Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: Omgygging 760 v6 LEDNINGSNETT

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. aug. 2015
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard Omgygging 760 v6 LEDNINGSNETT

    Hei, kom over et par Volvoer som det endte opp med at jeg kjøpte. Den ene er en 83`mod Volvo 760 V6. Denne var fryktelig rusten å står i kø for å bli spiker. Denne var godkjent med motorbytte (b230ET) og det har blitt byttet ledningsnett i den til LH 2.4. Dette da med vikingchip og gullhjerne. Dette er da altså donorbilen.
    Prosjektbilen er en 89`mod Volvo 760 V6 Langpanser. Denne regner jeg kom med LH 2.2 nett og til V6 motor. noe som da er ubrukelig på B230FT maskinisten jeg skal ha i.

    Visste fra før att V6 motorrom ikke har samme travers som i vanlig 4syl motorrom. Tok da ut begge motorene. og flyttet over travers fra donorbil. B230 motoren ble satt inn å passet som et skudd. Var da også kurant at det var langpanser i prosjektbilen da det virker som om motorrommet kanskje er større. Men allerede da jeg hadde satt i motoren såg jeg et par feil i prosjektet mitt.

    Så da sliter jeg med en par ting jeg kanskje hadde håpet att noen her kunne hjelpe meg med.

    1: Prosjektbilen har
    ABS
    . Abs nettet har jeg klart å få splitta fra 2.2 nettet og har klart å finne kontakt merket med "abs" (ja heldigvis er dette uorginalt i donorbilen så noen har tatt seg bryet med å merke) Noen som har kombinert de før?
    2: Ble veldig klart for meg att INGENTING er likt inne i kupeen. 2.2 nettet i prosjektbilen har fullelektrisk varmeapparat. Ikke i donorbilen. - Tenke jeg kunne flytte dette over. Men såklart er jo ikke torpedoveggen lik.
    3: Tendingslås, Lys, Blinklysbryter, Viskerbryter og div andre ting. har ikke like kontakter som i 2.4 nettet. Tenkte jeg kunne løse dette ved å evt flytte over rattstamme men den passet ikke. Noen som har koblingsskjema?

    Ellers hadde jeg håpet noen her inne kanskje hadde gjort dette før, og kunne komme med noen tips. Hørt med en lokal volvohelt her og han ba meg kombinere begge nettene, så jeg fikk 2.4 i motorrom å 2.2 i bilen. Han husket ikke hvordan han hadde gjort dette, og jeg har ingen aning...


    Å når jeg er i så god gang med å skrive, tenkte jeg at jeg kunne fortelle om bilen.
    Orginal V6 bil, automat å med blått velour intreiør.

    Kommer til å sette inn FT motor med forsterka M90. - Det er i allefall til godkjenninga. (fått godkjent ombygging fra V6 til FT, Automat til Manuell og mest sanynlig senk og mindre ratt.

    Etter godkjenninga blir det satt inn en halvgrom FK med smidd innmat. (har ikke kjøpt innmaten, men har en skrotnisse-kompis med alt stående i ei E-blokk i stua)
    Blir også montert grenrør så jeg får stor turbo opp å fram, 3.5" rørgate og IC, 3" LMM, 3" Spjeldhus, T5 dyser (høgohm), walbro i tanken og antakelig plenuminnsug.
    Blir da sinterclutch. Kjøpte engang "orgianisk sinter" hos pedersen racing, veldig fornøyd med den. Beholder jeg m90 kassa blir det sånn clutch igjen.
    Muligens Getrag 250 da jeg har dette liggende, men da med 6 pukka sinter eller noe i den dur.

    Håper virkelig det er noen her inne som har vært borti probleme mine og har en løsning. Bilder og diverse annet er ikke noe problem å få til da jeg simpelten trenger å gå ned trappa for å komme i garasjen :P
    Sist endret av TurboGrythe; 30/08/15 kl 15:08

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. aug. 2015
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Opp med seg

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Det aller enkleste,er å la allt være urørt i bilen.
    Legg opp ledningsnett til motorstyring seperat og koble deg bare til der det trengs.

  4. #4
    Registrerte brukere Volvoniføør sin avatar
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    396
    Antall takk

    Standard

    Mulig denne linken kan hjelpe deg litt på vei
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...tert-02-03-10)
    Volvo 940 TIC

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. aug. 2015
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Fikk tak i lh 2,4 nett fra 240 nå ifra en kompis, noen som konkret har koblet seg inn på 760 nett med 240 nettet? Føler jeg har mye spørsmål her nå, men skal la de surre de litt i hue før jeg spør dumt

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Ja,jeg har gjort dette i en 760 for en del år tilbake.

    Det er jo i all hovedsak konstant strøm,strøm når tenninga er på,strøm til bensinpumpe,speedometersignal,signal ifra starterinnslag og jord det er snakk om.

    Pluss temp,oljesensor,innslag starter osv.

    Dersom du lar v6 nettet ligge urørt finner du det meste du trenger i kontakten inn til hjernen der.
    I tillegg til en kontakt i mototrommet om jeg ikke husker feil.
    Med et koblingsskjema til v6 motorn og et billig multimeter er dette null stress.

  7. Takk TurboGrythe takket for denne posten
  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. aug. 2015
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Hvordan gjør du det med tanke på hjernene som tilhører v6 systemet? lar du de stå i?
    Resten av lendingene til v6 motoren blir bare liggende løse da, vil jeg tru. Hvordan vil det bli da med feilkoder, diversje lamper i dash osv?

    Tokk utigjen 940 nettet nå i kveld, å begynner å sette inn en kombo av 240 og 760 nett i morra, grugleder meg litt.

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Demonter hjernen(e) tilhørende v6 motorn.
    I kontakten til v6 hjernen finner du mange av de ledningene som du trenger.
    Laddelampe,innslag starter,oljelampe og vanntemp for instrumenter finner du i en annen kontakt.

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Jeg ville tatt vekk så mye som mulig av det gamle nettet.
    Regner med at selve motornettet har kontaktstykker ala lh2.4 i 940.

    Ellers så er det ikke all verden hokus Pokus å renske det helt heller.
    Jeg skifta jo fra motronic 1.8 til 4.4 i min 960 og det bør være ganske likt nettet ditt mtp oppbygning med kontakter.

    Jeg kobla fra alt i motorrommet, koblet fra kontaktene så jeg fikk trekt ut pølsa som går gjennom torpedo, spretta opp og sorterte ut.
    Enkelt og greit; Det som gikk til kontakta til ecu kløppa jeg vekk, det som gikk videre sjekka jeg ut hva tilhørte og merka for gjenbruk.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. aug. 2015
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Lurer på om jeg vil også renske ledningsnettet. Kan jeg da klippe ut alt som har med motor å gjøre? Siden dette kommer til å gå på 240 nettet? Bare legge igjen lys ol, og den/de kontaktene som trengs til 240 nettet?

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Helt klart den beste løsningen,men litt jobb er det.

    Er som turb00le skrev over her,klipp opp alle strømper og dra ut unødvendige ledninger.
    Det eneste som trenger å ligge igjen i motorrommet til motorn (om disse ledningene er der i heletatt) er innslag starter,laddelampe,oljelampe og temp til instrumenthus.

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. aug. 2015
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Nå har jeg fått sett litt på det her. Det nettet som ligger på Høgresida i motorrommet, er nå bare klipt ned til lys! Men, i fra den kontakta til den sølvfarga boksen på v6 nettet (det er da sikkert motorstyringa.) Går det 6 ledninger inn i den andre kontakta ( den store hvite som knyttes sammen til dashnettet.)
    Det var:
    Fullhvit på stikk 16
    Svart/Gul på stikk 17,
    Fullrød til stikk 21,
    Grå/Gul til stikk 1,
    Blå/Gul til stikk 9
    Og Fullgul til stikk 24
    (dette er da i kontakta til motorstyringa)

    Noen av disse faller bort da stikkene i dashbordkontakten er tomme, så vi sitter igjen med :
    Fullrød på stikk 21.
    Svart/Gul på 17.
    Blå/Gul på 9.
    og Fullgul på 24.

    Noen som har noen kommentarer ang hvordan jeg har gjort det, å om du vet hva de resterende 4 er til, hadde det vært gull!
    (Håper noen av de ledningene er til da f.eks Starter, ladelampe, oljelampe og temp) Men vil helst tro de ledningene ligger på andre sida av motorrommet. (ikke sikkert det er tilfelle da jeg kun har vanlig 2.4 i hue å da gjør de det)


    Også om noen har koblingsskjema på det nettet som sitter i, hadde det også vært smud, eller om det finns på nett!

  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. aug. 2015
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Bilde av sånn det ser ut nå:

  15. #14
    Registrerte brukere Anweed sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Os, Hordaland
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    Hvordan gikk det med deg og bilen, fikk du til dette her, etter året som er gått? Jeg holder på med akkurat det samme nå, 760 83 mod jeg også

    Er primert denne her jeg lurer litt på:



    Har veldig lyst og plugge den sammen med kontakten fra 240 nettet, men er redd de ikke stemmer overrens




Lignende tråder

  1. Langpanser 960 95
    By nyborg in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 30/09/11, 07:29
  2. kortpanser-->langpanser?
    By tarb3rg in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 21/12/10, 21:09
  3. 760 Langpanser på vanlig 740
    By Borstad in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 28/09/10, 09:16

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •