Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 25 av 967

Tråd: Porting av 530\398\160 topp!

Threaded View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.653
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR;996045, 19.03.2016.
    Jeg har en urørt topp liggende et sted her. Mener det er er en 398.. Den skal jeg først flowteste som dønn standard, som baselinje. Så porte hver enkelt port etter 4 steg:

    1: KUN grave i taket i porten til 35mm inn til styring.
    2: KUN ta ut under ventil til et rundt hull som er 88% av tallerkendia og litt blending av kanter.
    3: KUN grave 30mm før/etter setet (altså legge ned SSR og i kammer + legge ventilsete ut til kant av ventil) men ikke røre porten i det hele tatt fra styring og ut.
    3: Alle triks i boka slik jeg ville formet den til en kunde som vil tyne standarden..

    Holder det for å bli empirisk nok? Da kan hvert steg testes om igjen hvis noen skulle betvile noe. Innspill?

    320 fps er fint til brukstopp, det.
    Dette gikk akkurat slik jeg forventet at det skulle gå.

    Da synes jeg at to svensker har dokumentert 530 toppens store potensialet tilfredsstillende, og du ikke trenger å vurdere å begynner å jobbe på denne toppen nå etter 9 mnd. venting, ikke for min del iallefall. God jul.

    ----------------------------------------------------------------

    Nok en spiker i kisten for 531 toppen som turbotopp:
    Her noen svensker som holder på i benk med E85.

    Topp: CNC frest 530 med 48-38 ventiler. Ingen del av ventilstyring stikker inn i innsugskanalen.

    Kam: 277 grader v/ 1.25mm løft og 14,3 mm kamløft med lite lagom nock vinkel.

    Insug: boström racing ca 43mm mot topp sen 58mm vid tratt, 90mm spjäll.

    Turbo: Holset HX55 Pro och HX60

    jag körde ett lunch pull med lite mer fart i soppa systemet och lite fin lir i mappen 713 hk v/ 8100rpm/ 2.16 bar laddtryck.

    24 grader
    tändning

    lamda 0.80 (men det droppar tryck lite fortfarande på max laddtryck, måste dit med mer/större pumpar)

    225 hk fra den teoretiske sugemotoren nu. :thumbright:
    Här ser man förbränningsrummet på högflödes-sidan. Synd bara att bilden inte gör rätt för sig med alla mjuka fina former som inte syns.


    Man kan se att vi inte har gått på bling-bling-faktorn så det IKKE påverkar resultatet negativt som en del gör, vi lämnar original ytan där det inte ska bort material istället för att fräsa rent och med det göra en sämre topp.


    Insugningskanalen och loggan:

    Minsta areal tilsvarer ett runt høl på ca. 38,5mm.
    Bruker vi formelen Fps = (CFM * 2,4) / CSA så finner vi lufthastigheten i kanalen på 12 mm praktisk ventilløft;
    (195 CFM * 2,4) / 1,804 = 259 fps som er for lavt. Målet er 300 - 320 fps og at under 270 fps er uheldig.
    Som vi forstår er toppen overportet for 12 mm praktisk ventilløft. Dette bekrefter at 530 toppen har plenti potensiale på en racemotor.
    Lyft mm/cfm 28"
    2/ 50
    4/ 97
    6/ 138
    8/ 163
    10/ 180
    12/ 195
    14/ 205
    16/ 212

    Sist endret av Batland; 18/04/21 kl 09:20

Lignende tråder

  1. Porting av 531 topp, tips & triks?
    By vølvo in forum Avansert trimming
    Svar: 14
    Siste post: 23/02/12, 12:47
  2. Porting av topp
    By Ole in forum Avansert trimming
    Svar: 81
    Siste post: 14/08/11, 15:54
  3. Porting av f innsug
    By turbomann in forum Avansert trimming
    Svar: 13
    Siste post: 09/01/11, 16:28
  4. porting av topp.
    By tennpluggen in forum Motor og gir
    Svar: 10
    Siste post: 05/01/11, 02:51
  5. Porting av 531 topp
    By Karlsen88 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 11/01/10, 22:30

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •