I går oppførte den nye bilen seg rart da jeg skulle ut en kort tur etter middagen. Motoren laget grovere lyd, og den ristet litt.
Fikk opp gult varsel om motor/avgass etterhvert, men kom meg frem og tilbake, 20 km totalt.
Det luktet ikke godt, og motor og katalysator var mye varmere enn vanlig.
Koblet tilVIDAog fikk meldingECM-3533 for feiltenning på sylinder 3.
Demonterte coiler og tennplugger, og så at sylinder 3 var våt av bensin, og coilen/tennspole 3 gav andre motstandsverdier enn de andre ved måling med multimeter.
Verifiserte at coil 3 var defekt ved å plugge ut kablene på coilene under drift. Ingen endring når 3 var utkoblet, og motoren gikk ennå dårligere hvis en annen coil ble utkoblet.
Jeg ble forbauset hvor godt motoren fungerte med bare 4 sylindre i drift, men skjønner at katalysatoren ikke har godt av så mye uforbrent bensin.
Hvis jeg opplever dette en gang til, vil det da lønne seg å nappe ut ledningen til innsprøytningsdysen til den problematiske sylinderen?
Da kan jeg vel unngå å drukne katalysatoren i bensin til jeg kommer meg hjem og får fikset dette?
I dag kjører jeg gamlebilen og skal plukke opp en ny tennspole fra Volvo på vei hjem.
Er det forøvrig noen som har god/dårlig erfaring med Biltema-coiler? Vurderer å kjøpe et par slike (de er billige) og ha dem liggende i bilene.