Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Nødløsning hvis tenningen for en sylinder svikter?

  1. #1
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.050
    Antall takk

    Standard Nødløsning hvis tenningen for en sylinder svikter?

    I går oppførte den nye bilen seg rart da jeg skulle ut en kort tur etter middagen. Motoren laget grovere lyd, og den ristet litt.
    Fikk opp gult varsel om motor/avgass etterhvert, men kom meg frem og tilbake, 20 km totalt.
    Det luktet ikke godt, og motor og katalysator var mye varmere enn vanlig.

    Koblet til
    VIDA
    og fikk melding
    ECM
    -3533 for feiltenning på sylinder 3.

    Demonterte coiler og tennplugger, og så at sylinder 3 var våt av bensin, og coilen/tennspole 3 gav andre motstandsverdier enn de andre ved måling med multimeter.
    Verifiserte at coil 3 var defekt ved å plugge ut kablene på coilene under drift. Ingen endring når 3 var utkoblet, og motoren gikk ennå dårligere hvis en annen coil ble utkoblet.

    Jeg ble forbauset hvor godt motoren fungerte med bare 4 sylindre i drift, men skjønner at katalysatoren ikke har godt av så mye uforbrent bensin.
    Hvis jeg opplever dette en gang til, vil det da lønne seg å nappe ut ledningen til innsprøytningsdysen til den problematiske sylinderen?
    Da kan jeg vel unngå å drukne katalysatoren i bensin til jeg kommer meg hjem og får fikset dette?

    I dag kjører jeg gamlebilen og skal plukke opp en ny tennspole fra Volvo på vei hjem.

    Er det forøvrig noen som har god/dårlig erfaring med Biltema-coiler? Vurderer å kjøpe et par slike (de er billige) og ha dem liggende i bilene.
    Sist endret av FroBe; 01/12/16 kl 11:27
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk 2006 - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  2. #2
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av FroBe Vis post
    Hvis jeg opplever dette en gang til, vil det da lønne seg å nappe ut ledningen til innsprøytningsdysen til den problematiske sylinderen?
    JA.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  3. Takk FroBe takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. mai 2010
    VCCN medlemsnummer
    1823
    Innlegg
    305
    Antall takk

    Standard

    Du kan bestille bosch eller valeo coiler i fra england eller usa til ca 250-300kr stykke.

  5. #4
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.050
    Antall takk

    Standard

    Nå har jeg montert en ny original Bosch coil i bilen, og motoren går som en klokke igjen. 375 nye kilometre uten problem.

    Skremmende hvordan sånne feil kan dukke opp uten forvarsel, med mindre startproblemene for 2 uker siden (1200 km siden) var et periodisk tenningsproblem, ikke et bensinproblem.
    Glad coilen røk på en kort tur hjemme på kveldstid, ikke tidligere på dagen.

    Nå har jeg kjøpt en uoriginal coil fra Biltema som ligger i bilen, sammen med verktøy.
    Så skal jeg lete litt etter noen originale coiler på nettet slik lilleulv foreslår, vi har fortsatt 9 stk 13-15 år gamle coiler som kan ryke...
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk 2006 - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. mai 2010
    VCCN medlemsnummer
    1823
    Innlegg
    305
    Antall takk

    Standard

    Lurt å ha en coil liggende på lager

  7. #6
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Nødløsningen er jo å ha en coil liggende i bilen sammen med egnet verktøy for bytte. Dette er noe man enkelt kan diagnosere og reparere i felten.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

Lignende tråder

  1. 1996 b230fk, dyser åpner fullt med tenningen på
    By A.B Boss in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 13
    Siste post: 07/06/15, 22:19
  2. 740 tripteller svikter
    By fosen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 11/01/11, 14:04
  3. Svar: 3
    Siste post: 07/12/10, 12:33

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •