poenget i 99,99 % av kjøremønstret mitt. (Ikke vært vinter enda....men dette er el en funksjon jeg kun kommer til å velge "on demand")

    Optimering (Polestar) reduserte forbruket (muligens) noe på snill kjøring, mens (øket) det noe på litt mer ""aggressiv"" / sportslig kjøring = "All in all...the same"

    Rcar
    Da må jeg legge til en ny oppdatering på erfaring mtp forbruk på T8; Har nå totalt sett gått opp til 6,6 liter/100 km over 8696 kjørte km.
    - Litt skuffet over det - selv om det var forventet økning mtp lang vinter.
    * Skal legge til at det nesten kun har vært småkjøring, med under 50 km per dag.
    - Hvilket ikke hjelper nevneverdig - da bilen har blitt ladet fullt opp hver gang.
    Dette har resultert i et gjennomsnitt forbruk av bensin (ved siden av el) til 8,4 liter/100 km de siste 3500 km.
    Gjennom vinteren har rekkevidden hver gang etter full ladet batteri indikert 35 km el modus. (Kontra både 52 og 50 km som sto i displayet sommer/høst)
    Ellers har jeg opplevd at den elektriske rekkevidden ligger på maks 20 km på typisk småkjøring. (Pen kjøring med forsiktig gass / aktiv bruk av B for generering ved bremsing)

    Mvh Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. jan. 2018
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Er det andre som opplever at bensinmotoren starter selv om man kjører i "Pure" med fulladet batteri?
    Har snakket med Volvo her i Stavanger om det. De hadde egentlig ikke noe godt svar på hvorfor. Fikk oppdatert programvare men "feilen" er der fortsatt.

Lignende tråder

  1. Kjøp av 940 91 mod. Utfordringer???
    By brynna in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 13
    Siste post: 20/01/15, 08:07
  2. Sigarettenner-utak for langt inne
    By GrøftRenser in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 18/08/14, 11:04
  3. Svar: 12
    Siste post: 09/06/13, 20:08
  4. Utfordringer med TDI !
    By HAS in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 14
    Siste post: 01/04/13, 14:42
  5. Hvor mange kilometer er for langt?
    By mollair in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 6
    Siste post: 11/03/11, 20:17

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •