Dette gikk akkurat slik jeg forventet at det skulle gå.Opprinnelig postet av SWR;996045, 19.03.2016.
![]()
Da synes jeg at to svensker har dokumentert 530 toppens store potensialet tilfredsstillende, og du ikke trenger å vurdere å begynner å jobbe på denne toppen nå etter 9 mnd. venting, ikke for min del iallefall. God jul.
----------------------------------------------------------------
Nok en spiker i kisten for 531 toppen som turbotopp:
Her noen svensker som holder på i benk med E85.
Här ser man förbränningsrummet på högflödes-sidan. Synd bara att bilden inte gör rätt för sig med alla mjuka fina former som inte syns.Topp: CNC frest 530 med 48-38 ventiler. Ingen del av ventilstyring stikker inn i innsugskanalen.
Kam: 277 grader v/ 1.25mm løft og 14,3 mm kamløft med lite lagom nock vinkel.
Insug: boström racing ca 43mm mot topp sen 58mm vid tratt, 90mm spjäll.
Turbo: Holset HX55 Pro och HX60
jag körde ett lunch pull med lite mer fart i soppa systemet och lite fin lir i mappen 713 hk v/ 8100rpm/ 2.16 bar laddtryck.
24 grader tändning
lamda 0.80 (men det droppar tryck lite fortfarande på max laddtryck, måste dit med mer/större pumpar)
225 hk fra den teoretiske sugemotoren nu. :thumbright:
Man kan se att vi inte har gått på bling-bling-faktorn så det IKKE påverkar resultatet negativt som en del gör, vi lämnar original ytan där det inte ska bort material istället för att fräsa rent och med det göra en sämre topp.
Insugningskanalen och loggan:
Minsta areal tilsvarer ett runt høl på ca. 38,5mm.
Lyft mm/cfm 28"Bruker vi formelen Fps = (CFM * 2,4) / CSA så finner vi lufthastigheten i kanalen på 12 mm praktisk ventilløft;
(195 CFM * 2,4) / 1,804 = 259 fps som er for lavt. Målet er 300 - 320 fps og at under 270 fps er uheldig.
Som vi forstår er toppen overportet for 12 mm praktisk ventilløft. Dette bekrefter at 530 toppen har plenti potensiale på en racemotor.
2/ 50
4/ 97
6/ 138
8/ 163
10/ 180
12/ 195
14/ 205
16/ 212
![]()