Er ikke noe nytt fenomene, men har lest og lest, og feilsøkt en god del, men ennå ikke klok..

Problem:

Problemet oppstod helt plutselig over natta.. Ingen problemer før den aktuelle morgenen.
Problemet er det samme enten det er -10 eller pluss 5

Har sjekket glødeplugger, og sjekket at de får strøm ved gløding.. 11 volt ved gløding, alle pluggene er ca 0.4 til 0.6 ohm (sjekket også med direkte spenning fra et annet batteri.

Sjekket diesel tilførsel til dysene, ok.. tror jeg ihvertfall, bare visuell sjekk at det kommer diesel under høyt trykk, ikke målt

Sjekket om EGR ventil er full av drit, og det er den ikke, sjekket ved å holde på innsugsiden av EGR (motor igang og ventil frakoblet manifoil), når jeg tetter godt mot innsugsmanifoil så åpner EGR så regner med denne er fin..

Så, altså problemet... kan kinne bilen fra 5 til 10 minutter før den vil starte, og de første minuttene etter start så er den umulig å holde på tomgang, flere starter må til.
Under kinning så spytter bilen mengder hvit røy, og det gjør den etter den starter og noen sekunder til.

Etter at bilen er varm så går den akkurat som den skal.. Ingen fusking, draget kjennes normalt og ingen unormal eksos (dog ryker den nok litt ved hard akselerasjon, men det har den gjort hele tiden..)

Stopper jeg bilen når den er varm så starter den helt fint..

Er det noen som har noen andre forslag enn de tinga jeg allerede har testet??

Mvh
Tor Espen