Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: B230A/T, oppgradering av bensinsystem

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mars 2013
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard B230A/T, oppgradering av bensinsystem

    Har en 85' b230a med r-sport sitt turbokit og en noe større tubo, men mistenker at den såvidt får nok fuel på 0,7bar ladetrykk. Så da var tanken og oppgradere til elektrisk pumpe og få på malpassi sin fueltrykk regulator, men har gått meg litt fast, er det noen som har noen tips til hva som bør gjøres og gjerne hvordan, siden jeg ikke er spesielt dreven på slikt? Må jeg har retur tilbake i tanken eller finnes det noe catch-løsning, holder det med en 044 inline pumpe, eller må jeg ha en matepumpe i tanken også? Og hvilket bensinfilter burde jeg bruke?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.332
    Antall takk

    Standard

    Det er en god tanke og i praksis ett must.

    Det beste du kan gjøre er å bruke ett Volvo originalt EFI eller MFI bensinsystem med pumpe(r) og filter til å mate Malpassiregulatoren. Retur derfra og tilbake til tanken anbefales på det sterkeste. Styr unna unødvendig ettermarkeds skrot og catch-klovnerier.
    Sist endret av Batland; 11/05/16 kl 15:22

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mars 2013
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Noen gode forslag på hvor jeg kan få tak i slikt? kanskje en smørbrødliste? er på et ganske stramt budsjett og det er vanskelig å få tak i brukte deler her

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.332
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TonyV Vis post
    Noen gode forslag på hvor jeg kan få tak i slikt? kanskje en smørbrødliste? er på et ganske stramt budsjett og det er vanskelig å få tak i brukte deler her
    Jo strammere budsjett jo større utfordring og tilhørende større belønning når resultatet blir bra.

    Brukte orginaldeler er høykvalitet til fin pris og finn.no er stedet. Her ett eks.: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=73781252

    Alternativt: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bi...PE-2000026532/

    Ikke fall for fristelsen til å kjøpe "highperformance" eller "Racing" kinakopier som beskrives med "type". Eks: " 044 type", "255 type" osv.
    Sist endret av Batland; 11/05/16 kl 21:11

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mars 2013
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Alright, har fått tak i en inline-pumpe fra biltema, malpassi, rør og slanger, vært under å kikket litt å klødd meg i hodet, og prøvd å bli klok på hvordan det er best å gå fram.
    - Sette pumpa på orginal bensinføringa (framme eller bak ved tanken?)
    - Har hørt at det også det ligger klart relè og kabler til orginal sikringsholdern, stemmer det?
    - Montere malpassi i motorrom, tips til justering, hvor mye trykk skal man ha?
    - Lage retur tilbake til tanken (lavt nede er vell å foretrekke?)
    Hva er så best å gjøre med den mekaniske pumpa? bare få satt på no gummipropper eller ta vekk, hva gjør jeg isåfall med hullet?
    takker for svar, aldri holdt på med slikt så ønsker å være litt informert før jeg gyver løs!)

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.332
    Antall takk

    Standard

    En fuelinjection inline pumpe må ha ubegrenset tilgang til drivstoff. De første Volvo 240 hadde en stor nippel i bunnen av tanken som ledet drivstoff inn til bensinpumpen. Etterhvert ble systemet oppgradert med en forpumpe med stor kapasitet på mengde montert inne i tanken. Hele enheten med forpumpe, returrør, bensinmåler, nippler osv. er den optimale løsningen og det jeg vil anbefale.



    Du MÅ velge mellom disse to løsningene. Det ENESTE fornuftige alternativet er å kjøpe en in-tank EFI pumpe i stedet og lodde inn to store nippler til fuel frem og tilbake til BTR i selve lokket. Ikke begynn å klovne med catchtanker og slikt barnslig dritt.

    Har ikke sett at det ligger klart relè og ledninger.

    Du monterer Malpassi BTR i motorrommet og drar ett rør/slange for returfuel tilbake til tanken. Juster til 0,25 BAR bensintrykk og husk at den øverste nippelen på en forgasserBTR skal til trykkboksen, IKKE!! til manifolden slik det er på EFI motorer.

    Du bruker pakningen til den mekaniske pumpen som mal og skjærer til en blendeplate.
    Sist endret av Batland; 18/05/16 kl 17:23

Lignende tråder

  1. Oppgradere bensinsystem 940
    By stian2k in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 12/04/16, 12:17
  2. max effekt på orginal bensinsystem?
    By Sondre93 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 09/04/16, 10:34
  3. bensinsystem 500hk 240
    By chbre in forum Avansert trimming
    Svar: 1
    Siste post: 28/03/14, 05:03
  4. Div spm rundt bensinsystem
    By Torra in forum Avansert trimming
    Svar: 17
    Siste post: 10/06/13, 15:38
  5. Bensinsystem til gate og race
    By Tor24 in forum Avansert trimming
    Svar: 31
    Siste post: 02/09/10, 21:25

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •